ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חזר בו הערב (שני) מיישום הסכם המסתננים ובהודעה דרמטית במיוחד הודיע כי יביא אותו לבחינה מחודשת. "ידידים יקרים, אני קשוב אליכם כמו תמיד", פרסם ברשתות החברתיות, "ראשית, אני מבקש שתבינו את השתלשלות הדברים", המשיך נתניהו והסביר, "בשנתיים האחרונות פעלתי מול רואנדה כדי שזו תשמש כ״מדינה שלישית״ הקולטת מסתננים שנגרש אליה גם בלי הסכמתם. זו הדרך החוקית היחידה שנותרה לנו להוציא מסתננים ללא הסכמתם, לאחר ששאר המהלכים שלנו נפסלו משפטית. רואנדה הסכימה לכך והתחלנו בפעולת הגירוש אליה". 
"בשבועות האחרונים", כתב נתניהו, "בלחץ אדיר על רואנדה של הקרן החדשה לישראל וגורמים באיחוד האירופי, רואנדה התקפלה מההסכם וסירבה לקלוט מסתננים מישראל שהוצאו בכפייה. במצב זה החלטתי לחתור להסכם חדש שיאפשר בכל זאת את המשך הוצאת המסתננים. עם זאת, אני קשוב אליכם, ובראש ובראשונה לתושבי דרום תל אביב. לכן החלטתי להיפגש יחד עם שר הפנים אריה דרעי עם נציגי התושבים מחר בבוקר. בינתיים אני משעה את יישום ההסכם, ולאחר שאפגש עם הנציגים אביא את ההסכם לבחינה מחודשת".


דקות ספורות לפני ההודעה יוצאת הדופן הצטרף השר משה כחלון לרשימת המתנגדים למתווה. "שמעתי היום לראשונה על החלטת ראש הממשלה לסגת מהחלטת הממשלה על הוצאת המסתננים מישראל", כתב כחלון וגילה כי גם הוא לא היה בסוד העניינים. המתווה המוצע אינו מספק. היקף המסתננים שיקבלו מעמד של תושבות זמנית גדול ובלתי מתקבל על הדעת. על הממשלה להתכנס ולחשב מסלול מחדש", הבהיר.

כחלון הוא שר נוסף ברשימה ארוכה של שרים בממשלתו של נתניהו שיצאו נגד המתווה. שר החינוך נפתלי בנט אמר מוקדם יותר כי "הסכם מתן מעמד ל-16,250 מסתננים בישראל יהפוך את ישראל לגן עדן למסתננים, ומהווה כניעה מוחלטת לקמפיין השקרי שהופץ בתקשורת בחודשים האחרונים. המתווה המקורי שגובש בממשלה בנושא המסתננים מוסרי וצודק, ויש לפעול על פיו בלבד: פליטים ממקומות סכנה - יקלטו בישראל, מסתנני עבודה - יוחזרו", אמר בנט.



בדבריו, הבהיר שר החינוך כי במתווה החדש ישראל תקלוט מהגרי עבודה שכלל לא הגישו בקשת מקלט. "בחתימה על הסכם זה אנו מעבירים מסר מסוכן לכל העולם: מי שיצליח להסתנן לישראל באופן בלתי חוקי, זוכה בפרס של תושבות כאן או במדינה מערבית. זוהי קריאת כיוון למיליוני מהגרי עבודה פוטנציאליים להגיע לישראל. האמינות של ממשלת ישראל עומדת כאן על הכף, לצד חובתנו המוסרית כלפי תושבי דרום תל אביב החיים כ'מדינה בתוך מדינה'", אמר.



גם שרת התרבות והספורט מירי רגב הביעה את התנגדותה למתווה. לדבריה, "כפי שראש הממשלה ציין, אכן נעשו צעדים משמעותיים בנושא בלימת ההסתננות הלא חוקית לישראל, המרכזי שבהם היא החלטתו על הקמת הגדר מול סיני. עם זאת, ההחלטה שפורסמה היום דרמטית ואני בהחלט מודאגת מהוויתור המהיר על פניו, על עקרונות היסוד של מדיניות ההגירה של הממשלה".



"כידוע", הוסיפה, "לא מדובר בפליטים אלא באנשים שהסתננו באופן לא חוקי. לכן ההתדיינות עם נציבות האו"ם לפליטים לטעמי היא לא במקום.


גם התוצאה הסופית על פיה עשרות אלפי מסתננים יישארו בישראל מדאיגה מאוד מבחינת הזהות של המדינה והמרקם החברתי שלה. הם הרי לא יגורו בשיכון ל', רמת אביב או כפר שמריהו אלא בפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל ויסבו לה נזקים רבים כפי שקורה עד היום בדרום תל אביב".



גם השר לשעבר גדעון סער תקף את המתווה ואמר כי מדובר בטעות חמורה של הממשלה. "ההסכם להשארת רוב המסתננים בישראל - טעות חמורה. הוא מקרין חולשה, ויתור על ריבונות, ועידוד להגירה בלתי חוקית לישראל", ציין סער.