15 שנה חלפו מאז הלך לעולמו המשורר-מוזיקאי-טרובדור מאיר אריאל, ונדמה ש"הנר שלך, מאיר, עדיין בוער" - שורה מופתית שכתב אהוד בנאי - מאירה מתמיד. רגע לפני ראש השנה ארגנה משפחת אריאל את האירוע המסורתי לזכרו בקיבוץ רגבים, וקהל של 6,000 צופים עלה לרגל מכל קצוות הארץ, כדי להשתתף בריטואל השנתי. "מאיר אריאל הוא סחורה שתמיד היה לה ביקוש", אומר בחיוך בנו, שחר אריאל, שהופיע באירוע עם אחיו, אהוד, שותפו לצמד "האחים אריאל".

אביב גפן יצא ב"דה ווייס" נגד מה שהוא כינה הצביעות של האמנים והתקשורת סביב החיבוק שמאיר אריאל מקבל אחרי מותו, בעוד שבשנותיו האחרונות הוא הופיע בפני 20 איש. "אני מוכרח לומר שאני לא רואה את הצביעות שאביב מדבר עליה, והוא אחד האמנים שמופיעים כל שנה באירוע. אבא היה שמח בהווה שלו, ועינו לא הייתה צרה בהצלחת אחרים. ניהלתי את ההופעות שלו עשר שנים, עד לשנה האחרונה שלו. וכן, היו לו הופעות בפני מספר צופים מצומצם, אבל גם הופעות גדולות יותר. הוא כל הזמן הופיע ותמיד הוזמן, והתקליטים שלו כל הזמן נמכרו. אבא לא חיפש את ההמונים ולא רצה להגיע למצב שלא יוכל ללכת ברחוב".

עושה שלום במרומיו

בגיל 45, נשוי ואב לשלושה ילדים, עיקר פרנסתו של שחר היא מעבודתו כבמאי יומי בריאליטי "האח הגדול". אבל המוזיקה, לדבריו, היא עצם העניין. בכל מקרה הוא לא רואה עצמו כממשיך דרכו של אביו, ולא חש בצל הענקי: "אף פעם לא הייתה לי בעיה נפשית, רגשית או חברתית לעסוק באותו מקצוע של אבא. אם יש אבא שהקים חברה למנעולים, והבן לקח את העסק, אף אחד לא קופץ. במקרה שלי, יש מי שאומר: 'אתה מנסה להיות כמו...'. הבעיה היא אצל מי שמחפש את זה. רק אידיוט ינסה לכתוב כמו מאיר אריאל. עם זאת, אני מושפע ממנו, כמו שאני מושפע מיהונתן גפן, אברהם חלפי, נתן אלתרמן ודני סנדרסון".

בחול המועד סוכות יופיעו "האחים אריאל" עם שולי רנד בפסטיבל שוהם ליוצרים בזמר הישראלי, שם ישמיעו לראשונה את השיר "איך אני עושה שלום", שמאיר אריאל כתב ואהוד הלחין: "קודם כל אני עושה שלום עם עצמי / למה אם אני בסכסוך פנימי / אז אני גם לא כל כך בסדר עם אשתי / שהיא בעצם עצמי ובשרי", שורר אריאל בחן האופייני לו. "זה אחד השירים שמצאנו בעיזבון של אבא, והמילים שלו דיברו אלינו", מספר שחר.

איך שולי רנד נכנס לתמונה?
"שולי, חבר מאוד יקר שלנו, מזכיר את אבא. בתור חילוני היה לומד עם אבא תורה, ואבא חש שיש לו אחוזים בחזרתו בתשובה. הוא תמיד מגיע לימי השנה, עוזר לי עם הטקסטים, ובהופעה שלו בקיסריה הזמין אותנו להיות להקת החימום שלו. הוא עשה את העיבוד לשיר, ואנחנו מנצלים את ההזדמנות שהוא מתארח במופע שלנו, כדי לחשוף את השיר לקהל הרחב".

גם אתה וגם אהוד חזרתם בתשובה הארד-קור. איך אביכם היה מקבל את העובדה הזו?
"בהרבה אהבה ובאופן טבעי. גם הוא עצמו היה בתהליך תשובה, אבל לא הקפיד על ההלכות, ולא שם ציצית או גידל זקן. התשובה שלו הגיעה מאהבה. כאדם משכיל, הוא היה יכול להבין את היקום בדרכו, והוא, כאדם אינטליגנטי, טען שיהיה זה עלבון לאינטלגנציה לחשוב שהטבע המופלא והמורכב נוצר במקרה".

אהבת ישראל

אני מדברת עם שחר כמה ימים אחרי ראש השנה תשע"ה. אהוד עדיין נמצא באומן, אוקראינה, במסע השנתי שלו לקברו של הרבי נחמן מברסלב. שחר עצמו ביקר באומן כמה פעמים, אבל מעיד שהנושא מעורר בו מחלוקת. "זה לא חלק מהעניין שלי בראש השנה", הוא אומר, "אני מרגיש דיסוננס בין הנסיעה לאוקראינה, במקום להישאר בארץ הקודש בראש השנה, החג הכי חשוב בשנה".

כשביקרת שם, חשת את אותה התעלות רוחנית שהעולים לרגל מדברים עליה בעיניים בורקות?
"מה שקורה שם, מהחוויה האישית שלי, זה דבר מאוד נפלא שאין שום סיבה שלא יקרה בארץ. יש שם אהבת ישראל גדולה. מתכנסים שם סוגים שונים של אנשים מכל העולם: חילונים, דתיים, חרדים, חבדניקים ועבריינים.

כולם מאוד אוהבים זה את זה וערבים זה לזה. אף אחד לא נשאר רעב, גם אם אין לו גרוש, ואף אחד לא נשאר בלי מיטה, גם אם לא הזמין מראש. השאלה היא למה האהבה הזו לא נשארת גם כשחוזרים לארץ. ניסיתי להסביר את התחושה שיש שם לחבר שבדיוק חזר ממסיבת טראנס בפורטוגל. אחרי שתיארתי לו, הוא הגיע למסקנה שזאת מסיבת סמים קשים, שהטעם העיקרי שלה הוא הקדושה. אני חותם על זה".

האחים אריאל מארחים את שולי רנד. 13.10, שני, 20:30, גן החבל, שוהם. הכניסה חופשית