מלחמת חרבות ברזל: גורם מדיני בכיר אמר היום (שלישי) לסוכנות הידיעות 'רויטרס', כי ההצעה הנוכחית של ארגון הטרור חמאס אינה מתקבלת על הדעת לישראל.

"לחיזבאללה יש יתרון": האס הטקטי של ארגון הטרור על ישראל | האזינו
פחות מ-24 שעות לפלישה לרפיח: נחשפה מנהרה חדשה | תיעוד

מהבית הלבן נמסר כי "ישראל הודיעה לנו שהמבצע רפיח יהיה מוגבל. ישראל וחמאס חייבים לעשות ויתורים כדי להגיע להסכם, מניתוח של עמדות שני הצדדים נראה שהם יכולים להתגבר על הפערים ביניהם".

עוד נמסר, כי משלחת ישראלית תיסע לקהיר בשעות הקרובות כדי להעריך אם ניתן שחמאס יסכים לתנאי הפסקת האש העדכניים ביותר. בתוך כך, בכיר ישראלי אמר לרשת NBC כי "עמדת ישראל היא שחמאס צריך לשחרר רק 33 בני ערובה בחיים".

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

חמאס פרסם היום הודעה: "ההסתערות של צה"ל על מעבר גבול רפיח עם מצרים עם שחר היום היא הסלמה מסוכנת נגד מתקן אזרחי המוגן בחוק הבינלאומי, שמטרתה להחמיר את המצב ההומניטרי ברצועה, על ידי סגירתה ומניעת זרימת סיוע חירום דרכו. לעמנו הנצור שנתון למלחמת השמדה והרעבה שיטתית על ידי הכיבוש". שר הביטחון גלנט התייחס ואמר כי "הפעולה ברפיח לא תיעצר עד לחיסול חמאס, או חזרת החטוף הראשון לישראל".

"פשע זה - המגיע ישירות לאחר שהודענו על אישור הצעת המתווכים - מאשר את כוונת הכיבוש לשבש את מאמצי התיווך להפסקת אש ושחרור אסירים, למען האינטרסים האישיים של נתניהו וממשלתו הקיצונית", המשיכו. "אנו קוראים לממשל האמריקאי ולקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ להפסיק את ההסלמה הזו שמאיימת על חייהם של מאות אלפי אזרחים עקורים ברפיח וברצועת עזה כולה".

כזכור, ארגון הטרור חמאס הסכים אמש להסכם הפסקת אש חדש עם ישראל. מטרת ההסכם היא שחרור כל העצורים הישראלים בעזה, אזרחים וחיילים, בחיים או שלא, בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים מהכלא הישראלי, חזרה לשקט בר-קיימא, הפסקת אש קבועה, נסיגת כוחות צה"ל מעזה ושיקום הרצועה.

מנהרה ברפיח. קרדיט: רשתות חברתיות (צילום :רשתות חברתיות)

בתוך כך, ב-CNN דווח כי גורמים אמריקניים דחו את טענות חמאס על כך ש"הסכים" להצעה להפסקת אש, ובפועל חמאס החזיר הצעה משלו. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי בחמאס טענו שגופות החטופים המתים יהיו בין השחרורים הראשונים בעסקה.

גילי כהן מ"כאן חדשות" דיווחה כי חמאס סייג כי בשלב זה יועברו חטופים "חיים או גופות", וג'קי חוגי הבהיר כי סייג זה מתייחס למקרה שבו לא יימצאו חטופים חיים בקטגוריה זו, בה נכללים קשישים, נשים וחיילות. בנוסף, דיווחה כהן כי חמאס הציג רשימה של מחבלים לשחרור, ותנאי לפיו לישראל לא תהיה זכות וטו. עוד דווח כי לא תהיה אפשרות להגליית מחבלים.

לוח הזמנים, שאף הוא בעייתי בעיני ישראל, מדבר על שחרור שלושה חטופים בכל שבוע, לעומת הקצב שישראל דורשת - שלושה חטופים פעמיים בשבוע. סעיף נוסף עליו מתקוממת ישראל, קובע כי השיח על הפסקת אש קבועה ייחל כבר ליום ה-16 לעסקה.

בתוך כך, רה"מ נתניהו פרסם היום סרטון ובו התייחס לפעולה ברפיח. "אמש הנחיתי, בהסכמת קבינט המלחמה, לפעול ברפיח. תוך שעות כוחותינו הניפו את דגלי ישראל במעבר רפיח והורידו את דגלי החמאס. הכניסה לרפיח משרתת שני יעדי מלחמה מרכזיים: השבת חטופינו וחיסול החמאס.

אנחנו כבר הוכחנו בשחרור החטופים הקודם - לחץ צבאי על החמאס הוא תנאי הכרחי להשבת חטופינו. הצעת החמאס אתמול נועדה לטרפד את כניסת כוחותינו לרפיח. זה לא קרה.

נתניהו מתייחס לפעולה ברפיח (צילום :עומר מירון)

כפי שקבע קבינט המלחמה פה אחד, הצעת החמאס רחוקה מאוד מהדרישות ההכרחיות של ישראל. ישראל לא תאפשר לחמאס להחזיר את שלטון הרשע שלו ברצועה, ישראל לא תאפשר לו לשקם את יכולותיו הצבאיות כדי להמשיך לחתור להשמדתנו. ישראל לא יכולה לקבל הצעה שמסכנת את ביטחון אזרחינו ואת עתיד מדינתנו.
 
ולכן, הנחיתי את דרגי העבודה שיצאו לקהיר: תמשיכו לעמוד בתוקף על התנאים שדרושים לשחרור חטופינו, תמשיכו לעמוד בתוקף על הדרישות החיוניות להבטחת ביטחון ישראל.

במקביל, אנחנו ממשיכים את המלחמה בחמאס. תפיסת המעבר ברפיח היום הוא צעד חשוב מאוד; צעד חשוב בדרך להשמדת היכולות הצבאיות הנותרות של החמאס, לרבות חיסול ארבעת גדודי הטרור ברפיח; וצעד חשוב לפגיעה ביכולות השלטוניות של החמאס, כי מהבוקר שללנו מהחמאס מעבר שהיה חיוני לביסוס שלטון הטרור שלו ברצועה".