על רקע התפטרותו המאולצת של חבר הכנסת יגאל גואטה מש"ס, בעקבות השתתפותו בחתונת אחיינו הגאה, טען הבוקר (ראשון) שר החינוך נפתלי בנט בגל"צ כי "לא הייתי פועל כמו דרעי בנושא". מלבד זאת, הוא הוסיף כי "התמקדות ארצות הברית בחיסול דאעש היא ניסיון לפתור בעיה טקטית שיוצרת בעיה אסטרטגית בדמות התפרסות איראן באזור". 



"יש מגוון דעות בציונות הדתית בנושא של נישואים בין בני אותו מין ויש לכבד את כל הדעות. אני לא רוצה לתת ציונים לאריה דרעי על ההתנהגות שלו, אך אני מעריך אישית שלא הייתי עושה דבר כזה", קבע בנט, כשהוא מתייחס לכניעה ללחץ של דרעי ולקריאתו לגואטה לעזוב את המפלגה. 



דרעי. "לא הייתי פועל כמוהו". צילום: הדס פרוש, פלאש 90
דרעי. "לא הייתי פועל כמוהו". צילום: הדס פרוש, פלאש 90



בתוך כך, הוא הסביר כי פסקת ההתגברות, כחלק מהצעת החוק החדשה שמתכננת מפלגתו להעלות להצבעה במטרה להגביל את סמכויות בג"ץ, לא תעשה במטרה לכופף את בית המשפט העליון לצדק: "פסקת ההתגברות, כפי שהיא מופיעה בחוק יסוד חופש העיסוק, מדברת על רב של 65 חברי כנסת. הביטוי של 'לכופף את בג"ץ' הוא לא נכון. אנו נבחרנו על ידי העם במטרה לעודד את תפיסותיו. שופטי בג"ץ לא נבחרים על ידי העם, אלא למעשה כמעט על ידי עצמם. הם לא הריבון, העם הוא הריבון". 



הוא הוסיף כי "למעשה, אנחנו מביאים, 70 שנה אחרי הקמת המדינה, מהלך להסדרה חוקתית של מדינת ישראל. חוקה זה מצפן שהעם קובע ובית המשפט העליון צריך לפעול לפיו. מה שקרה בישראל זה שבג"ץ עצמו יוצר את המצפן וזה לא מקובל באף מדינה בעולם. בג"ץ שמר לעצמו את הזכות לשנות חוק יסוד או לא להתחשב בחוק כזה. זה לא מתקבל על הדעת, וזה קיים רק בהודו ובבנגלדש. לכן אנחנו באים ואומרים: אנחנו רוצים להכניס בחוק את האפשרות של בג"ץ לבטל חוקים, אך להגדיר בצורה מאוד ברורה מתי הוא יכול לעשות את זה. בסופו של דבר דמוקרטיה זה שלטון הרב והגנה על המיעוט מפני עריצות הרב".



גואטה. עומד בלב הפרשה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
גואטה. עומד בלב הפרשה. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



לטענתו, "שלוש פעמים הם כבר ביטלו את מתווה הממשלה ביחס למסתננים. בג"ץ לא נותן לנו את הכלים להתמודד עם הנושא הזה. אנחנו לא פוגעים בו. אובדן האמון קורה בגלל שאין הסדרה וכי יש תחושה שהוא חורג מסמכותו פעם אחר פעם. לגבי כחלון ושאר השותפים - בתוך כשלושה שבועות נפיץ תזכיר של החוק ואנחנו מקיימים מגעים בנושא. יש לזכור שחוק הדירה השלישית שהוא ניסה לקדם גם נפסל על ידי בג"ץ".



מלבד זאת, טען שר החינוך כי אבי גבאי, שביקר את המהלך, "תקף את זה מבלי שראה את תוכן החוק. כשאנשים ירדו לפרטים הם יבינו מה העניין. בג"ץ מכרסם באמון הציבור".



אבי גבאי. "לא קרא את ההצעה". צילום: אבשלום ששוני
אבי גבאי. "לא קרא את ההצעה". צילום: אבשלום ששוני



כמו כן, הוא התייחס לפגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו עם דונלד טראמפ, בשולי עצרת האו"ם, שתתקיים מחר בניו יורק. "בסופו של דבר, אנחנו יודעים שהאחריות לשמור על הגבולות שלנו נופלת עלינו. האינטרסים של האמריקאים והרוסים לא דומים לשלנו. זה לא מדויק שארה"ב ורוסיה דחתה את דרישותינו. זה נכון שהאינטרס האמריקאי הוא להביס את דאעש, אך בעינינו דאעש הוא בעיה טקטית, ולא נכון לפתור בעיה טקטית באמצעות יצירת בעיה אסטרטגית בדמות התפרסות איראן באזור. אנחנו רוצים לשכנע אותם בחיוניות של מניעת פרוזדור איראני שכזה".



בנוסף, על התרגיל הגדול שקיים צה"ל בצפון אמר יו"ר הבית היהודי: "אני חושב שכל חברי הקבינט הוזמנו לתרגיל של צה"ל בצפון. אני לא רוצה לשפוט את חבריי, אני רואה חשיבות עליונה שחבר קבינט ירד לשטח ויכיר מה קורה. אני בעצמי למדתי לקחים אופרטיביים. ניתקנו מגע מהאויב החמאסי בעזה ואנחנו פוגשים אותו הרבה יותר חזק מסבב לסבב. יש משהו ממכר בלנתק מגע, אך בסוף אתה יוצר מפלצת. התשובה לגבי יכולת קרקעית - אנחנו צריכים להיות מסוגלים להכריע את האויב. איך בדיוק? אביא את זה לקבינט".