יוון הצביעה אתמול (ראשון) בהפרש גדול נגד הצעת הסיוע האחרונה של אירופה ובכך האפשרות שיקרה אסון כלכלי למדינה הולכת וגדלה.



לאחר שסיימו לספור את כל הקולות, עולה כי, ראש ממשלת יוון, אלכסיס ציפראס, קיבל 61.3% תמיכה מהאזרחים שאמרו "לא" לסיוע. מנגד, 38.7% מהאזרחים הצביעו בעד הסיוע. ציפראס מקווה שזה יאלץ את אירופה למסור יותר כסף תוך גרימת פחות צנע וביטול החוב העצום של יוון. 




ציפראס, ניצח בגדול. צילום: רויטרס


ציפראס אמר לאחר היוודע תוצאות משאל העם: "אנחנו צריכים ליצור חזית לאומית חזקה כדי להגיע לפתרון", והוסיף כי ממשלתו מוכנה לחזור לשולחן המשא ומתן באופן מיידי כדי שהבנקים יפתחו".



עוד הוא הוסיף: "העם היווני עשה בחירה אמיצה מאוד. אני מודע למנדט שניתן לי ותוצאות ההצבעה לא יהוו קרע עם אירופה אלא יחזקו את המשא ומתן שלנו כדי למצוא פתרון למצב. היוונים הצביעו עבור אירופה של סולידריות ודמוקרטיה. נכון למחר, יוון תחזור לשולחן המשא ומתן והעדיפות העיקרית שלנו היא להחזיר את היציבות הפיננסית של המדינה".



"הפעם, החוב יהיה על שולחן המשא ומתן", הוא הוסיף ואמר כי להערכת קרן המטבע הבינלאומית שפורסמה השבוע, ארגון מחדש של החוב הוא צעד הכרחי.



אלפי יוונים אומנם חוגגים ברחובות אתונה לאחר ההצבעה, אבל אסור לשכוח כי תוצאת משאל העם קובעת כי יוון תהיה על מסלול לא ברור שיכול להכריח אותה לנטוש את האירו ולהדפיס את המטבע שלה, הדרכמה, עם נזק עצום למשק. היא זקוקה בדחיפות למזומן כדי לפתוח מחדש את הבנקים שכבר נסגרו למשך שבוע וכדי לשלם פנסיה ושכר.



איך אירופה וקרן המטבע הבינלאומית יגיבו זה עוד לא ברור. הם כבר הצילו את יוון פעמיים מאז שנת 2010, עם הלוואות בהיקף של 240 ביליון יורו.




חוגגים ביוון לאחר היוודע תוצאות משאל העם. צילום: רויטרס


מה פירוש ההצבעה "לא" לסיוע


לפני המשאל ביום ראשון, מנהיגי אירופה אמרו כי הצבעה "לא" לסיוע תהרוס את הבסיס לשיחות, כי זה יראה שיוון לא מוכנה לנקוט בצעדים הדרושים כדי שכלכלתה תחזור ותצמח.



"ציפראס קרע לגזרים את הגשרים האחרונים שיכלו להביא את אירופה ויוון לפשרה", אמר סיגמר גבריאל, מנהיג המפלגה הדמוקרטית בגרמניה וסגנה של הקנצלרית, אנגלה מרקל.



מרקל ונשיא צרפת, פרנסואה הולנד, אמורים להיפגש היום בפריז כדי לדון בהשלכות של משאל העם. פקידים בכירים נוספים ובהם נשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, גם ישוחחו לפני הפסגה של ראשי הממשלה של כל 19 המדינות המשתמשות במטבע היורו.



חייבים שינוי


יוון על סף פשיטת רגל וכלכלתה נעצרה. קווי האשראי שלה עם קרן המטבע הבינלאומית ואירופה קרסו. בנקים נסגרו במשך שבוע ומשיכות כסף בכספומטים מוגבלות ל-60 יורו ליום. בפועל, בשל מחסור ביורו, חלק מהאנשים יכולים להוציא רק 50 יורו.



הבנקים לא יוכלו להיפתח מחדש כמתוכנן, אלא אם הבנק המרכזי של אירופה יחדש הלוואות חירום - וזה נראה כדבר שלא יעלה על הדעת.



חלק מהשירותים החיוניים במדינה מתחילים להרגיש את המחסור: ד"ר תיאו ג'יאנר, מנהל בית החולים "אלפיס" באתונה, אמר כי האספקה ​​של תרופות ומוצרי מזון בסיסיים אוזלת.



ביוון חייבים למצוא פתרון למצב הכלכלי שכן ימים קשים עוד יותר יגיעו ותקופת הצנע בפתח.