מחקר חדש קובע כי דמויות מסרטי אנימציה פוגעות בדימוי הגוף של ילדות. כך הזהירה יוזמת המחקר, ד"ר שרה קוין מהאוניברסיטה המורמונית ביוטה ארצות הברית, שבחנה את השפעתן של גיבורות סרטי אנימציה מבית דיסני, דוגמת נסיכת הקרח (גיבורת סרט האנימציה המצליח "לשבור את הקרח"). לטענתה, מדובר בפגיעה ממשית בילדות ובנערות צעירות. ד"ר קוין בחנה 198 בנות ובנים בני 4 כדי ללמוד על הרגלי הצפייה שלהם בסרטי דיסני, כדי לגלות מי הנסיכות המועדפות עליהם ומהם הרגלי המשחק שלהם. המחקר נערך בהפרש של שנה, תוך שימוש בדיווחים של האמהות ושל המורים.



מהממצאים עולה כי 96% מהבנות נחשפו לנסיכות של דיסני באופן מסוים בטלוויזיה, בקולנוע או באמצעי תקשורת אחר, בעוד שאצל הבנים הנתון עמד על כ־%87. עוד התברר כי 61% מהבנות שיחקו בצעצועים של הנסיכות פעם אחת בשבוע לפחות. מסקנת המחקר, שפורסם בכתב עת אמריקאי על התפתחות ילדים, היא שככל שהבנות נחשפות יותר לסרטי הנסיכות – כמו אלזה, אריאל ("בת הים הקטנה") או יסמין ("אלדין") – כך הן פועלות יותר בדרכים מגדריות סטריאוטיפיות, כמו משחק בצעצועים המותאמים לבנות, בניגוד למשחקים "ניטרליים" כמו פאזלים או צבעים. הבנות גם נותנות דגש רב יותר למראה שלהן, ופחות להיבטים אחרים כמו החשיבה שלהן. "הנסיכות של דיסני מייצגות חלק מהדוגמאות הראשונות של חשיפה לאידיאל הרזון", אמרה קוין, "בתור נשים, אנחנו חשופות לזה במשך כל חיינו, וזה באמת מתחיל ברמה של נסיכות דיסני, בגילים 3־4". 









"אני חושבת שהורים סבורים שהתרבות של נסיכות דיסני היא בטוחה. זו המילה שאני שומעת מהם שוב ושוב. אבל אם אנחנו מקבלים את זה, הורים צריכים לחשוב לטווח הארוך על ההשפעות של התרבות הזאת", אמרה החוקרת. "אנחנו יודעים שבנות שמצייתות לסטריאוטיפים המגדריים מרגישות שהן לא יכולות לעשות דברים מסוימים. הן לא מרגישות בטוחות שהן יכולות להצליח במתמטיקה ובמדעים". ד"ר קוין מציעה שהורים לא ימנעו לחלוטין מבנותיהם את החשיפה לנסיכות, אבל קראה להדגיש היבטים אחרים מלבד היופי. "אפשר לומר לילדה שהיא יפה", הבהירה, "אבל הן צריכות לשמוע גם שהן חכמות. כי כאשר אנחנו מעריכים הופעה על פני כל דבר אחר, זה שולח מסר שגוי בנוגע למה שניתן להערכה אצל נערות".