״האסון הכבד שפקד את נפאל מעורר אצל רבים מאיתנו את המחשבה והחשש שמא אירוע דומה יתרחש בישראל.



חשיבות קידום פרויקטים של תמ׳׳א 38 הופכת להכרחית ונחוצה יותר מתמיד כדי למנוע מחדל של ממש", אומר אלי רוזנטל, מנכ׳׳ל ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב־יפו ובת ים.



לדברי רוזנטל, ״ממשלת ישראל צריכה להוציא את יכולת ההחלטה על יישום פרויקטים של תמ״א 38 מהרשויות המקומיות ולהכריז על כך כעל פרויקט לאומי״. הוא התייחס לדברים שאמר לאחרונה ראש עיריית ת״א־יפו, רון חולדאי, כנגד תמ״א 38: ״ראינו התייחסויות היוצאות נגד קידום פרויקטים של תמ״א 38, אך כעת תפקידה של הממשלה הוא לתת לכך את החשיבות הראויה ולבצע שינוי מדיניות מהותי בנושא, שיסיר את החסמים הביורוקרטיים ויאפשר לתוכניות לצאת לפועל כדי להגן על התושבים״.



דני מריאן, יו״ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות, התייחס גם הוא לרעידת האדמה בנפאל ולחשש מרעידת אדמה בישראל: ״כולם מדברים על תמ״א 38 בהקשר של רעידות אדמה, וזה באמת פתרון מצוין, אבל לא היחיד. תמ״א 38 לא מטפלת בתשתיות, בחיזוק בתי חולים, מוסדות ציבור ובתי ספר. במקביל, צריך לתת פתרונות לאותם אזורים שבהם אין כדאיות כלכלית לבצע פרויקטים של תמ״א 38. מדובר באזורים מועדים לפורענות במקרה של רעידת אדמה חזקה״.

בנוסף, מריאן מציין כי על המדינה להיערך בתחום התשתיות ולחשוב כבר עכשיו על היום שאחרי: ״לא בטוח שנוכל לדבר בטלפון או לקבל אספקת חשמל אחרי רעידת אדמה, לפחות באזורים שנפגעו. בזמן רעידת אדמה עשויים להיפגע צומתי תקשורת מרכזיים, קווי מתח גבוה, בריכות לאגירת מים וכו'. אני מאמין שחברות התשתיות נערכות גם למצבים של רעידות אדמה, אך צריך לזכור כי אי אפשר להילחם באיתני הטבע ומצבי קיצון. אני מאמין שתהיה פגיעה בתשתיות באזורים מסוימים, תלוי בעוצמת ובמוקד רעידת האדמה״.
שמאי המקרקעין ארז כהן, לשעבר יו״ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אומר: ״לאור העובדה שבישראל רוב האוכלוסייה מרוכזת באזור קטן בשפלת החוף, לצערי מה שקרה בנפאל עשוי להיות כאין וכאפס לעומת מה שיקרה חלילה בישראל בתרחיש בלהות של רעידת אדמה. העובדה שמאות אלפי בניינים בישראל אינם ממוגנים מהווה את המחדל הלאומי הגדול ביותר של הדור האחרון. אני קורא לממשלת ישראל החדשה לפעול מידית לקידום מיגון בפני רעידות אדמה, כולל בפריפריה החשופה במיוחד״.