יו"ר רע"ם מנסור עבאס שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM והתייחס לאלימות הגואה בחברה הערבית, לאחר ש-102 קורבנות במגזר איבדו את חייהם מתחילת השנה.

גל האלימות לא פוסק: שני גברים נורו למוות בקלנסווה ובג'לג'וליה

"אנחנו נמצאים באירוע בהחלט חריג, קטסטרופה בכל משמעות המילה. לא חשבנו שאנו יכולים להגיע לשם, אך הכתובת הייתה על הקיר", אמר עבאס בפתח השיחה. "כבר לא פחות מעשור יש עלייה מתמדת בפשיעה ובאלימות עצמה, ובמקביל לא נעשו צעדים כדי למגר את התופעה. בשנה שעברה, אין ספק שהממשלה שמה את הנושא על סדר העדיפויות הגבוה ביותר. מדי יום ראשון היה רה"מ מדבר על הנושא, נוצרה פלטפורמה מסוימת לעבודה משותפת של כל הגורמים הרלוונטיים וכולם התכנסו ליעד הזה. התקבלו החלטות בממשלה. השגנו תוצאה יפה של ירידה של 15 אחוזים ב-2022. מאז הראשון לינואר 2023 אנו נמצאים באירוע אחר לגמרי". 

לשאלה מה השתנה, ענה יו"ר רע"ם: "אין ספק שהיום כנראה סדר העדיפויות הביא להחלשת המשטרה ביישובים הערבים. ארגוני הפשע מרגישים שהם יכולים לעשות מה שעולה על רוחם מבלי לשלם מחיר, והערבים הם אותם ערבים, המשטרה אותה משטרה, המפקדים אותם מפקדים, מה שהשתנה זו המדיניות והמנהיגות. אין ספק שהאירוע הזה עד לפני שבוע, רה"מ לא דיבר על זה ולא קיים ישיבת ממשלה אחת על זה. היה מי שניהל את זה יום יום, יואב סגלוביץ' בנוסף לשר דאז בר לב, המפכ"ל, היה אירוע רב משתתפים בו כל אחד עשה את המוטל עליו. האם יש פוטנציאל רצחני ברחוב הערבי? ודאי שיש, ארגוני הפשע התחזקו מיום ליום ומשתלטים לנו על החיים, הם יכולים להשתלט על יישוב יישוב כמו צבא שנכנס. זו התחושה. כולם מפחדים. גם אני מפחד, אני לא מתבייש. כל האנשים היום איבדו את תחושת הביטחון". 

בכל הנוגע להכנסת שב"כ, הודה כי "השב"כ יעזור בנקודות ספציפיות פה ושם, לא מעבר. הצעתי לתת למשטרה את הכלים ויכולת להתמודד עם האירוע הזה. זה יותר מציאותי. אני לא חושב שיש קוסם שיכול לעשות את העבודה, אבל לפחות שנהפוך את המגמה. היינו במגמת ירידה ותיארתי לעצמי שתוך 4-3 שנים נגיע לרמות נורמליות במירכאות של פשיעה כמו בכלל ישראל. אבל היום אנו באירוע מטורף לגמרי, אין לי ספק שצריך לנקוט בצעדים קשים. עכשיו נוצרו לנו טרגדיות בתוך היישובים, מה קורה עם המשפחות? מישהו צריך להסתכל על כל המכלול הזה". 

באשר לדיון של רה"מ עם ראשי המפלגות החרדיות, טען עבאס: "זאת הייתה הצגה אחת גדולה. גם ההדלפות שיצאו משם, זה מביש, גם לחברי הכנסת הערבים וגם לרה"מ. אמרתי ליועץ של רה"מ, 'תאמין לי שהצהרה של ראש הממשלה יכולה להציל חיים'". 

על ההודנא שהושגה בלוד: "אני מעריך מאוד את היוזמה של ראש עיריית לוד, למרות שהוא מהליכוד. זה אומר שהוא הרים ידיים ממה שהממשלה יכולה לעשות. מה שהוא עשה, גם בתוך המשטרה חלק מהשוטרים יודעים שחייבים להשתמש גם בכלי הזה". 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM