הפחתת מכסים אינה אפקטיבית במאבק להורדת יוקר המחיה, כך קובעת ועדה בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, שמסקנותיה פורסמו אתמול (ה'). הוועדה קובעת עוד כי לשיעורי המכס שכבר הופחתו כמעט לא הייתה השפעה על רמת המחירים. ההפחתה רק הגדילה את רווחי היבואנים.

מסקנה נוספת היא שגם אם המע"מ יופחת, רמת המחירים בישראל עדיין תהיה גבוהה בהשוואה לאלה שבחו"ל. הוועדה, שהוקמה באוגוסט 2013 על ידי שר הכלכלה נפתלי בנט, סבורה כי הפתרון ליוקר המחיה הוא הסרת חסמים, בהם הפחתת נטל הבירוקרטיה, שמציבה הממשלה על היבוא, והגדלת התחרות במגזר המסחר והשירותים.

ההמלצות זכו אתמול לביקורת חריפה מצדו של איגוד לשכות המסחר והן גם סותרות את עמדותיהם של ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד. לדעת לפיד המלחמה ביוקר המחיה צריכה להיעשות, בין השאר, באמצעות פיקוח על המחירים (לפיד ממליץ להכניס שבעה מוצרים לפיקוח), וכן על ידי המשך הפחתת המכסים והסרת חסמים.

מחלוקת. נתניהו ולפיד. צילום: מרק ישראל סלם

ועדה בראשות מנכ"לית האוצר יעל אנדורן תמליץ בימים הקרובים על צעדים אלה. נתניהו מתנגד למהלכיו של לפיד. בישיבת הממשלה ביום ראשון האחרון הסתייג נתניהו מפיקוח נוסף על מחירים, אולם בניגוד לעמדתו של בנט, הוא סבור שיש להפחית מכסים ואף הנחה את מנכ"ל משרדו הראל לוקר לקדם את הנושא.

"כל מה שחסר להפחתת מכסים הוא חתימה של שר האוצר על התקנות", העיר נתניהו. גם להמלצת נתניהו בעניין הפחתת המכסים על מוצרי חלב יש מתנגדים: שר החקלאות יאיר שמיר ויו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן. תמונת המצב: שלושת בכירי הכלכלה הישראלית, האחראים לטיפול ביוקר המחיה, מחזיקים בעמדות המנוגדות אלה לאלה, ואשר מונעות לא מעט משיקולים פוליטיים.

לפיד ממשיך בכל כוחו במהלכים להפחתת יוקר המחיה. אתמול סוכם על ייקור זניח של 21 אגורות לליטר בתעריפי המים לחקלאות. הסכמה זו סוללת את הדרך לכינוס ישיבה של רשות המים, שעד עתה נדחתה, כדי להחליט על הפחתה של 10% בתעריפי המים לצרכניםרגילים בתחילת 2015 . כמו כן, קיימת הסכמה עם שר האנרגיה סילבן שלום להפחתה של 12% בתעריפי החשמל בתחילת 2015.