יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות פרופ' יוסף קלפטר פנה אתמול לראש הממשלה בדרישה שיתערב בביטול מינויה של פרופ' יעל אמיתי לוועדה מדעית על ידי שר המדע משום שלטענתו קראה לסרבנות בצה"ל. במכתב ששלח יו"ר ועד ראשי האוניברסיטאות לראש הממשלה הוא הדגיש כי שוחח עם שר המדע על הסיבה לביטול המינוי והביע בפניו מחאה אישית על החלטה פוליטית בסוגיה אקדמית מקצועית מובהקת. הוא הוסיף ואמר:: "מדובר בסיטואציה מביכה ביותר עבור מדינת ישראל, שבה השר המופקד על המדע לא בוחל בשום אמצעי להאדיר את שמו בקרב תומכיו הפוליטיים ומקריב על המזבח הפוליטי את האינטרסים של מדינת ישראל ואת מעמדה של האקדמיה הישראלית כולה ומסכן מיליוני יורו, שאמורים להגיע לחוקרים ולמדענים הישראלים".



כזכור, אתמול פורסם ב"ישראל היום" כי שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס (הליכוד) מנע את מינויה של פרופ' אמיתי, מחוקרות המוח המובילות בישראל, לוועדה מדעית ישראלית־גרמנית למדע מחקר ופיתוח, לטענתו בשל חתימתה לפני עשור על עצומת תמיכה בחיילים המסרבים לשרת מעבר לקו הירוק.


יש לציין כי פרופ' אמיתי, ראש בית הספר למדעי המוח באוניברסיטת בן גוריון, טענה בתגובה כי לא חתמה על מכתב סרבנות.



למרות ההכחשה, השר אקוניס נשמע אתמול נחרץ לגבי ביטול המינוי: "קריאה לסרבנות לשירות בצבא איננה מתקבלת על הדעת. אדם לא נפסל על פי עמדותיו. גם עמדות שאינן לרוחי הן לגיטימיות, עד שזה מגיע לקריאה אקטיבית לסרבנות".



ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) פנתה אתמול לשר המדע וכתבה לו: "מדובר בהחלטה אומללה. אני משוכנעת שעניינים כאלה גורמים לנו לנזקים בינלאומיים שקשה לאמוד את השלכותיהם".