ועדת הכספים אישרה הבוקר (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק מע"מ אפס על דירה ראשונה, חוק הדגל של שר האוצר יאיר לפיד. הצעת החוק אושרה ברוב של 10 בעד מול 6 נגד.

ההצבעה התאפשרה לאחר שחברי כנסת מהאופוזיציה שטענו אתמול, כי חלק מהנושאים שנידונו בימים האחרונים הם "נושאים חדשים", המחייבים אישור של ועדת הכנסת על-מנת שניתן יהיה להמשיך לדון בהם ולאשרם לקריאה שנייה ושלישית, משכו את בקשתם לדיון בוועדת הכנסת לגבי שני נושאים: פשרה בעניין התנאי לזכאות בחזקה על ילד למי שמתחת לגיל 35; עפ"י הפשרה גם במשמורת משותפת שני בני הזוג יהיו זכאים להטבה ובלבד שכל אחד מהם יש לו חזקה על הילד לפחות 5 ימים בתוך 14 יום.

גורמים בועדת הכספים אומרים כי אישור חוק מעמ אפס בקריאה ראשונה הושג בעקבות "דיל" בין יש עתיד לבין ישראל ביתנו לפיו סיעתו של שר החוץ אבגידור ליברמן תתמוך בחוק, בהצבעה בועדת הכספים, תמורת גניזת הסעיף בדבר הטלת מס על תיירות מרפא, בחוק ההסדרים, סעיף שלו מתנגדים בישראל ביתנו בחריפות רבה בשל העובדה שמרבית תיירי המרפא באים ממדינות חבר העמים לשעבר. בהצבעה היום בחוק מע"מ אפס אחוז תמכו שני נציגי ישראל ביתנו בועדה בהצעת החוק והבטיחו ללפיד את הרוב הדרוש.

ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) אמרה בתגובה לדיל ליברמן-לפיד: "עד שכבר היה משהו טוב בחוק ההסדרים, אחת מקרני האור הבודדות בתקציב נטול הבשורה של יאיר לפיד, הוא נכנע לסחטנות סקטוריאלית ומוותר עליו.

"המיסוי על תיירות המרפא היה צפוי להכניס למדינה כ-130 מליון ש"ח, כולל ביטול הפטור הבלתי הגיוני והתמוה ממע"מ שניתן לבתי החולים הפרטיים. לפיד הקריב את המהלך הצודק הזה שהיה עשוי לרסן ולו במעט את מערכת הבריאות הפרטית משולחת הרסן - וכל זאת תמורת חוק מע"מ אפס, חוק אווילי ומיותר שיעלה למדינה לפחות שני מיליארד ש"ח".


בהצבעה בועדת הכספים הצביעו בעד החוק: ניסן סלומינסקי וזבולון כלפה (הבית היהודי), גילה גמליאל, עופר שלח, בועז טופורבסקי, שמעון סולומון ודב ליפמן (יש עתיד), אלכס מילר וחמד עמר (ישראל ביתנו), דוד צור (התנועה). נגד הצביעו: יעקב ליצמן (יהדות התורה), יצחק כהן (ש"ס), זהבה גלאון (מרצ), אראל מ רגלית וסתיו פשיר (עבודה) ואחמד טיבי (רעם תעל).

נכים בעלי פיגור שכלי או נכי נפש, שאינם עומדים בקריטריונים הרגילים, יהיו זכאים אף הם להטבת מע"מ אפס. כאמור, עפ"י הצעת החוק על-מנת להיות זכאים להטבה הרוכשים צריכים לעמוד במספר מגבלות וכך גם הדירות.

עוד אושר במסגרת ההצבעות על הצעת החוק, כי שר האוצר, הממונה על ביצוע החוק, רשאי באישור ועדת הכספים להתקין תקנות לביצועו ויחוייב בדיווח לוועדה באשר להשגת מטרות החוק. החוק אושר ויהיה בתוקף למשך 7 שנים מיום אישורו בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.


הצעת החוק אושרה ברוב של 10 בעד מול 6 נגד. צילום: אריק בנדר

עם זאת חברי אופוזיציה בועדת הכספים הגישו מייד לאחר ההצבעה בקשה להצבעה חוזרת ועל כן ועדת הכספים אמורה לשוב ולהתכנס בהמשך כדי להצביע שוב על אישור סופי של הצעת החוק לקראיה שניה ושלישית. צפוי שגם בהצבעה החוזרת החוק יאושר.