ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (שלישי) במליאת הכנסת בציון 67 שנים להיווסדה של כנסת ישראל, בהתייחס לגל הטרור כי "הכנסת מייצגת נאמנה ביטוי למדינת חוק וצריך כבוד הדדי. אבל מעל הכל, צריך להתעקש על כיבוד החוק. כאן לא יהיו פשרות. נמשיך לפעול נגד פורעי החוק. לא נקבל רצח יהודים או ערבים".

נתניהו התייחס לפיגוע הדקירה שאירע אתמול בעתניאל וסיפר: "הייתי בבוקר אצל משפחת מאיר בעתניאל. משפחה אצילית, שנושאת את אבלה על הרצח של דפנה, הרעייה והאם, בצורה מעוררת כבוד, בצורה קורעת לב. תהום עמוקה מבדילה בינינו. אישה שהקדישה את כל זמנה, ומכאן, רוצח שפל בן 15 שלא היסס ליטול חיים באכזריות. הוא ספג את רעל השנאה ליהודים מהיום בו נולד. ההסתה בצמרת ובכלל בחברה הפלסטינית, היא איננה פוסקת. לא מחנכים לשלום, אלא מזינים אותם באשליות לחזרה ליפו, חיפה, עכו, צפת במקום מדינת היהודים. זוהי תקוות שווא, איש לא יעקור אותנו מארצנו, אנחנו נוסיף לבנות אותה ולהגן עליה". 


חברי הכנסת הערבים עזבו בזמן נאום נתניהו


אחרי הדברים הללו, יצאו כמה מחברי הכנסת הערבים מהמליאה, ולאחר מכן אמרו כי "זו דמגוגיה ימנית זולה וניצול ציני של המעמד". נתניהו המשיך  אחרי כן בדבריו: "אני רוצה לשבח את כוחות הביטחון. במיוחד לכוח השב"כ וכוח דובדבן שאיתרו וביצעו במהירות. אנחנו מפיעילים אמצעים חסרי תקדים, אמצעים שבעבר לא נדרשנו אליהם, או שלא הפעלנו. נוסיף עוד כאלה ככל שנצטרך", אמר נתניהו והוסיף כי "אנחנו רוצים לקדם שיגרת חיים שלנו ושלהם. לא נהסס על איסור כניסת פועלים ליישובים. הכוונה להחזיר את השקט, הדו קיום, ויום אחד את השלום. על יסודות הדמוקרטיה צריך להגן מבפנים וגם מבחוץ. רוזוולט אמר: אנחנו שומרים על הלהבה של הדמוקרטיה מפני החושך של הברברים. יש לנו דמוקרטיה פעילה ותוססת, בחופשיות, בבחירות, עם מערכת משפט מצוינת. יש לנו זכויות אזרח וחופש ביטוי".

"הדמוקרטיה הישראלית היא עץ שתול על פלגי מים", אמר נתניהו, "שורשיו יונקים ממסורת השלטון העצמי של עמנו לאורך ימים רבים, היו לנו אנשי כנסת גדולה, לאחר שיבת ציון מבבל, היתה לנו אוטונומיה קהילתית בגולה והיה לנו את הרצל, שקבע עקרונות דמוקרטיים". 
 
"הרמה שבאה לידי ביטוי בכנסת הראשונה, והשנייה והשלישית, ומעת לעת אני קורא את הדיונים והוויכוחים, הרמה הזאת היתה גבוהה. גבוהה מאוד. יש לנו לאן לשאוף. יש לנו מה לשפר. דמוקרטיה מחייבת בגרות פוליטית, זוהי שיטת ממשל מורכבת שמצריכה איזונים ובלמים, הפרדת רשויות, זכויות היחיד, יחסי רוב ומיעוט, היא יצור שמתאפיין בסתירות פנימיות, צריך להתמודד איתן כל הזמן ולגבש הסכמה רחבה", אמר נתניהו.

"בתולדות הזמן החדש יש תקופות של התפשטות הדמוקרטיה, יש תקופות של נסיגה וכרסום בערכים דמוקרטי. שניהם התנהלו במשך המאה ה-20. בפתח המאה ה-21, אנחנו רואים את האיומים החריפים. ראינו את זה ב-9/11 בארצות הברית, וגם בימים אלו שבהם המוסלמים הקנאים ממשיכים לאיים. השיעים והסונים מבקשים להחריב את העולם החופשי. התנגשות בין תנועות משעבדות שרוצות הרס וחורבן, לעומת חופש האדם והאנושיות שיש בצד השני", הוסיף ראש הממשלה.

יש לציין כי בדיון השתתפו רק כחמישים חברי כנסת וחמישה שרים בלבד: ראש הממשלה בנימין נתניהו, אילת שקד, אופיר אקוניס, אורי אריאל ואבי גבאי.

יו"ר הכנסת אדלשטיין: "הדמוקרטיה הישראלית נמצאת בסכנה"


גם יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין נאם במליאה לרגל ציון 67 שנה לכינון הכנסת, הזהיר ואמר כי "כמו כולנו, אני שומע את הקולות ואת הלכי הרוח בציבור, המעניקים לנו בעקביות 'ציונים' נמוכים. הדבר מדיר שינה מעיניי, משום שלא מדובר בהסתייגות נקודתית או זמנית מחבר כנסת פלוני או מהתרחשות אלמונית, ואפילו לא רק בכרסום במעמד הכנסת. כנסת נבחרת ומתפזרת, חברי כנסת באים והולכים,  אבל הדמוקרטיה הישראלית, רבותי, היא זו שנמצאת היום בסכנה".

"הכנסת ידעה אירועים מכוננים והיסטוריים רבים: ראשי מדינות רבים שהתארחו כאן, הצבעות מכריעות, נאומים דרמטיים ודיונים בלתי נשכחים שהפכו לנקודות ציון חשובות בתולדותינו. אך לצד אלה, יש לומר ביושר, שהמקום הזה הנחיל לציבור הישראלי גם לא מעט אכזבות ולא אחת הייתה תחושה שהוא המיט עלינו גם קלון", הוסיף אדלשטיין.

"דווקא משום שאנו מכירים במורכבות זו, ביום זה עלינו לזכור כי הכנסת יקרה, חשובה ונישאה מסך יחידיה החברים בה, שרובם המכריע הם שליחי ציבור מסורים הנאמנים לשליחותם", הוסיף יו"ר הכנסת, "ביום חגיגי זה אני פונה אל הציבור הישראלי, אל כל אחד ואחת מכם העוקבים אחרינו, ומפציר בכם: אל תתנו לעצים להסתיר לכם את היער. אל תתנו להתרחשויות מטרידות, מקוממות או "צהובות" לכער את התמונה הגדולה. זכרו מהי מהות הכנסת, את מקומה ואת תפקידה המכריע במרקם השלטוני ובדמוקרטיה הישראלית". 

עקבו אחרינו, השמיעו ביקורת, אל תרפו. הכנסת היא ביתכם, וכולנו - כל חברי הכנסת - שליחיכם. אל נא תשפכו את התינוק עם המים, אל תספידו את הכנסת כמוסד שלטוני חיוני ואל תמהרו לזהות תמיד בין חברי כנסת שסרחו או הכזיבו, לבין המקום הנהדר, השוקק והחשוב הזה. אל תתנו למיעוט של נבחרי ציבור, שבהתנהלותו באולם זה או מחוצה לו מבייש בעיקר את עצמו, להוציא דיבת הכנסת רעה. אל תמהרו להכליל ולהשמיץ את כנסת ישראל כולה, על פועלה הרב, על עובדיה המסורים ועל חבריה הפעילים", סיכם אדלשטיין.

הנשיא ריבלין קרא לכינון "חוקה של שותפות"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קרא במליאה המיוחדת לציון 67 שנים להיווסדה של כנסת ישראל - לכונן מעין חוקה, שלא תהיה מעוגנת בחוק אלא תתבסס על יסודות של שותפות. "הכנסת שלנו צעירה, אך מלאת יצירה ומעש. גם אם התרגשויות שלא  מן המניין, פוקדות אותה. האמת ההיסטורית היא, שמאז ימי עריכת המשנה והתלמוד לא גובשה יצירה חוקית ומשפטית רחבה כל כך, בעומק ובהיקף, כפי שיצרה הכנסת לדורותיה. ספר החוקים שלנו, פרי עמלם של יושבי הבית הזה, הוא יצירה קולקטיבית המהוה בסיס לחיינו המשותפים כאן כחברה. זוהי יצירה המסמלת יותר מכל את חזרתנו כעם, להיסטוריה. את תחיית האומה העברית, את היותנו הריבון החוקי על חיינו, במולדתנו. במובנים רבים, ביום הזה זכינו בעצמאותנו. על היום הזה חלמנו ובשמו נלחמנו", אמר ריבלין.
 
"גם אם אין בידינו חוקה, דווקא משום שבתנאים אלה אנו מתקשים לחשוב על חוקה, אנו מוכרחים, אתם מוכרחים, לסלול עבורנו את הדרך לשותפות ולהבנה בינינו, בין כלל הקבוצות בחברה הישראלית. לא לעגן אותה בחוק, כי אם לפרש אותה יחד, בעדינות ובכבוד. אני מאמין שיש ארבעה יסודות עליהם צריכה לעמד  השותפות הזאת". 
 
ריבלין פירט ואמר כי "היסוד הראשון, הוא בתחושת הביטחון של כל מגזר בכך שרכיבי היסוד של זהותו, ציפור הנפש שלו, אינם נמצאים בסכנה או תחת איום מתמיד" וציין כי "גם כאשר אנחנו נמצאים במלחמה בלתי מתפשרת בפונדמנטליזם אסלאמי בכל מקום בו הוא נמצא, באותה נשימה עלינו להזכיר כי אין ולא תהיה לנו מלחמה בזהותם של אזרחי ישראל הערבים". "היסוד השני הוא האחריות המשותפת. אף קבוצה ומגזר המיוצגים כאן, אינם פטורים מנשיאה באחריות לגורלה, לעתידה ולביטחונה של מדינת ישראל וכלל החברה הישראלית. שותפות מטילה אחריות. אחריות משמעותה בראש ובראשונה השתתפות. כל מגזר בחברה הישראלית צריך למצוא את דרכו להשתלבות בשירות, יהא זה שרות צבאי, לאומי, אזרחי או קהילתי, במרחב ההשכלה הגבוהה ובשוק העבודה". 
 
עוד הוסיף הנשיא כי "ממילא מובן מאליו שאחריות משותפת, היא בראש ובראשונה ערבות לכללי המשחק ולחוק. ולצערי, לא מיותר לומר שכל קריצה או הנחה לטרור, גינויים מאולצים או רפים מדי שנשמעים בצורה אחת בעברית ואחרת בערבית - וחמור מכך, קולות המגלים "סימפטיה" ו"הבנה" לפגיעה ורצח של חפים מפשע, הם לא רק כישלון של המנהיגות, אלא גם מקעקעים את היכולת לבסס אמון בינינו".
 
"היסוד השלישי, הוא הוגנות ושוויון. אם חזון המדינה היהודית והדמוקרטית הוא חזון חיינו, אנחנו מוכרחים להבטיח, אתם מוכרחים להבטיח שאף אזרח אינו מפלה לרעה או לטובה, מתוקף השתייכותו המגזרית. הדבר נכון גם לגבי תקציבי חינוך, תשתיות, תרבות ועוד, לדתיים ולחרדים ולכל המגזרים השונים". וביסוד הרביעי, ולפי ריבלין "המאתגר מכולם" הוא "הישראליות המשותפת. התקווה הישראלית המשותפת. הבית הזה, גם אם באופן אירוני, הוא בעיני הביטוי המובהק ביותר לאפשרות הזאת. אמנם הבית הזה הוא גם כזה שמחדד את ההבדלים בין הציבורים השונים, אבל בבית הזה באותה הנשימה מתעצבת יום יום הישראליות המשותפת. בבית הזה כולנו מיוצגים. הבית הזה הוא הבית של כולנו. כאן משתפים פעלה, יום יום, נציגי המגזרים השונים לטובת מטרות משותפות, לטובת עתיד טוב יותר, משותף יותר".

ח"כ יצחק הרצוג, יו"ר האופוזיציה אמר מעל בימת הכנסת כי "עלינו לברך על בית המחוקקים, המהווה את עמוד התווך של הדמוקרטיה הישראלית. יש לנו הרבה במה להתגאות, אך חובה עלינו, גם ביום זה, לבחון בחינה ביקורתית את אופיו, פועלו, ותרבותו של בית זה - המייצג את פניה של החברה הישראלית" וכי "החלשת הכנסת, פגיעה בפעולותיה וביטול סמכויותיה הן סכנה ממשית ומוחשית לדמוקרטיה הישראלית ולעקרון הפרדת הרשויות".
 
"עיני העם נשואות אל משכן זה. חובה עלינו, נבחרי העם, להוות דוגמה לשיח מכבד, לכבוד הדדי בינינו, לכיבוד האחר והשונה, לאפשר לכל אחת ואחד מאיתנו את הזכות הבסיסית לדבר ולהתבטא בחופשיות, גם אם איננו מסכימים עם דבריו, גם אם אנו חולקים על כל מילה ומילה שיוצאת מפיו ועל כל תפיסת עולמו. פה בבית הזה, במקום בו מנסחים חוקים, מחליפים דעות ומגבשים עמדות – אסור שיסתמו פיות.  כן, גם אם הפיות הם להביור בלתי נסבל, כואב, החורך אותך עד לשד העצמות. זוהי תמצית הדמוקרטיה, זהו הלו"ז שלה", אמר הרצוג.
 
"בימים בהם הדם רותח, הכאב לעיתים נורא מנשוא והשיח הציבורי הופך להיות אלים, קוטבי, שטחי ומחשב להתפוצץ בכל רגע. זהו בדיוק רגע המבחן של הדמוקרטיה, כאן היא נשפטת, וכאן המבחן הוא של כל היושבים כאן במליאה הזו. נתווכח מתוך כבוד ההדדי אך נאמין במושכלות יסוד ולא ניתן לקיצוניות לחרב אותה. ביום מיוחד זה לציון 67 שנים לכינונה של הכנסת על כולנו להמשיך ולהטמיע את העיקרון הדמוקרטי. שלטון הרוב בקלות יכול להפוך לעריצות הרוב. הדמוקרטיה הישראלית חזקה ככל שתהיה, היא גם שברירית. האחריות לחיזוקה, שמירתה והגנתה מונחת לפתחנו - כלל חברי הכנסת, מכל סיעות הבית הזה – נבחריו של הציבור, ששלח אותנו לייצגו, על כל פלגיו, דעותיו והשקפותיו השונות", סיכם יו"ר המחנה הציוני.