סוגיית החלטת הקבינט ממשיכה לעורר סערה במערכת הפוליטית, שמותחת ביקורת הן מימין, והן משמאל. מצד אחד מוצג המהלך כהתקפלות בפני העולם הערבי, ומצד שני, תוקפים על עצם הכניסה לסיטואציה, שגרמה לכך שישראל הסירה אף מספר מצלמות מהר הבית, ובעצם חזרה לנקודת טרום הפיגוע הקשה שאירע בהר וגבה את חייהם של שני שוטרי מג"ב. 



מי שהתראיין בנושא היום (שלישי) בגלי צה"ל, ומתח ביקורת קשה, הוא חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', אשר חברי מפלגתו, השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, התנגדו להחלטה בקבינט. השרה עצמה החליטה לגזור שתיקה בנושא, אך חבר מפלגתה יצא ותקף בצורה חריפה את שרי הממשלה שהשתתפו בקבלת ההחלטה. יצויין כי בנוסף לשניים, גם השר אלקין התנגד.



"אני מאוכזב מההחלטה הלילה, כמובן חוץ מבנט, שקד ואלקין, שהוכיחו מנהיגות. אבל זאת דמוקרטיה, לכל אחד יש אצבע אחת. השרים התנגדו כי ההחלטה הזאת שיקפה התקפלות מוחלטת. ניסינו חלופות אחרות. אני חשבתי ועדיין חושב שאסור לפרק את המגנומטרים, כי הם הפכו לסמל לעמידה ולכוח ההרתעה שלנו. כאשר אנחנו נותנים פרסים לטרור".



סמוטריץ' המשיך והתייחס להחלטה: "הקבינט החליט הלילה מתוך חשיבה לטווח הקצר משיקולים פוליטיים, כי לא רוצים להתמודד עם אלימות כזאת. המחיר הוא למשכן את העתיד. אנחנו פוגעים בכוח ההרתעה שלנו. אנחנו משדרים שהטרור השתלם. הראינו שמחבל אחד מוריד את הקבינט על ארבע ומקפל את ישראל. אגב, אותו דבר בעזה. אנחנו רוצים שקט מלאכותי בעזה, אז לא פועלים בזמן שאנחנו רואים התעצמות מטורפת של חמאס. אותו דבר בצפון.


"חזבאללה וחמאס מתחמשים ואנחנו עוצמים עיניים"

"אנחנו עוצמים עיניים בזמן שחיזבאללה מתחמש עם מאות אלפי טילים מדויקים. אותו דבר בסוריה", המשיך סמוטריץ'. פוליטיקאי חושב לעצמו לטווח הקצר, אז זאת החלטה מאוד אנושית. כולם רוצים שקט עכשיו ומוכרים את העתיד, כי זאת תהיה צרה של מישהו אחר. ההחלטה הזאת מסוכנת. היא שידרה שאנחנו חלשים ושאפשר לקפל אותנו. התנועה האסלאמית קראה להפגנה, הגיעו 60 איש, המהומות בירושלים נעלמו, הרחוב הערבי לא מגיב".



"הייתי סוגר את ההר למתפללים מוסלמים, משדר לאויבים שלנו שהטרור לא משתלם. יהיה פיגוע, נסגור את ההר, עוד פיגוע - נקים בית כנסת על הר הבית. הם צריכים להבין שהם לא ירוויחו מהטרור. צריך לשלול היתרי עבודה. נתניהו יצר חיים טובים לאנשי יהודה ושומרון. הם צריכים לראות שיש להם מה להפסיד. אתם לא יכולים ליהנות מטרור וחיים טובים. זאת הדרך היחידה לטפל בטרור".


שריפת מגנומטרים בבית לחם. צילום: התקשורת הערבית




על המשך ההישארות בקואליציה הוסיף: "אנחנו לוקחים אחריות על דברים אחרים. אנחנו שואלים אם יש משהו יותר טוב, אבל שוקלים את זה כל בוקר מחדש, וחושבים שכרגע המצב יותר טוב מרע, פוליטיקה זה אומנות האפשר והאפשרויות האחרות לא משהו. החלטתי שאני כמחוקק לא מצביע איתם יותר. לפחות בשבוע וחצי הקרובים. זאת אמירה ראשונה, אני רוצה לקוות שיחברו אלי עוד אנשים. כעת יש שלושה חודשים פגרה, אבל אנחנו לא נוכל להשלים לאורך זמן עם הדברים האלה".


זחאלקה: "זה לא טרור, זה מאבק"

מוקדם יותר התראיין גם חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה מהרשימה המשותפת, אשר תקף את המראיינת, רויטל הכט, ששאלה אותו האם הפיגוע בחלמיש הוא טרור וקרא לה "פעילת ימין קיצוני". לפני כן אמר: "צריך לזכור שהריבונות בהר הבית היא פלסטינית, והמקום הוא ירדני. תשאירו את הר הבית למוסלמים, כמו שמשאירים את הכנסייה לנוצרים. אין לי בעיה שאנשים מכל הדתות יגיעו. אל אקצא פתוח לביקורים. אנחנו במאבק נגד ההשתלטות על אל אקצה, ורוצים למנוע שפיכות דמים וחוסר יציבות". 

על הפיגוע בחלמיש אמר: "אני לא קורא לזה טרור, יש מאבק שקורה. השאלה היא איך למנוע שפיכות דמים. נקרע לי הלב על מה שקרה שם, והתקווה היא שנוכל למנוע משהו כזה, אבל אני לא נכנס לטרמינולוגיה של נתניהו וישראל. אני לא עומד למבחן אצלך, אני מתראיין אצלך. כל האלימות הזאת צריך למנוע אותה. צריך להתקדם ולעשות שלום. מה שצריך לעשות זה לעבוד ביחד". 
 
זחאלקה מנסה לעלות להר הבית. צילום ארכיון: הרשימה המשותפת