איראן תומכת במאמצים הרוסים להעברת דרום סוריה לשליטת בשאר אסד, כך אמר היום (שבת) גורם ביטחוני איראני בכיר, שציין כי צבא המשטר מתכונן למתקפה צבאית גדולה באזור. "אנחנו תומכים בתוקף במאמצים הרוסים לגרש טרוריסטים אל מחוץ לגבולות סוריה-ירדן ולהביא את האזור לשליטה צבאית סורית", אמר מזכיר המועצה לביטחון לאומי של איראן, עלי סמקאני.



מלבד זאת, הוא חזר על הכחשת המשטר בטהרן, לפיה יועצים צבאיים איראנים נוכחים בחלק הדרומי של סוריה, זאת לאחר שישראל טענה כי האיראנים פועלים באזור הסמוך לגבולה, וקראה למוסקבה להרחיק את הכוחות האיראנים מהגבול. "אמרנו כבר בעבר כי יועצים צבאיים איראנים לא נמצאים בדרום סוריה ולא השתתפו בפעולות האחרונות", הסביר סמקאני.



בשבוע שעבר הכריז הקרמלין כי כוחות צבא סורים בלבד צריכים לנכוח בגבול הדרומי של המדינה עם ירדן וישראל. כוחות ממשלו של אסד נמצאים כעת בעמדה החזקה ביותר שבה היו מאז תחילת מלחמת האזרחים, לאחר שגירשו את המורדים מכל השטחים ליד בירת דמשק במהלך השנה האחרונה.



בשבועות האחרונים דווח כי היעד הבא של המשטר הסורי יהיה אזור הדרום, אחד משני האזורים הגדולים ביותר שנותרו בידי המורדים. שר ההגנה הרוסי, סרגיי שויגו, התייחס ביום חמישי האחרון לסוגיית ההסלמה בדרום סוריה, בשיחה עם שר הביטחון אביגדור ליברמן.



בגלל חידוש הסנקציות: עסקת-ענק לפיתוח בית-זיקוק באיראן מתבטלת


החברה הדרום-קוריאנית "דאילים אינדסטריאל" (Daelim Industrial) הודיעה בסוף השבוע על ביטולה של עסקת ענק לפיתוח ושדרוג של בית-זיקוק בעיר אספהאן. העסקה, בשווי כשני מיליארד דולר, נחתמה בתחילת 2017 בין החברה האיראנית המפעילה את בית-הזיקוק לבין החברה הדרום-קוריאנית, במסגרתה התחייבה האחרונה להוציא לפועל פרויקט להרחבתו ושדרוגו של בית-הזיקוק שצפוי להסתיים בסוף שנת 2020.



לפי סוכנות הידיעות "רויטרס", בהודעת החברה הקוריאנית נמסר כי הסיבה המרכזית לביטול העסקה היא חוסר יכולתה של החברה האיראנית לעמוד בהוצאות העסקה, בעקבות החזרתן הצפויה של הסנקציות האמריקניות הקשורות לתכנית הגרעין של איראן.



ביטול העסקה לפיתוח בית-הזיקוק באספהאן מצטרף לדיווחים נוספים על צעדים שנוקטות חברות זרות גדולות לקראת הפסקת או צמצום פעילותן באיראן, מאז הצהיר הנשיא טראמפ על פרישת ארצות-הברית מהסכם הגרעין עם איראן ועל חידוש הסנקציות עד הארבעה בנובמבר 2018 לכל המאוחר.



לפני מספר ימים דיווח "וול סטריט ג'ורנל" כי חברות-בת של תאגיד הענק ג'נרל-אלקטריק יפסיקו את פעילותן באיראן במהלך השנה, ומוקדם יותר בחודש מאי הודיעו חברות-ענק נוספות, ביניהן "אליאנץ" ו"סימנס" הגרמניות, כי הן ייאלצו לצמצם משמעותית או להפסיק לחלוטין את פעילותן באיראן. כמו-כן, במחצית מאי הודיעה חברת האנרגיה הצרפתית "טוטאל" כי אם לא תשיג פטור מן הסנקציות האמריקניות הצפויות, היא תבטל חוזה עם איראן לחיפוש גז טבעי במי המפרץ הפרסי, הכולל השקעה ראשונית של כמיליארד דולר.