עולם הבידור האמריקאי הופתע השבוע עם ההכרזה על השחקן ניל פטריק האריס, כוכב הסדרה "איך פגשתי את אמא", כמנחה טקס האוסקר ה-87, שייערך ב-22 בפברואר 2015 בתיאטרון "דולבי" בלוס אנג'לס.

בינתיים, האריס מככב בעצמו (בתפקיד קטן אך משמעותי) במותחן עטור השבחים "נעלמת", שעמד במשך שבועיים בראש טבלת שוברי הקופות וכבר יש סביבו באזז מחריש אוזניים המתייחס לשלל מועמדויות פוטנציאליות לפסלון המוזהב.

האריס הוא רק הסימפטום לרעש היחצני שאתם הולכים לשמוע בחודשים הקרובים, רעש שיתבטא בהמון טקסים מקדימים ומודעות נלהבות בעיתונים - ויגיע לשיאו באותו אירוע גרנדיוזי, שבו יצעדו הכוכבים והכוכבות על השטיח האדום ויתפללו ששמם יוקרא מתוך המעטפה.


סטיב קארל בתפקיד תמהוני. "פוקס קצ'ר". צילום: יונייטד קינג. 

כן, עונת הפרסים מתקרבת, והאולפנים הגדולים מבקשים לנצל את התקופה שבין אמצע-סוף ספטמבר ל-31 בדצמבר כדי לשחרר לאקרנים בזה אחר זה את מיטב התוצרת. השנה, כך נראה, המועמדים הפוטנציאליים לפרסי האקדמיה לקולנוע, האוסקר בשבילכם, כל כך מוצלחים, שנכון לעכשיו, ארבעה חודשים לפני, אין ממש פייבוריט חד-משמעי.

מאז 2009 הורחבה קטגוריית המתמודדים לפרס הסרט הטוב (מחמישה לתשעה-עשרה סרטים), מה שממחיש את העובדה שהכל פתוח. בין הסרטים המעוררים את הבאזז הכי גדול ניתן למצוא את הדרמה האקספרימנטלית "בירדמן" של הבמאי אלחנדרו גונזלס אינריטו ("21 גרם", "בבל") בכיכובו של מייקל קיטון; מותחן הספורט המבוסס על מקרה אמיתי "פוקס-קצ'ר" של הבמאי בנט מילר ("טרומן קפוטה") בכיכובו של סטיב קארל;

פוקס קצ'ר - טריילר: 

דרמת המדע בדיוני "בין כוכבים" בכיכובם של מתיו מקונוהי, אן האת'ווי ומייקל קיין (שלושתם זוכי אוסקר בעברם) ובבימויו של כריסטופר נולאן (טרילוגיית "האביר האפל"); וכמובן גם את "נעלמת", בכיכובם של בן אפלק ורוזמונד פייק ובבימויו של דייוויד פינצ'ר ("מועדון קרב").

המשותף לכל הסרטים האלו היא המוזרות והאדג'יות של כל אחד ואחד מהם - סרטים שלא ממש פוסעים בשבילי המיינסטרים, אך מספיק מיוחדים ובולטים לטובה כדי לזכות בפסלון; וכמובן גם העובדה שארבעת הבמאים אהודים מאוד על חברי האקדמיה, אך איש מעולם לא זכה בפסלון הנכסף.

מצד אחר, יכולות להיות הפתעות ואנחנו עשויים למצוא את עצמנו בדקה ה-90 עם סרט שייקח בהפתעה את כל הקופה, אף שנכון לכתיבת שורות אלו הוא עדיין לא הוקרן בפסטיבלים הנחשבים. למשל, "צלף אמריקאי" של קלינט איסטווד, שבו מגלם בראדלי קופר (שפמפם שרירים במיוחד) צלף בצבא ארה"ב שהרג יותר מ-150 אנשים.

האקדמיה מתה על סרטי מלחמה, מאוהבת באיסטווד משחר ההיסטוריה בערך, וקופר היה מועמד לפרסי משחק שנתיים ברציפות, וייתכן שהפעם השלישית תביא עמה גלידה. גם "עיניים גדולות" של טים ברטון במירוץ הפוטנציאלי, וזו יכולה להיות ההזדמנות של האקדמיה להוקיר תודה לבמאי שהביא לנו את ג'וני דפ בשלל תפקידים אקסצנטריים. וזאת עוד לפני שדיברנו על Unbroken" " - סאגת מלחמת העולם השנייה שביימה אנג'לינה ג'ולי. 

התותחים הכבדים

כאמור, עד עשרה סרטים יכולים להיות מועמדים לפרס האולטימטיבי והמועמדויות יוכרזו רק בינואר. חוץ מהמועמדים שהוזכרו עשויים להשתחל לרשימה עוד סרט מפתיע (ההימור שלי הוא " Still Alice " עם ג'וליאן מור), סרט או שניים שיצאו מוקדם יותר השנה וזכו לשבחי המבקרים ("התבגרות"); ולקינוח סרט שאין לו שום סיכוי לזכות אבל משום שהבמאי ממש מגניב, הוא ייכנס לרשימה (" Inherent Vice " שלפול תומאס אנדרסון יכול להשתלב פה יפה).

"עיניים גדולות" יהיה הסרט שהמבקרים יאהבו, אך חלומות האוסקר שלו ייגנזו בדקה ה- 90 . תרשמו, תרשמו. "בירדמן" הוא סוג של סיפור אהבה אירוני ומאוד מודע לעצמו שהוליווד אוהבת לספר על עצמה, בסגנון "הארטיסט" ו"הוגו" שחגגו באוסקרים של 2012 .

התקציר מספר על שחקן עבר (מייקל קיטון, שהוא באמת שחקן עבר) שאי אז בעברו גילם גיבור-על אייקוני בשם בירדמן (פרפראזה על באטמן כנראה, שלנעליו נכנס קיטון ב- 89  וב- 92'), וכעת הוא מנסה להתקמבק באמצעות מופע בברודווי שישחזר את תהילת העבר שלו (ושוב ההקבלה לחיים האמיתיים ולקאמבק לתודעה שקיטון ארגן לעצמו וכו').

קיטון בן ה-63 כבר מייצר באזז אדיר על ההופעה שלו פה (האקדמיה אוהבת להחיות כוכבים נשכחים), וגם אדוארד נורטון המשחק לצדו זוכה לפרגונים נלהבים כמועמד פוטנציאלי לשחקן המשנה. ויש גם טוויסט: לאחר שאשתקד זכה עמנואל לובצקי באוסקר על הצילום של "כוח משיכה", הפעם הוא משחק אותה עם גימיק חדש, שכן "בירדמן" כולו נראה כאילו צולם בשוט אחד ארוך וממושך.

"פוקס-קצ'רמביא לנו את הקומיקאי סטיב קארל בתפקיד של תימהוני עם נטיות פסיכוטיות, וקרוב לוודאי שיזכה את קארל במועמדות ראשונה לשחקן הטוב ביותר - וזו תוכיח לעולם שהוא בהחלט לא רק מצחיקן.בסרט קארל מגלם את המיליארדר ג'ון דו פונט, המחליט לנצל את הונו כדי לשמש ספונסר למתאבק האולימפי מארק שולץ (צ'אנינג טאטום), ומפתח קשר מאוד לא בריא עם מארק ועם אחיו דייב (מארק רופאלו).


הקאמבק של ריס ויתרספון. "הולכת רחוק" צילום: יח"צ 

מלבד ההופעות המהוללות בסרט (שכוללות את קארל באיפור כבד, והאקדמיה מתה על איפור כבד), גם הבמאי בנט מילר מייצר באזז משל עצמו. מילר לא  עושה הרבה סרטים, אבל כשהוא עושה, הם גורפים מועמדויות ("טרומן קפוטה", "מאניבול").

"נעלמת" המרצד בימים אלה בבתי הקולנוע בארץ ובחו"ל, הוא סרט מאוד חכם של הבמאי דייוויד פינצ'ר, אך הוא מכיל כל כך הרבה טוויסטים שקשה באמת לדבר עליו בלי לעשות ספוילרים. השורה התחתונה היא שרוזמונד פייק הבריטית גונבת את ההצגה, וגורמת לנו לשאול למה היא לא עשתה יותר תפקידים מאתגרים עד עכשיו. צפו למועמדויות בקטגוריות הבימוי,התסריט, הסרט והשחקנית.

סרט חכם של דיוויד פיצ'ר - נעלמת" : 

"בין כוכבים" הוא אומנם סרט מדע בדיוני, וסרטים אלה לרוב לא ממש מסתדרים עם האוסקר, אבל האקדמיה מאוד אוהבת את הבמאי כריסטופר נולאן, ואחרי ש"כוח משיכה" לקח לא פחות משבעה פסלונים זהובים אשתקד, ייתכן שהקרקע בשלה לזכייה של סרט כזה.

בגדול, יש פה איזה תרחיש אפוקליפטי על כדור הארץ שנמצא בסכנה, וקבוצת אסטרונאוטים בראשות מתיו מקונוהי יוצאת לקצות היקום בעזרת טכנולוגיה חדשה, כדי למצוא מקומות הראויים להתיישבות ולהמשך קיום המין האנושי. הטריילר פורט על המון מיתרי רגש, והביקורות המוקדמות כבר מהללות.

Inherent Vice" של הבמאי פול תומס אנדרסון לא מייצר את מידת הבאזז שהמפיקים אולי היו רוצים, אבל די באזכור שמו של הבמאי (החתום על המאסטרפיסים "זה ייגמר בדם" ו"מגנוליה") כדי שתהיה התרגשות באוויר.

הסרט מבוסס על מותחן בלשי המשולב בקטעי הזיות נרקוטיות ממושכים. חואקין פיניקס וריס ווית'רספון שבים לשתף פה פעולה לראשונה מאז "הולך בדרכי" המופתי מ-2005 , וזו כבר סיבה להתעניין.

Unbroken" של אנג'לינה ג'ולי מספר את סיפורו האמיתי של האצן האולימפי לואיס זמפריני, שהשתתף באולמיפיאדת ברלין בגרמניה הנאצית של 1936 , ואחר כך כחייל אמריקאי נפל בשבי היפנים.

גם "צלף אמריקאי" מבוסס על סיפור אמיתי, ומתמקד במלחמת עיראק העכשווית יותר. "עיניים גדולות" של טים ברטון מבוסס אף הוא על מקרה אמיתי, ומספר על מלחמת קרדיטים בין הציירת מרגרט קין (איימי אדמס) לבין בעלה וולטר (זוכה שני האוסקרים כריסטוף וולץ). בינתיים עיקר הבאזז הוא על הופעתה של המועמדת הנצחית איימי אדמס.

צלף אמריקאי, טריילר:

יש עוד הרבה פוטנציאליים בקטגוריית הסרט הטוב ביותר, ובהם "זעם" (עוד סרט על מלחמת העולם השנייה), עם בראד פיט בתפקיד הראשי; או "התיאוריה של הכל" המגוללת את סיפור אהבתם של האסטרופיזיקאי הנודע סטיבן הוקינג ורעייתו ג'יין, במקביללהתפתחות ניוון השרירים שלו. הכוכבים ב"התיאוריה" הם בריטים, ולאקדמיה יש חולשה לבריטים, אבל עוד מוקדם לראות לאן ינשבו הרוחות במקרה זה.

משחקים אותה

כמו תמיד, גם השנה יהיו סרטים שיהיו חזקים בחזית המשחק, אך לא בטוח אם ישתחלו לקטגוריית הסרט הטוב ביותר.

כך, למשל, הופעתו מעוררת ההשתאות של ג'יי-קיי סימונס ב"וויפלאש" (שרץ בימים אלה גם אצלנ). ג'ייק ג'ילנהול, שהוכיח בעשור וחצי האחרונים מנעד נרחב של יכולות (מ"דוני דארקו" ועד "אסירים"), מעורר עניין ב"חיית לילה", על בחור צעיר ומעורער שמחליט להיות צלם חדשות - ונכנס קצת יותר מדי לעבודתו התובענית.

יש כבר כאלה המשווים אותו לרוברט דה נירו של "נהג מונית", אז אל תתפלאו אם תראו אותו מועמד בקטגוריית השחקן. גם בנדיקט קמברבאץ' הבריטי בשיח, על תפקידו בסרט המלחמתי "The Imitation Game.

הסרט שאולי יביא לג'וליאן מור את הפסלון - "still alice": 

בקטגוריית השחקנית, צפויה ריס ווית'רספון לעשות קאמבק נאה. היא כבר עכשיו מעוררת עניין בשל תפקידה ב"הולכת רחוק", על אישה שצעדה לבדה 1,100 מיילים כדי להתאושש מאסון אישי. אבל הפרס כנראה מונח בכיסה של ג'וליאן מור, שבסרט " Still Alice " מגלמת פרופסורית מכובדת שלוקה באלצהיימר בגיל צעיר. מור בת ה-54 כבר הייתה מועמדת ארבע פעמים בעבר, אך מעולם לא זכתה. אולי מטקס האוסקר ה-87 היא תצא סוף סוף עם הפסלון המוזהב.