סוף השבוע האחרון במצרים היה סוער במיוחד עבור הנשיא אל־פתאח א־סיסי, שספג ביקורת רבה מצד מתנגדיו. הכל החל כאשר א־סיסי ביקש מהעם המצרי באחד מנאומיו לתרום לירה אחת למדינה בכל בוקר על מנת לסייע לה לצאת מהמשבר הכלכלי הקשה שבו היא נתונה. הבקשה של הנשיא זכתה להאשטאג, עשרות אלפי ממים ושיתופים רבים ברשתות החברתיות. ערוץ טלוויזיה אחד פתח מוקד מיוחד לתרומות מהאזרחים. תמונתו של א־סיסי עם הלירה המצרית בצדה הפכה לשם דבר ברחבי המדינה. אולם באופוזיציה המצרית היו מי שניגחו את א־סיסי, תקפו אותו וכינו אותו “קבצן ולא מנהיג".



לביקורת על א־סיסי תרמה העובדה שלפני כמה ימים פרסם “בנק מאסר", אחד הבנקים הגדולים במדינה, במסגרת שער החליפין של מטבעות החוץ מול הלירה המצרית, גם את שער החליפין של השקל הישראלי: 2.14 בקנייה ו־2.09 במכירה. מבחינת מיליוני מצרים, זה היה צעד נוסף לעבר נרמול היחסים עם ישראל, לאחר תרגום ספריהם של סופרים ישראלים לערבית והצגתם בירידי ספרים – מהלך שעורר סערה רבה במדינה ואף כונה “פשע נורא". רק בתחילת החודש הודח חבר הפרלמנט תאופיק עוקאשה לאחר שהעז לארח בביתו את שגריר ישראל בקהיר חיים קורן, זאת לאחר שהוכה על ידי חברו, הורחק מהפרלמנט ונאלץ להוציא למכירה פומבית את ערוץ “אל־פראעין" שבבעלותו.
 
פרסום שער החליפין של השקל באחד הבנקים המרכזיים במדינה גרם לאופוזיציה המצרית, בעיקר אתרי האחים המוסלמים, להתנגח בנשיא א־סיסי. “כנראה שהמשטר הצבאי הכושל מצא פתרון קסם לצאת ממנהרת הכלכלה החשוכה, דרך השער הציוני", נכתב באתר של הארגון, שהוכרז ארגון טרור על ידי משטרו של א־סיסי. “זאת לאחר שכל הניסיונות לעצור את ההשתוללות של מחירי הדולר מול הלירה המצרית וקריסת הבורסה כשלו".
 

בדיווח נאמר עוד כי “משטר א־סיסי, הנתמך על ידי הישות הציונית, יצא עם בלון ניסוי לרחוב המצרי, כאשר 'בנק מאסר’ הציב ברשימת שער החליפין שלו את המטבע הישראלי, השקל, אף שהבנק המרכזי אסר שימוש במטבע הכיבוש בבנקים המצריים. מחיר השקל נקבע ב־2.09 לירות בקנייה ו־2.14 לירות במכירה, מה שמוכיח עד כמה גדול שיתוף הפעולה של המשטר הצבאי עם הישות הציונית – יחסים חמים חסרי תקדים שכוללים שיתוף פעולה ביטחוני, תיאום דיפלומטי ומודיעיני וכיום גם פתיחות כלכלית".
 
למרות טענות האופוזיציה, זכי אל־רנימי, יועץ הבנק המרכזי, סיפר כי אין לנשיא א־סיסי קשר לעניין והדגיש כי “מדיניות הבנק המרכזי אוסרת שימוש בשקל הישראלי". הוא הוסיף כי “אגף הביקורת על הבנקים הוא האחראי למעקב אחר בנקים סוררים".
 
אולם פעילים ברשתות החברתיות התחילו להשתמש בהאשטאג חדש שמנגח את דרישתו של א־סיסי “לתרום לירה בכל בוקר": “תגיד בוקר טוב למצרים עם שקל". “לראשונה בהיסטוריה, השקל הישראלי נסחר רשמית בבנקים של מצרים בתקופת א־סיסי! את מי יש לשפוט בחשד להרס ושיתוף פעולה?" תהה הפעיל מוחמד בלקאסי.
 
הסערה במדינה, שפרצה כאמור בעקבות הקשר הישראלי, התחוללה בדיוק בשבוע בו ציינו 37 שנים להסכם השלום בין ישראל ומצרים. 


מלחמת השחרור: סקירת עיתונות מסוריה 


העיתונים הסוריים הרשמיים חגגו אתמול את ההשתלטות של כוחות המשטר על העיר תדמור, בסיוע אווירי רוסי, והדגישו בכותרות הראשיות את הברכה שקיבל הנשיא בשאר אסד מעמיתו הרוסי ולדימיר פוטין. בעיתון “אל־ווטן" (“המולדת") פורסמה תמונה של שני חיילים סורים צועדים בעיר בחופשיות, על רקע העיר תדמור, לצד הכותרת: “הצבא הפיג את החושך של דאע"ש והשיב את האור לתדמור".

העיתון הגדיר את האביב הערבי “הגיהינום הערבי" וציין עוד כי הנשיא אסד קיבל ברכה מפוטין ואירח משלחת פרלמנטרית מצרפת. בידיעה נכתב: “צבא סוריה ובני בריתו השיבו את האור אל העיר תדמור לאחר עשרה חודשים ושישה ימים, שבמהלכם ניסה ארגון דאע"ש הטרוריסטי להטיל חושך על בירת המדבר הסורי. צבא סוריה חיסל מאות מחברי הארגון באחד הקרבות הגדולים שלו. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התקשר לנשיא אסד, שהדגיש כי מדובר בהישג גדול לסוריה ולהומניות". העיתון ציין עוד כי בימים הקרובים תיערך בדיקה לנזקים שנגרמו לעיר הקדומה כדי לשקם אותה. דבריו של המועמד הרפובליקני לנשיאות דונלד טראמפ מודגשים בכותרת הראשית: “הבעיה שלנו זה דאע"ש ולא הנשיא אסד".
 
עיתון “אל־בעת’" (“התחייה") הממשלתי ועיתון “א־ת’אורה" (“המהפכה") הדגישו בכותרות הראשיות שלהם את שחרור תדמור. “תדמור מקיאה את הטרור והשיבה את זיו פניה", נכתב ב"א־ת’אורה". העיתון אף ציטט את דבריו של אסד לעמיתו הרוסי. “נשקם את תדמור כדי שתהיה אוצר ומורשת לכל העולם", הבטיח אסד, ואילו פוטין הבטיח לו כי “רוסיה תמשיך לתמוך בסוריה במאבקה בטרור".