"אני חושש מהאפשרות של מסמוס המלצות הוועדה שבראשה עמדתי למיסוי רווחי היתר של קונצרן כימיקלים לישראל, בגלל האפשרות להקדמת הבחירות", כך אומר פרופ' איתן ששינסקי בראיון מיוחד ל"מעריב-השבוע".

יום לאחר הגשת המלצות הוועדה חש פרופ' ששינסקי שלם לחלוטין עם המלצותיה. "הגשתי המלצות מאוזנות. עובדה שאת המלצות הוועדה תקפו משני הצדדים. גם העובדה שההמלצות לא אושרו בוועדה פה אחד מוכיחה שהן היו מאוזנות", אומר ששינסקי, "בנסיבות הקיימות, מדובר בדוח טוב הנותן מענה לעיוותים שהיו במיסוי הקונצרן בשנים האחרונות. היו כאלה שרצו יותר, אבל צריך לדעת להתפשר. שר האוצר יאיר לפיד אימץ את ההמלצות, וכעת אנחנו ממתינים להשלמת הליך החקיקה".

ששינסקי עמד בראש הוועדה המכונה "ששינסקי 2" לקביעת המיסוי על ענף המחצבים. בפועל נגעה עבודת הוועדה בעיקר לכימיקלים לישראל. הוועדה הראשונה שבראשה עמד קבעה את משטר המיסוי של חברות הגז. יש לציין כי בעוד שהיקף המיסוי על הרווחים השוליים בענף הגז יהיה גבוה מ-60%, היקף המיסוי המרבי על כימיקלים לישראל (כולל מס החברות והתמלוגים) לא יעבור את ה-55%. על השאלה אם במהלך עבודת הוועדה הופעלו עליו לחצים משיב פרופ' ששינסקי חד-משמעית: "אי אפשר ללחוץ עלי, אני לא לחיץ".

"דעת הקהל תומכת"

ששינסקי זכה אומנם לשבחים משר האוצר לפיד על עבודתו, אך המלצות הוועדה מעוררות סערה משני קצוות הקשת הפוליטית. בתשובה לשאלה אם הוא חושש מהאפשרות למסמוס ההמלצות בדרג הפוליטי בגלל האפשרות להקדמת הבחירות, אומר ששינסקי: "בוא נראה כיצד עוברות ההמלצות את הדרג הפוליטי, כי הקדמת הבחירות אכן עלולה להקשות. אני מאמין שחלק מהפוליטיקאים ינסו לטרפד את הדוח, ואחרים דווקא ינסו לקדם אותו. התמיכה או ההתנגדות לדוח יחצו מחנות פוליטיים. מה שיקבע זו גם דעת הקהל, התומכת עקרונית בהמלצות".

בכי"ל טוענים כי במצב הנוכחי הם יאלצו לפטר מאות עובדים ולעצור השקעות במיליארדים. האם התייחסתם בוועדה לטיעונים אלה?

"אני בהחלט לא חושש מפיטורי עובדים וזה לא קשור בכלל להמלצות. מפעל המגנזיום שעל סגירתו מדובר היה בעייתי מאז הקמתו ועמד בשנים האחרונות על סף הרווחיות. סגירתו האפשרית אינה קשורה להמלצות בדוח. בנוגע למפעל הפוספטים, עתיד קיום המפעל תלוי בכרייה בשדה בריר, אחרת המאגרים יאזלו בתוך עשר שנים. אני אגב תומך בכרייה משדה בריר במגבלות מסוימות. אם מדובר על פיטורי עובדים, אז אלו הסיבות האמיתיות. איך לכך קשר להמלצות הדוח".

האם אתה שלם לחלוטין עם הפשרה שהושגה בדוח, ו האם כ ימי ק ל י ם ל ישראל יכולה לחיות איתה?

"אני חושב שתשואת המינימום בשיעור של 14%, שמעליה יוטל המס על רווחי היתר, היא יפה מאוד. אנחנו בוועדה קיבלנו נתונים חסויים על רווחיות האשלג, ואני יכול לומר לך בוודאות כי הרווחיות בישראל היא הגבוהה מבין מדינות אירופה. בכימיקלים לישראל מציגים את הרווחיות הממוצעת, המביאה בחשבון את המחירים הנמוכים יותר באירופה, וזה משנה את התמונה. לדעתי כימיקלים לישראל יכולה לחיות עם מסקנות הדוח". האם תעמוד גם בראש ועדת ההמשך שתעסוק בפקיעת תוקף הזיכיון הנוכחי של כי"ל? "כנראה שלא אעמוד בראש ועדה כזאת. אני מעריך שבראשה תעמוד החשבת הכללית באוצר מיכל בויאנג'ו-עבאדי".