ראש הממשלה בנימין נתניהו תכנן, לדבריו, לנאום בקונגרס האמריקאי, במסגרת מאמציו למנוע יכולת גרעינית מאיראן. אולם כעת מסתמן כי הביקור עלול דווקא לחבל במאמציו אלו, שכן בעקבות הסערה סביב נאומו המתוכנן נבדקת אפשרות לדחות את הצבעת הקונגרס על ההצעה להחרפת הסנקציות על טהרן. בתקשורת האמריקאית ממשיכים לעסוק במשבר ביחסי ארה"ב-ישראל, לאחר שהתברר שנתניהו תיאם את נאומו בקונגרס ללא ידיעתו המוקדמת של נשיא ארה"ב ברק אובמה. אתמול דווח כי הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז, שחיבר את הצעת החוק להטלת סנקציות נוספות על איראן עם עמיתו הרפובליקני מארק קירק, שוקל לדחות את ההצבעה עד לסוף מרץ, במטרה לאפשר לאובמה למצות את המגעים עם איראן. 

לפי הדיווח של העיתונאית לורה רוזן, גורמים בסנאט מסרו כי מננדז צפוי להגיש את ההצעה השבוע, אולם כדי להשיג תמיכה נרחבת בקרב חברי מפלגתו, הוא יבקש לדחות את ההצבעה ל-26 במרץ, התאריך שבו המעצמות ואיראן אמורות לגבש הסכם עקרונות על תוכנית הגרעין. אנשיו של הסנאטור מעריכים שאם לא תושג התקדמות במשא ומתן , תהיה תמיכה נרחבת בסנקציות. 

במקביל, התייחס אתמול נתניהו בישיבת הממשלה לכוונת המעצמות להגיע להסכם מסגרת עם איראן, ואמר כי הסכם זה "עלול להשאיר את איראן כמדינת סף גרעינית, דבר שיסכן בראש ובראשונה את קיומה של מדינת ישראל". ראש הממשלה הוסיף כי "מתוקף תפקידי אני מחויב לעשות כל מאמץ כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני שיכוון כלפי מדינת ישראל. המאמץ הזה הוא חובק עולם, ואגיע לכל מקום שאליו אוזמן כדי להשמיע את עמדתה של מדינת ישראל וכדי להגן על עתידה ועל קיומה".
 
בתוך כך, ראש סגל הבית הלבן, דניס מקדונו, הופיע אתמול בתוכניות האירוח הפוליטיות השונות בארה"ב וניסה להנמיך את הלהבות. "היחסים שלנו עם ישראל הם בעלי פנים רבות, עמוקים ומחייבים. הם ממוקדים באיומים המשותפים, אבל גם בערכים המשותפים", אמר מקדונו לרשת NBC , "אלה היחסים החשובים ביותר שיש לנו בעולם", הוסיף בראיון ברשת CNN. 

מאחורי הגב

לצד האפשרות לשיתוף פעולה בין המפלגות לדחיית ההצבעה, מתברר שהזמנת נתניהו לנאום גם הביאה להעמקת חילוקי הדעות בין הדמוקרטים לרפובליקנים בקונגרס. אדם שיף, הנציג הבכיר של הדמוקרטים בוועדת המודיעין של בית הנבחרים, אמר כי החלטתו של יו"ר בית הנבחרים, ג'ון ביינר, להזמין את ראש הממשלה הישראלי מאחורי גבו של אובמה, הייתה טעות.
 

"זה פוגע ביחסים וזו החלטה חסרת התחשבות מצד ביינר", אמר שיף לרשת CNN. בינתיים, אחרי שברשת החדשות הימנית פוקס ניוז ובעיתון הליברלי "הוושינגטון פוסט" כבר ביקרו קשות את נתניהו, נשמעים בתקשורת האמריקאית יותר קולות שמגבים את החלטתו של אובמה שלא לפגוש את נתניהו. 

"ההשפעה תהיה מהותית יותר בתוך ישראל עצמה, כי ראש הממשלה נתניהו נמצא בשנת בחירות ואחת הביקורות נגדו היא היחסים המתוחים עם הנשיא אובמה", אמר צ'אק טוד, הפרשן הפוליטי של רשת NBC ומגיש התוכנית "פגוש את העיתונות". הוא הוסיף כי "בפעם הבאה שראש הממשלה נתניהו ירצה טובה מהנשיא, הוא לא יקבל אותה".
 
הפרת הפרוטוקול

גם ב"אריזונה סנטרל", אתר החדשות המרכזי באריזונה, יצאו נגד הזמנתו של נתניהו לקונגרס. "יו"ר בית הנבחרים ביינר עשה יותר מאשר להפר את הפרוטוקול, בעת שהזמין את נתניהו לדבר מול הקונגרס. הוא הפר את הפרדת הרשויות שקבעה החוקה בנוגע לניהול מדיניות חוץ", כתב בעל הטור, רוברט רוב. 

"ההזמנה לנתניהו היא תיאטרון פוליטי שמפעיל לחץ פוליטי על אובמה להיות קשוח יותר במגעים מול איראן. "זה לא התפקיד של הקונגרס, ובוודאי לא של יו"ר של בית נבחרים, שאין לו תפקיד פורמלי של קביעת אמנה".