בזמן הדיון ההולך וגובר על יוקר המחייה בישראל, התפרסם היום (רביעי) מדד המחירים לצרכן בישראל, ועפ"י הנתונים אפשר לראות כי בחודשים אוגוסט וספטמבר היתה ירידה במחירים במספר תחומים.

המדד, אשר ירד ב-0.1% בחודש אוגוסט, המשיך באותה מגמה בחודש ספטמבר, כשהירידות המשמעותיות התרחשו במספר תחומים, כשהמרכזי הוא ללא ספק בענף הפירות, שם ירדו המחירים ב-10.9 אחוז, בתרבות ובידור ב-1.3, הנעלה 1.1, מזון 1.0 ובאגף התחבורה ב-0.3 אחוז.

על פי הערכות אנליסטים לפני פרסום המדד, כמו כלכלני בנק הפועלים, אקסלנס והראל בית השקעות, המדד השלילי יושפע מהירידה בסעיף המזון, בהוצאות ההבראה והנופש ומהירידה במחירי הדלק. עדיין לא ברורה ההשפעה של האצת פיחות השקל לעומת הדולר על מוצרי הייבוא ועל מדד מחירי הדיור. זהו החודש הרביעי השנה שבו נרשם מדד שלילי.

בתחום התחבורה הייתה דווקא ירידה במדד המחירים לצרכן בחודש האחרון

בסיכום השנה האחרונה נותר המדד ללא שינוי. ההערכה הינה שגם בשנה הקרובה המדד לא יעלה על ממוצע של 2%-1%.

למרות תחושת הדפלציה בקרב הציבור, קיימת גם הרגשה כי יש פער בין המספרים המשתקפים מהמדד לבין המציאות השוטפת של יוקר המחיה בפועל. ההערכה היא שיוקר המחיה אינו משתקף דיו בתחום המזון.

מדד ספטמבר הוא אחד הגורמים לפיו יחליט בבנק ישראל בסוף החודש על גובה הריבית, העומדת כיום על 0.25% לשנה. נגידת בנק ישראל קרנית פלוג לא שללה בוועידת קרן המטבע את האפשרות שהריבית תרד גם מתחת לרמתה הנוכחית. אנליסטים העריכו אפשרות זאת כבעלת סבירות נמוכה.