שניים וחצי מיליארד ש"ח יתווספו לתקציב החינוך ב-2019-2018 ויביאו אותו ל-59 מיליארד ש"ח, התקציב השני בגודלו במדינה לאחר תקציב הביטחון. תוספת התקציב צפויה לתת מענה לשורה רחבה של צרכים חינוכיים ובראשן הרפורמה החדשה של קיצור החופשות, המשכן של הרפורמות הלאומיות – קידום המתמטיקה והמדעים, מעבר מערכת החינוך לאנגלית מדוברת והחינוך הטכנולוגי מקצועי. לצד אלה, התקציב כולל קידום של הרפורמות החברתיות שנועדו לצמצום פערים, כגון חוג לכל ילד והתכנית לקידום הצפון.



התקציב הגבוה ביותר מתוך כלל הסכום המוקצה לחינוך יוקצה לתכנית בנט לקיצור החופשות, בתי הספר של החגים, כ-400 מיליון ש"ח. החל משנת הלימודים הנוכחית, תשע"ח, ייפתחו בתי הספר גם בחופשת הפסח כדי להעניק לילדים מסגרות חינוכיות במהלך ימי החופשה. "בתי הספר של החגים", יתנו מענה חינוכי להורים בימי חופשות החגים ולפער שקיים היום במשק הישראלי בין ימי חופשתם לבין ימי חופשות התלמידים.



נפתלי בנט. צילום: אבשלום ששוני



התכנית תעניק להורים ולתלמידים מענה בימי חופשות חנוכה ופסח - בכל חג חמישה ימי פעילות. בשנת הלימודים הנוכחית, תשע"ח, יפעלו מסגרות החינוך בימי חופשת פסח, חמישה ימים, ובשנת הלימודים הבאה, תשע"ט חמישה ימים בחופשת חנוכה וחמישה ימים בחופשת פסח.



תוספות נוספות יהיו 75 מיליון ש"ח לתכנית הלאומית לקידום המתמטיקה, שתמשיך גם בשנת הלימודים הבאה, במטרה להרחיב את מספר התלמידים שלומדים 5 יחידות לימוד מתמטיקה, במיקוד על יישובי הפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. המשרד יתמקד גם במעבר התלמידים המצטיינים בשלוש יח"ל ל- 4 יח"ל ובהעברתם של תלמידים שאינם נבחנים כלל במתמטיקה לסיים את לימודיהם עם בגרות של 3 יח"ל לפחות. יוקצה תקציב לטובת המשך הרחבות ההסמכה למורים ומתן מענקים לסטודנטים במכללות ובאוניברסיטאות שיביאו ללמד מתמטיקה בבתי"הס



התכנית הלאומית לקידום האנגלית תקבל 70 מיליון ש"ח. התקציב ייתן מענה לשורת הפעולות שנועדו לקדם אנגלית מדוברת - קורס לכל תלמיד בכיתה י' באנגלית מדוברת, תוספת של שעת לימוד שתוקדש לאנגלית דבורה בכיתות ז', ועוד. התקציב ייתן מענה להגדלת שיעור התלמידים שייגשו ל- 4 ו- 5 יח"ל. המשרד קבע יעד של 70% לומדים יחידות מוגברות, שלשם השגתו, יעניק תוספת של 2,000 שעות להזנקת תלמידים בין יחידות הלימוד. ימשיך גיוס מורים חדשים והכשרת המורים המלמדים כדי להשביח את איכות ההוראה באנגלית.



המשרד ימשיך בקידום היעד של צמצום פערים ובתוך כך גם עם תכנית לקידום הצפון שתקבל 120 מיליון ש"ח. במסגרת התכנית כל רשות תחליט מה לקדם על פי הצרכים שלה. מתוך ה- 120 מיליון ₪ מוקצים 44 מיליון ₪ לטובת "חוג לכל ילד". המשרד ימשיך להעניק לכ-33,000 תלמידים מכיתות ד'-ה' מגוון רחב של חוגים. התכנית פועלת בקרב תלמידי ד'-ה' במגזר היהודי ובקרב תלמידי ד-ו' במגזר הלא יהודי.



בשנת הלימודים הבאה, תשע"ט, ירחיב משרד החינוך את הרפורמה של צמצום תלמידים גם לכיתות ד', כך שהוא יכלול את הרצף של ארבע שכבות גיל א-ד. לצורך כך יוקצו 50 מיליון ש"ח.



סכומים גדולים יוקצו לטובת סייעת שנייה עם כחצי מיליארד ש"ח. ו-600 מיליון ש"ח לטובת תכנית הצהרונים המעניקה מסגרות לימודיות בשעות הצהריים לכ-200,000 ילדי גנים ציבוריים ולתלמידי כיתות א'-ב'. המשרד ערוך להרחיב את מספר הרשויות שתהיינה מעוניינות להצטרף לתוכנית. תכנית הצהרונים ("ניצנים") כוללת: ארוחה חמה בסטנדרט גבוה, שני חוגים בשבוע, במגוון תחומים, צוות מקצועי איכותי שכולל גננת, סייעת, ובבתי הספר מדריך ורכז.



שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "אני רואה בתקופה זו את תור הזהב של החינוך בישראל. קיבלנו את המשאבים הנדרשים כדי לעמוד בתוכניותינו. ממשלת ישראל קיבלה החלטה ברורה להעמיד את תקציב החינוך בראש סדר העדיפויות הלאומי".