מחקר ישראלי חדש, אשר מתבסס על ספירת הזרע וריכוזו, מעורר עניין גדול בעולם, ופורסם בעשרות כלי תקשורת מרכזיים. על פי המחקר, הזרע אצל גברים ירד במידה ניכרת בארבעת העשורים האחרונים, בעיקר בקרב גברים ממדינות מערביות. המחקר, שנערך תוך שיתוף פעולה בין של בית הספר לבריאות באוניברסיטה העברית, בית חולים הדסה ובית הספר לרפואה של הר סיני בניו-יורק, התבסס 7,500 מחקרים, שנערכו בין השנים 1973-2011.



במהלך המחקר המקיף, שפורסם ב-Human Reproduction Update, החוקרים מצאו כי ריכוז הזרע וספירת הזרע הכולל ירדו באופן משמעות ומתמשך, בעיקר בקרב גברים מאירופה, אוסטרליה וצפון אמריקה. במדינות אלו נמצאה ירידה של 52.4% בריכוז  הזרע וירידה ב-59.3% בספירת הזרע הכוללת.

לעומת זאת, בקרב גברים מאפריקה, אסיה ודרום אפריקה לא נמצאה ירידה משמעותית בספירת הזרע. לטענת החוקרים, יתכן  וזה נובע מכך שבמדינות אלו נערכו פחות מחקרים על פריון בקרב גברים.

בהשוואה למחקרים קודמים, נמצא שהירידה באיכות וספירת הזרע היא מגמה חזקה ומתמשכת: "בהתחשב בחשיבות של ספירת זרע לפוריות הגבר ובריאות האדם, מחקר זה הוא קריאת השכמה לחוקרים ורשויות הבריאות ברחבי העולם לחקור את הסיבות לירידה החדה והמתמשכת בספירת הזרע, במטרה למנוע אותה", אמר ד"ר חגי לוין, שעמד בראש המחקר, ומשמש ראש מסלול בריאות וסביבה בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית-הדסה. החוקרים הדגישו כי ספירת זרע נמוכה נקשרה במחקרים קודמים לעלייה בתמותה ובתחלואה בקרב גברים. 

אינגאימג
אינגאימג


מטרת המחקר, לדברי החוקרים, היא אבחון של אותן מגמות קיימות של ספירת הזרע ואיכותו, תוך בדיקת ההשפעה והשינויים שלו לפי מיקום גאוגרפי. "ירידה בספירת הזרע הפכה למקור דאגה מהותי מאז דווח עליו לראשונה לפני כ-25 שנים. מחקר זה מראה לראשנה שירידה זו היא חזקה ומתמשכת", אמרה ד"ר שאנה סוואן מאוניברסיטת הר סיני.

"העובדה כי הירידה ניכרת במדינות מערביות, מרמזת על כך שכימיקלים מהווים תפקיד סיבתי במגמה זו". אומנם המחקר לא התעמק בגורמים לספירת זרע נמוכה, אך מחקרים קודמים הראו קשר בין ירידה בספירת הזרע לבין גורמים סביבתיים, אורח חיים מודרני,חשיפה לחומרים כימיים טרם הלידה, לחץ, עישון והשמנה.