יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר היום (שלישי) בכנס לציון עשור להתנתקות כי "ההתנקות הייתה טעות ביטחונית".



הכנס התקיים ביישוב ניצן של מפוני הגוש בדרום, ביוזמת מרכז קטיף להנצחת מורשת גוש קטיף וצפון השומרון.



הרצוג נימק את טענתו ואמר כי "זו הייתה טעות ואמרתי את זה כעבור שנה וכעבור שנתיים - זו הייתה טעות כי אני לא מאמין ביכולת לקיים צעדים חד צדדים מבחינה מדינית, אלא אך ורק בהסכם".



לטענת יו"ר האופוזיציה, יש חובה לשאוף לכך שישראל לא תהיה מדינה ערבית יהודית בסוף הדרך, ולשם כך חייבים ללכת להסכם. אך הסכם שעומד על תילו עם כל הקשיים, והקשיים הם עצומים". הוא הוסיף כי "הסכם כמו שיש לנו עם מצרים, או כמו שיש לנו עם ירדן בסופו של דבר הוא הפיתרון הנכון".



הרצוג הוסיף: "כעבור 10 שנים יש התחדשות גדולה. גם כאן בניצן, ועם כל הקשיים, רואים גם התפתחות שמציגה את הכח של הקהילות, ועל זה אני מצדיע".
 
כמו כן, הדגיש הרצוג: "אין לי שום רצון לפנות חבלי ארץ. הם יקרים לליבי מאוד. ההתנתקות לא הייתה טעות במובן הדמוגרפי, הדילמה קיימת איתנו כבר שנים. שרון עשה ניסוי, אמר שאין עם מי לדבר והחליט על מהלך חד צדדי,  ולכן זה יכול להיות  מטופל רק בהסכם ועם הבנה אמיתית גם של הסיכונים.
 
לשאלה האם בחשיבה לאחור היה מצביע בעד ההתנתקות או נגדה ענה הרצוג: "ברור לי שהיום היינו שוקלים את הצד אחרת".
 
הזכרת קודם את חבל ימית, אי אפשר להתעלם מצפון השומרון. איך אתה מסביר זאת?
"לא באתי לכאן כדי לרצות, אלא להראות איך העניין מגיע מתוך הדיונים".
 
לשאלת עמית סגל האם ההתנתקות הייתה קרב על שליטה בחברה הישראלית, ענה הרצוג: "התמונות היו קשות מאוד, אבל היה תפקוד מדהים. היום יש יותר אינטרקציה בין הקבוצות השונות. אין תשובה מוחלטת, כל קבוצה בחברה הישראלית גועשת ותוססת, זה סמל העידן והתקופה. ויש פה מנהיגות וציבור מופלא".
 
בנוסף התייחס הרצוג לדבריו של סגל, כי בבחירות האחרונות המחישו את השנאה בחברה הישראלית וזה לא נפתר, ואמר כי "צריך להסתכל גם על התהליכים שהיו בבחירות. אני חושב שאחת הבעיות בבחירות היא שכל אחד מנסה לצבוע את עצמו בצבעי פלסטיק צבעוני.
 
יו"ר האופוזיציה התייחס לקשר בין המסורת היהודית  למפלגתו ואמר כי "המסורת היא שורש עמוק מאוד. אני לא מדבר על התנ"ך כבסיס, אלא על העובדה שהרב אופיר כהן בא להרצות אצלנו כל חג בסניף המפלגה באשקלון. אנחנו מתמודדים עם תופעה במחנה עם אנשים שמסורת ואמונה הם חלק מהקיום של האדם אם הוא בוחר בהם. עד שלא נדע להרגיע את הישראלים שביטחונם וטובתם היא מעל הכול אצלנו אנחנו לא נשקול שיקול פוליטי".
 
אמרותיו של הרצוג מזכירות את דבריהם של פוליטיקאים מהימין שהתייחסו לנושא בימים האחרונים, עם הציון לעשור לתוכנית ההתנתקות. סביר להניח כי דבריו של הרצוג יעוררו תגובות משני קצוות הקשת הפוליטית. 

לפני כשבוע התייחס ממלא מקום הנשיא, יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לנושא, ואמר "אני אמרתי שההתנתקות הייתה טעות עוד הרבה לפני ההתנתקות, אבל נכון לעכשיו אני מקווה שרבים למדו את הלקח ורבים מבינים שגם אם יש רוב למשהו אז הרוב אמנם מכריע, אך לא תמיד צודק. לא כל מה שנראה פופולארי בזמן נתון - הוא הדבר שנכון וראוי לעשותו".

אדלשטיין הוסיף: "תופעה מדאיגה נוספת שבלטה באותם ימים, אך קיימת גם היום בצורותיה השונות היא התופעה המסוכנת של 'העדר' - ההשפעה המצטברת שיש לדעת הקהל ועל דעת הקהל. בהתנתקות ראינו זאת באופן תפקודה של התקשורת, לא רק במה שהתפרסם אלא גם בדרך שבה פורסם ולא מעט גם במה שלא".

לפני כשבועיים אמר שר הקליטה, זאב אלקין, בטקס הנחת אבן פינה למרכז מבקרים ליישובי צפון השומרון, כי יש לחזור ליישובים שפונו בתכנית ההתנתקות. כמו כן הוא אמר כי יקדם את הצעת החוק לביטול חוק ההתנתקות: "אני מאוד מקווה שחברי חברי הכנסת ימשיכו לקדם הצעה זו".