כ-30 שנה לאחר ששוחרר מהכלא הסובייטי ועלה לישראל התייצב היום (רביעי) יושב ראש הכנסת יולי אדלשטיין במוסקבה על דוכן מועצת הפדרציה של רוסיה, הבית העליון של הפרלמנט הרוסי, ונשא נאום בעברית וברוסית. בכך יהיה אדלשטיין ליושב ראש הכנסת ולמנהיג הישראלי הראשון שמוזמן לנאום במליאת הפרלמנט, כבוד השמור בדרך כלל לראשי מדינות.

"לפני שלושים ושלוש שנים נאסרתי, כאן במוסקבה, על ידי שלטונות ברית המועצות בעוון לימוד השפה העברית", אמר אדלשטיין בפתח דבריו, והוסיף: "נאסרתי, כי לימדתי את השפה, שבישרה לעולם את דחיית העריצות ואת שלטון הצדק, את אהבת האדם ואת תקוות הדרור". 
 
"היום, אני עומד כאן לפניכם, כיושב-ראש כנסת ישראל, ובאותה השפה שבעוון הוראתה נאסרתי, אני מברך אתכם בברכה היהודית העתיקה: 'שלום עליכם'. גם בחלומותיי הטובים ביותר, לא האמנתי שאגיע לרגע הזה. עבורי, זוהי סגירת מעגל כפולה: שלי, יולי אדלשטיין, ושל העם היהודי כולו, שאני עומד כאן כנציגו".

אדלשטיין בפרלמנט הרוסי. "סגירת מעגל". צילום: דוברות הכנסת
אדלשטיין בפרלמנט הרוסי. "סגירת מעגל". צילום: דוברות הכנסת
 
בתוך כך, יו"ר הכנסת התייחס לציון יובל ל"ניצחון המרשים במלחמת ששת הימים", תקופה בה "ברית המועצות תמכה ללא עוררין במדינות ערב וניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם ישראל". לדבריו, "חלפו יותר מ-25 שנים מאז חידוש היחסים הדיפלומטיים, ואני בטוח שתסכימו איתי, שזמן זה לא עבר לשווא. הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות שלנו הולכים ומתחזקים, נושאים פוליטיים טעונים נידונים באופן יעיל, לאחר ביטול הויזות בין שתי המדינות - מאות אלפי תיירים רוסים מבקרים מדי שנה בישראל. מיליון אזרחי ישראל דוברי רוסית מהווים גורם חשוב ב'דיפלומטיית העם' התורם לחיזוק הקשרים התרבותיים, החברתיים והאנושיים בין שתי המדינות שלנו. כמובן שלא כל הבעיות נפתור ועדיין יש לאן לשאוף, אך אין ספק שאנחנו בדרך הנכונה".
 
כמו כן, הוא ציין כי ישראל "הגיעה להישגים מרשימים בתחומי התעשייה, החקלאות, הרפואה ובעשורים האחרונים – גם בתחום ההיי-טק". עם זאת, הוא הדגיש כי "למרות כל ההישגים – אנחנו עדיין עומדים בפני אתגרים רציניים. בגבולנו הצפוני פועל אחד מארגוני הטרור המסוכנים ביותר – 'החיזבאללה', המצויד בנשק חדשני ומתקדם. לא פעם ולא פעמיים שוחחתי עם מומחים שטענו באופן משכנע שזוהי לא כנופיה אלא ארגון דמוי-מדיני. וכל עוד ירושלים לא 'תשוחרר' משליטת הציונים, ממשימתם של מנהיגי הארגון החצי-מדיני הזה לא תושלם בעיניהם".
 

לטענתו, "המצב בדרום אינו טוב יותר. לאחר שכוחות ישראל עזבו את עזה, חמאס עלה לשלטון. אני לא אפתיע אף אחד אם אומר שחמאס אינו מתחשב כלל בחיי אזרחי ישראל, שכנגדם הם מנהלים מלחמת טרור רבת שנים. אך הם מתייחסים לחיי התושבים הערבים בעזה באותו הזלזול. פעמים רבות נשמעים קולות על כך שבעזה מתחולל משבר הומניטרי. וזו האמת – החיים שם קשים מנשוא. אך אל לנו לשכוח שכל טיל שנורה לעבר ישראל מהרצועה – שווה לעשרות ארגזים עם חיתולים, תרופות, צעצועים, מזון – שלא ניקנו. כל מטר של המנהרות התת-קרקעיות שנחפרו תחת עזה – שוות לבתי ספר ובתי חולים שלא נבנו. אנשים אלה בוחרים טרור על פני טובת האזרחים שלהם".




יו"ר הכנסת עם וולנטינה מטווינקו
יו"ר הכנסת עם וולנטינה מטווינקו


  
על רקע דברים אלו, הוא טען כי המלחמה בטרור משותפת לישראל ולרוסיה: "בעולם כמעט לא נותרו מדינות שלא נתקלו בתופעת הטרור. תאמינו לי, כשישראלים שומעים על הפיגועים במטרו בסנט פטרבורג או בשדה התעופה במוסקבה – הלב שלהם מתמלא כאב. אך בואו נזכור שיש רק דרך אחת לנצח את הטרור – להפסיק לחלק את המחבלים לטובים ורעים, ל'משלנו' ול'זרים', נכונים ולא נכונים. הטרור הוא אחד ויחיד ונוכל לנצח אותו אך ורק באמצעות לוחמה אמיצה כנגדו, צד לצד".
 
בסיום דבריו, התייחס אדלשטיין לעובדה ש"דווקא בישראל נמצאת האנדרטה היחידה לזכר חיילי הצבא האדם מחוץ לגבולות מדינת ברית המועצות לשעבר, שנחנכה על ידי הנשיא פוטין לפני חמש שנים בדיוק", כשלדבריו, "במאה ה-21 הטרור תפס את המקום של הנאציזם בתור הרוע המוחלט", מה שהוביל לכך שכיום, "ירושלים מובילה את המלחמה בטרור, ולא נשקוט על שננצח במלחמה ויושג השלום".

אדלשטיין מבקר במוסקבה כאורח של ולנטינה מטווינקו, יושבת ראש הבית העליון כביקור גומלין לביקורה של מטווינקו בכנסת בשנה שעברה, שבו נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין הכנסת לבין הבית העליון של הפרלמנט ברוסיה. בהמשך היום ייצא יו"ר הכנסת לסיור אישי שיהווה עבורו סגירת מעגל בתחנות משמעותיות בסיפור חייו כפעיל ציוני במחתרת ומסורב עליה בברית המועצות הקומוניסטית.

ח"כ אדלשטיין לפני נאומו בבית המחוקקים הרוסי
ח"כ אדלשטיין לפני נאומו בבית המחוקקים הרוסי

 
אדלשטיין צפוי לבקר  בבית הכנסת המרכזי בו היה פעיל כ'סרובניק', בדירה בה ערכו סוכני הק.ג.ב חיפוש בעקבותיו נעצר, בבית המשפט בו נערך משפטו ובבית הכלא במוסקבה בו נכלא.
 
לקראת הנאום אמר אדלשטיין: "ברור שזה ביקור מיוחד והתרגשות עצומה בצדו. המטרה היא לפתח עוד את הקשרים המצוינים בין המדינות ובמיוחד הקשרים בין הכנסת לפרלמנט הרוסי שפיתחנו. הם טובים מאי פעם עם שיתוף פעולה מצוין בתחומים שונים וידידות עמוקה. אבל ברור שלא ניתן להתעלם מהסמליות, שיכולה הייתה להיחשב כחזיון תעתועים רק לפני כמה שנים, שמי שהיה אסיר בבריה"מ יעמוד על בימת הפרלמנט במוסקבה וינאם בעברית כיושב ראש כנסת ישראל".
 

בוקר אור