הנה עובדה מעניינת שלא ידעתי כשהייתי בדרכי לבחון את הדור השמיני של פאסאט בהשקה הבינלאומית לעיתונות שנערכה בשבוע שעבר בסרדיניה: כיום מדובר במכונית הנמכרת ביותר של המותג פולקסווגן בעולם.

וזאת עובדה מאוד מעניינת לפחות משלוש בחינות. ראשית, בעוונותי יכולתי להישבע שהמכונית  הנמכרת ביותר של פולקסווגן היא גולף - אחד הדגמים הבודדים בעולם שמכר במהלך חייו יותר מ־20 מיליון יחידות. ובכן, מסתבר שגם פאסאט שייכת למועדון היוקרתי הזה - מאז 1973 נמכרו כמעט 22 מיליון יחידות, ובשנים האחרונות קצב המכירות שלה גבוה מזה של גולף.

במספר זה כלולות אומנם גרסאות שונות ומשונות שעדיין נמכרות בסין, בהן גם דורות קודמים, ובכל זאת מעט מאוד דגמים בעולם זכו להיכלל ב"מועדון ה-20 מיליון". להבדיל מגולף, מכירותיה של פאסאט החלו לזנק רק ב-15 השנים האחרונות, ובמיוחד מאז שהשוק הסיני החל להתעורר.

שנית, עם מכירות שנתיות של כ-1.1 מיליון מכוניות, ברור שאנשי פולקסווגן לא יעזו לשחק יותר מדי עם הנוסחה המצליחה שלהם, ולמען האמת גם זו הייתה הפתעה, המהולה במעט אכזבה עבורי. שלישית, המכירות המרשימות הללו מתקיימות אף על פי שפלח השוק שאליו מכוונת פאסאט נמצא בנסיגה משמעותית בארץ ובאירופה, היות שלקוחות רבים עוברים אל פלחי השוק  של ג'יפונים מחד ואל מותגי הפרימיום מאידך.

החשש המתבקש נובע מכך שכאשר פולקסווגן כל כך מצליחה עם פאסאט ונגזרותיה בשוק הסיני הענק ובשוק האמריקאי הכל כך משמעותי, אין לה סיבה להתאמץ ולהשקיע בשוק הישראלי הקטן, ובמיוחד לא בקטגוריה מתכווצת. כדי לשכנע לקוח, בדרך כלל מנהל שמקבל מכונית צמודה ממקום העבודה, להעדיף פאסאט על פני ב.מ.וו סדרה 3 מחד, או על פני מיצובישי אאוטלנדר/מאזדה CX-5 מאידך, תתקשה פאסאט החדשה לדרוש ממנו לשלם "שווי שימוש" כל כך גבוה מבלי להציע בתמורה משהו שרק היא יודעת לתת.

וזה, כמובן, מחזיר אותנו לשנת 2005 ואל ההשקה הבלתי נשכחת של הדור השישי של פאסאט, המכונית שהקפיצה את פולקסווגן שנות דור קדימה. גם הדור החמישי רשמה אומנם קפיצת מדרגה חשובה והפכה בן לילה למובילת שוק במונחי נוחות ושימושיות, אך הדור השישי הותיר אותי, ורבים אחרים, בפה פעור.

פאסאט 6 הציעה גודל חיצוני מרשים, רמת איכות כוללת שזינקה לגבהים, עיצוב פנים מרווח ויוקרתי, איכויות חומרים גבוהות וגם מתגים, מנופים, מושבים וממשקים שלא היו נהוגים עד אותה עת בקטגוריה. על רקע כל מתחרותיה באותה תקופה היא נראתה כמי שצנחה מקטגוריה גדולה ויוקרתית יותר, ושידרה תחושה שלא צריך לקנות אאודי או מרצדס כדי לקבל נסיעה מפנקת ויוקרתית.

הדור השביעי של פאסאט היה, למעשה, מתיחת פנים משמעותית של הדור השישי - אבל לא הותיר אותנו עם תחושת "וואו" כפי שעשתה המכונית היוצאת. אף שפורד, פיג'ו ואפילו אופל שדרגו את המוצרים שלהם כדי להתמודד עם פאסאט - הדור השביעי הצליח להשאיר את הראש מעל המים ולהחזיק במקום הראשון של הערכת השוק במדינות רבות.

בישראל פאסאט היא מכונית מוערכת, אבל ההצעה שלה במונחי תמורה למחיר כמעט אף פעם לא הייתה מאוד אטרקטיבית, ובמיוחד כאשר שמים לב לתכולת האבזור.

 רק השם נשאר

הדור השמיני ינחת בישראל רק ברבעון השני של 2015 , ועד אז יש ליבואן לא מעט זמן להכין שיעורי בית בכל הנוגע למיצוב שלו אצלנו, ולנתח השוק שבו הוא יכול לנגוס. בניגוד למכונית היוצאת, גרסת הדור השמיני היא מכונית מהפכנית לא פחות מהדור השישי, בזכות קפיצת מדרגה טכנולוגית באותו סדר גודל.

הבעיה היא שהמכונית נאלצה כנראה לשמור על מאפייני עיצוב שמרניים, לכן היא לא משדרת כלפי חוץ את השדרוג הטכנולוגי.החידושים הרבים טמונים עמוק מתחת לפח ולפלסטיק, לכן נראה שלא יהיה קל לפתות בהם את אוכלוסיית הנוטשים - שברובה עזבה את פלח השוק עבור דברים שנראים למרחוק כמו עיצוב ג'יפוני או הסמל של מותג פרימיום.

פאסאט הדור השמיני היא מכונית חדשה לחלוטין, ולמעט השם והסמל אין לה ולו כלום עם המכונית היוצאת. היא מבוססת על הפלטפורמה  המודולרית החדשה של קבוצת פולקסווגן, שעליה בנויה גם משפחת גולף, וזו צמצמה את המשקל שלה בחלק מן הדגמים עד כדי 85 ק"ג. כל המנועים שלה, ללא יוצא מן הכלל, חדשים וטרם הופיעו בפאסאט, ורובם יעילים וחסכוניים בדלק.

עיקר החדשנות נובע מתכולת אבזור גבוהה, במיוחד בתחום מערכות הסיוע לנהג, אלא שדווקא בנקודה זו לא היה ערך לנסיעת ההתרשמות הראשונה, מפני שאין לדעת אילו מערכות ישובצו בגרסאות האבזור הישראליות.בסיס הגלגלים של פאסאט 8 (המרחק בין הסרן הקדמי לאחורי) הוארך ב- 7.9 ס"מ משמעותיים, אולם האורך שלה כמעט זהה לזה של המכונית היוצאת, וגם הפרופיל והמראה הכללי נותרו די דומים.

תוך כדי כך הוזז תא הנוסעים אחורה, קוצץ "סרח העודף" - אותם חלקי מרכב מיותרים לפני הגלגלים הקדמיים ומאחורי האחוריים, הודגש פס רוחב חד (ומיותר בעיני) מתחת לקו החלונות, ועיצוב החזית לוקח את הקווים האופקיים שאופייניים לפולקסווגן אל הקצה. גם אחרי כל אלה נותרה פאסאט מאוד "פאסאט", עם עיצוב מובחן שאי אפשר לטעות בו.

"אריזה" מוצלחת יותר של תא הנוסעים והגדלת אורך בסיס הגלגלים שיפרו מאוד את המרחב הפנימי לנוסעים וסייעו להגדלת נפח תא המטען. שני נוסעים מבוגרים ומגודלים יישבו מאחור בנוחות רבה, אולם לנוסע שלישי יפריעו תעלת ההינע הבולטת וחלקה האחורי של  קונסולה המרכזית. התבססות על פלטפורמה מודרנית שיפרה מאוד גם את התנהגות הכביש, שהייתה לא רעה גם בדגם היוצא.

כאן חשוב לעצור ולומר שפחות או יותר במקביל לפאסאט תשיק פורד את מונדיאו החדשה שלה, שהדור היוצא שלה נחשב בעיני למוביל הקטגוריה מבחינה דינמית. רק מבחן "ראש בראש" של השתיים, על כבישי ישראל, יוכל להכריע אם התחושות הראשוניות הטובות שלי בנוגע לפאסאט יוכיחו את עצמן. 

נוחות מעל לכל

העיצוב, כבר אמרנו, סולידי, אולי סולידי מדי, וגם עיצוב הפנים קצת מאכזב. המכונית נראית אחד לאחד כפי שהיינו מדמיינים לעצמנו פולקסווגן: קווים פשוטים, תכליתיים, הגיוניים ולא מתחכמים, אשר לא חורגים מסט הכללים הרגיל של המותג.

הכפתורים והמתגים מוכרים ומשדרים תחושה פולקסווגנית יותר מאשר "אאודית", וההתחכמות היחידה היא מתיחת קווים אופקיים שמדמים את ה"גריל" הקדמי לרוחבו של הדאש בורד, באופן שמחבר ויזואלית את כל פתחי מערכת האוורור.

אי אפשר לקחת מפולקסווגן את תחושת האיכות שמתקבלת בזכות טיב החומרים וההרכבה, ובמיוחד בזכות שיכוך הרעשים המצוין, שנובע כנראה מהקשחת המרכב ומעבודה טובה עם חומרי הבידוד. מכוניות המבחן שהועמדו לרשותנו בהשקה היו גדושות בכל טוב מבחינת אבזור - וקשה להשליך מהן על פאסאט שתנחת אצלנו לקראת מאי 2015.

מה שברור הוא שלפולקסווגן יש כל הכלים להראות את האגזוז למתחרותיה אם רק תבחר לפנק אותנו ברשימת אבזור יוצאת דופן. פולקסווגן שתלה בפאסאט כל מערכת סיוע לנהג שיש לה, ובכלל זה גם חידושים שמופיעים כאן לראשונה(אצלה) כמו מערכת בלימה אוטומטית למניעת תאונות עירוניות אשר משולבת (לראשונה) עם זיהוי הולכי רגל.

במכוניות שעליהן נהגנו לא הותקנה תצוגה עילית, אבל גם כזאת תוצע בקרוב, ואחת האופציות שפולקסווגן מתגאה בהן היא מסך בגודל 12.8 אינץ' שמחליף את לוח השעונים הרגיל, ועליו מוקרנת תצוגת שעונים וירטואלית שבה אפשר לשלב את מפת מערכת הניווט ופונקציות נוספות.

זאת, כמובן, מערכת חביבה שעד עתה הופיעה רק במכוניות יוקרה, אבל היות שהערך העיקרי שלה הוא הצגה נוחה של מפת הניווט, וסביר שמערכת הניווט לא מתאימה לישראל - ספק אם זו התכונה שחשוב לנו להתמקד בה. מערכות מעניינות יותר כוללות בקרת שיוט אדפטיבית עם אפשרות לזחילה מבוקרת בפקקים (פונקציה שלא יכולנו להתנסות בה אבל נשמר עת מתאימה לתנאי הנהיגה בארץ), וגם אביזרי "נראות" חשובים כמו פנסי  LED קדמיים. מערכת המולטימדיה החדשה, עם מסך מרכזי בגודל 8אינץ', נוחה ונעימה לשימוש.

נסיעה טובה

לזכות האספלט של סרדיניה אפשר לומר שהוא דווקא כן מייצג את מה שקורה אצלנו. על כבישים כאלה התקבלה איכות נסיעה גבוהה, עם רמת שיר כוך טובה ובידוד רעשים נפלא. פולקסווגן מציעה מספר קונפיגורציות שלמתלים ושל הגברת היגוי - וגם כאן עשויים להיות הבדלים בין מכוניות ההשקה לאלה שיגיעו אלינו - אבל התחושה הכללית היא של מכונית מאוד זורמת ונעימה שמשדרת קלילות ונכונות לפנות, כלומר שיש לה פוטנציאל להתנהגות כביש משובחת.

רמת האחיזה, למשל, גבוהה מאוד, ההיגוי ליניארי, והשליטה בגלגול הגוף ובקצב שלו ממש טובה.פולקסווגן מציעה עשרה מנועים, כולם חדשים כאמור, ורובם לא רלוונטיים לישראל. בהנחה שהדיזלים פחות מעניינים מחוץ לשוק המוניות, שני המנועים ה"ישראליים" צפויים להיות מנוע ה-1.4 ליטר טורבו-בנזין עם 150כ"ס, שבו נהגנו, ומנוע דומה בנפח 1.8 ליטרעם 180 כ"ס שלא הופיע בהשקה.

השפן הכי מעניין שמתחבא בכובע של פולקסווגן, וגם בו טרם התנסינו, יהיה הגרסה ההיברידית-נטענת של המכונית עם מערכת בעלת הספק משולב של 218 כ"ס, וטווח נסיעה תיאורטי של כ-50 ק"מ "על חשמל" בלבד.

שורת הסיכום מותירה אותנו עם מספר תובנות והרבה סימני שאלה. פאסאט דור שמיני לא מציעה את אפקט ה"וואו" הוויזואלי שאיתו היממה אותנו פאסאט 6, וזאת בעיה בעידן שבו הקטגוריה הזאת נמחקת לטובת ג'יפונים ומכוניות פרימיום.

היא בהחלט מכונית מהפכנית בזכות שיפור האיכות והגדלה משמעותית של תכולת האבזור, היא עשויה להוביל את הקטגוריה מבחינת איכות הנסיעה וההתנהגות הדינמית - אם כי את זאת נדע רק לאחר מבחן השוואתי מול מונדיאו החדשה, ויש לה כל הכלים לחולל מהפך בקטגוריית המשפחתיות הגדולות בישראל.

נכון לעכשיו, נראה שהקלפים החזקים ביותר ביד של פולקסווגן, בהקשר הישראלי, יכולים להיות הגרסה ההיברידית־נטענת של פאסאט, וכן האפשרות להציע מגוון רחב של מערכות סיוע לנהג. 

פולקסוואגן פאסאט 1.4 ידנית

מנוע1,395 סמ"ק

הנעה:  קדמית

הספק (סל"ד/כ"ס) 150/5,000

מומנט (סל"ד/קג"מ):  26/1,500

תאוצה (0-100 קמ"ש) 8.4

מהירות מרבית(קמ"ש) 220

משקל (ק"ג):  1,387

בסיס גלגלים (ס"מ) 279

אורך (ס"מ):  477

קבוצת מיסוי ירוק:  טרם נקבע

מחיר מחירון (שקלים) : טרם נקבע

צילומים: יח"צ.