כשסטיב קארל פרץ לתודעה בגיל 42 בתור בתול חביב בן 40 בסרטו של ג'אד אפאטו "בתול בן 40", ומיד אחר כך כבש את המסך הקטן בתפקיד מייקל סקוט, הבוס בגרסה האמריקאית של סדרת המוקומנטרי האהובה "המשרד", אף אחד לא שיער בנפשו שהלייט-בלומר הכי אהוב על הקומדיה האמריקאית עשוי בתוך כמה שנים להגיע לאוסקר בזכות תפקיד דרמטי ואפל. 

אבל נראה שזה המצב. נכון לעכשיו, באזז האוסקרים לשנה הבאה מהמר על מועמדות לקארל בתפקיד דרמטי מפתיע, באחד הסרטים המדוברים ביותר של 2014. ב"פוקסקצ'ר" (foxcatacher) של הבמאי בנט מילר ("מאניבול", "קפוטה") נכנס קארל לנעליו של המיליונר האמריקאי הסכיזורפן, ג'ון דו פונט, המחליט להיות ספונסר ומאמן אישי של שני מתאבקים אולימפיים זוכי מדליית הזהב, דייב ומארק שולץ (מארק רפאלו וצ'נינג טייטום), ומוביל אותם בסופו של דבר לטרגדיה. מילר הפתיע כשליהק את קארל לאחד משלושת התפקידים הראשיים בדרמה הביוגרפית הקשה הזו, שהייתה מועמדת לפרס דקל הזהב בפסטיבל קאן השנה וזיכתה את מילר בפרס הבמאי הטוב ביותר. 

המוטיבציה של סטיב קארל לשחק ב"פוקסקצ'ר" היא ברורה. "לעבוד עם בנט הייתה מקור משיכה גדול", אמר, "התסריט היה מעולה ומסקרן ועצוב ומצחיק בצורה אבסורדית במקומות מסוימים ומאוד אפל".

השאלה היותר גדולה היא כמובן מאיפה בא למילר הרעיון ללהק דווקא את סטיב קארל לתפקיד שהוא כל כך הפוך מהטייפקאסט הרגיל שלו - בחור נחמד, קצת נבוך ובעיקר לא מזיק. אז מתברר שבדיוק זה היה העניין. "הרעיון ללהק מישהו שבדרך כלל נתפס בתור מישהו לא מזיק, כלומר מישהו שלא היית מצפה ממנו לעשות את הדברים שהוא עושה, זה משהו שאמרו על דו פונט האמיתי", הסביר מילר, "מהמעט שזכיתי להכיר את סטיב לפני שהחלטנו ללכת יחד בדרך הזו, קיבלתי את הרושם המהיר שיש בו צד אחר, כפי שאני חושב שיש בהרבה שחקנים קומיים צד שנדיר שהוא יוצא החוצה, והייתה לו נכונות ללכת על זה ברצינות". 

קארל, שבקושי ניתן לזהות אותו בסרט, ללא ספק עתיד להפתיע את העולם כש"פוקסקצ'ר" יעלה למסכים בארה"ב בחודש הבא, ובינתיים אנחנו מקבלים אותו בעוד קומדיה משפחתית קלילה. 

נעבעך עם כוונות טובות  

בשבוע שעבר עלתה בארץ הקומדיה לכל המשפחה מבית דיסני "אלכסנדר והיום הנורא, האיום, המבאס והגרוע ממש", המבוססת על ספר הילדים הפופולרי שפורסם לראשונה בתחילת שנות ה-70. ב"אלכסנדר והיום הנורא" מגלם קארל אבא לשלושה ילדים ובעלה של ג'ניפר גארנר - משפחה חמודה וחיובית שמגלה שבחיים האלה לפעמים יש ימים ממש מבאסים. ואם אף אחד מהם לא הבחין בזה עד כה, אז אלכסנדר בן ה-11, שהיום הגרוע ביותר בחייו עד כה מתחיל כשמסטיק נתקע בשערו ומשם מידרדר מדחי אל דחי, יסב את תשומת לבם לעניין.  

בתור אב לשני ילדים - בת 13 ובן 10 - נשאל קארל אם בחיים האמיתיים הוא הורה אופטימי כמו הדמות שהוא מגלם בסרט. "זאת השקפת עולם", ענה, "אין שום דבר לא בסדר בזה שאתה מראה לילדים שלך שיש תקווה. אני לא חושב שזה דבר רע להעניק לילד. המציאות בחיים היא שדברים לא תמיד ילכו טוב כמו שתכננת או ציפית או רצית, אבל אני לא רואה שום דבר רע בלהיות אופטימי". 

"אלכסנדר והיום הנורא" הוא מן הסתם לא סרט שיזכה את סטיב קארל באוסקר, אבל יזכה אותו - שוב - בפרס אב השנה. אשר להתאמתו של קארל לתפקידים דרמטיים, אפלים ומפחידים - נצטרך לחכות ולראות; מה שבטוח הוא שבקומדיות קלילות, אף אחד לא משחק את אב המשפחה הכל-אמריקאי הנעבעך החמוד ובעל הכוונות הטובות יותר טוב ממנו.