"אינטרס לאומי": שר האנרגיה, יובל שטייניץ, יצא להגנת הסכם הפיוס הצפוי עם טורקיה ואמר כי הפיצוי הכספי של 21 מיליון דולר למשפחת קורבנות משט המרמרה הוא מחיר השווה את התמורה – הגנה על חיילי צה"ל מפני תביעות. בראיון לגלצ אמר היום (שני) שטייניץ: "אנחנו צריכים להגן על חיילי צה"ל והמפקדים שמעליהם שהשתתפו משט. יש חשש שיוציאו נגדם צווי מעצר, כדי לסיים את הסאגה ולהגן על החיילים שנשלחו לסכל את המשט, אנחנו משלמים את הסכום כדי להסיר את האיום, לא נעים אבל זו חובה מוסרית".



לדברי שטייניץ, סכום הפיצויים נקבע לפני שלוש שנים. "מה שעיכב אותו עד היום הוא הסירוב של הטורקים לוותר על המצור על עזה. ההיגיון הוא שיש הרבה תביעות נגד חיילי וקציני צה"ל בשייטת ובפיקוד, חשש שיהיו צווי מעצר באירופה. אנחנו משלמים סכום לקרן שתיתן פיצויים איפה שצריך ובתמורה יחוקק חוק בפרלמנט הטורקי שיימנע תביעות פליליות נגד חיילי צה"ל", הסביר שטייניץ.



ארדואן. צילום: רויטרס
ארדואן. צילום: רויטרס




"לא מסכים עם גדעון סער"



בתגובה לביקורת על ההסכם שיש שטענו כי הוא בגדר הישג לחמאס, אמר שטייניץ כי "יש אנשים כמו סמוטריץ' שתמיד צריכים להראות שהם יותר ימינה". על הביקורת של השר לשעבר גדעון סער שטען כי העסקה היא בגדר השפלה של ישראל, אמר שטייניץ כי אינו מסכים עמו.



שר האנרגיה הדגיש כי ההסכם מהווה הישג לישראל ולא לחמאס. "ההישג העיקרי של החמאס עד היום היה שהם הצליחו לגרום לפיצוץ, לטריז, לקרע ולמשבר שהיה עלול להיגרר לעימות מזוין עם טורקיה. הם הצליחו לגרום לניתוק יחסים דיפלומטיים מלאים. מבחינת החמאס זה הישג. אם החמאס היה יכול לגרום שלא תהיה לנו שגרירות מחר בבוקר בקהיר, הוא היה עושה את זה בשמחה". לדברי שטייניץ, כעת בהסכם הפיוס הצפוי החמאס לא מצליח לנתק את ישראל מטורקיה וזה מבלי להסיר את המצור על עזה".



על ההישגים שישראל תגרוף מההסכם הוסיף שטייניץ כי ישנם אינטרסים כלכליים וביטחוניים. "העיקר הוא שאנחנו משיגים שני דברים מרכזיים, יש לנו אינטרס משותף עם טורקיה, למנוע את הפיכת סוריה לבסיס צבאי של איראן. אינטרס של ביטחון לאומי ממש לשתף פעולה עם טורקיה. העניין השני הוא אינטרס כלכלי ענק של ייצוא הגז דרך טורקיה לאירופה. ההסכם הזה משרת אותנו, יש לנו אינטרס לא רק לפתח את לוויתן אלא שדות גז נוספים שאותם נצטרך לייצא לאירופה".



נתניהו באיטליה. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
נתניהו באיטליה. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ



המשבר בין ישראל לטורקיה החל ב־31 במאי 2010. זאת בעקבות העימות האלים שפרץ במהלך השתלטות לוחמי שייטת 13 על הספינה מאווי מרמרה שניסתה להגיע לעזה. במהלך פעולת השייטת נהרגו תשעה מנוסעי האונייה וכ־20 נוספים נפצעו. עשרה חיילים נפגעו באירוע, שניים באורח קשה.



שש שנים לאחר פרוץ המשבר עם טורקיה בעקבות פרשת המרמרה, הוא אמור להסתיים היום בחתימה על הסכם פיוס. בצהריים מתוכננת מסיבת עיתונאים חגיגית ברומא, שבה יכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על השגת ההסכם. במקביל תתקיים מסיבת עיתונאים דומה של נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן בעיר.



מיד לאחר החתימה יוחזר שגריר טורקיה לתל אביב והשגריר הישראלי ישוב לאנקרה ושתי המדינות יסירו את הסנקציות אחת מעל השנייה בכל הנוגע להסכמים בינלאומיים בתחומים שונים כמו אנרגיה ומסחר.



במסגרת ההסכם ישראל תקים קרן לנפגעי משט המרמרה בסך 21 מיליון דולר. טורקיה הביעה נכונות שלא לאפשר פעילות טרור על אדמתה והתביעות נגד חיילי צה"ל יבוטלו. ההסכם יכלול גם סעיף שעוסק ביצוא גז מישראל לטורקיה.



הדרישה הטורקית שנתפסה בישראל כבעייתית ומנעה את ההגעה להסכם – הסרת הסגר על עזה - נפתרה. ישראל תאפשר בנייה טורקית של בית חולים ברצועה, תפעל לשיקום התשתיות ברצועת עזה בעזרתה של גרמניה וטורקיה מצדה הסכימה שכל מוצר שנכנס לעזה - יעבור בדיקה בנמל אשדוד.



בידי ישראל מכתב שבו נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן מורה לסוכנויות בטורקיה לפעול להחזרת השבויים והנעדרים. “המסמך הזה חשוב”, אמר גורם מדיני בכיר.