"כמו כל אסון שקורה בעולם, כל הקהילה היהודית במתח", כך אמר היום הרב יצחק חליבה, רבה הראשי של טורקיה, בעקבות פיגוע התופת בנמל התעופה אתאטורק באיסטנבול. הרב חליבה אמר שיהודי טורקיה כואבים על האנשים שנפגעו ומתפללים לשלומם של הפצועים, אבל הבהיר כי "כמו כל אזרח טורקי, אנחנו מרגישים מוגנים על ידי הממשלה". 



הרב חליבה סיפר ראשי הקהילה נמצאים במגע עם שלטונות טורקיה. לדבריו, יש שמירה חזקה כל הזמן. אנחנו נמצאים תחת הביטחון של מדינת טורקיה. אנשי הביטחון עושים את עבודתם, לא קיבלנו שום הנחיות מיוחדות. החיים ממשיכים כרגיל.



שי כהן, הקונסול הכללי בטורקיה, סיפר על הפעולות הקונסוליה בעקבות הפיגוע: "עבדנו כל הלילה כדי לוודא שאין ישראלים בטורקיה. היינו בקשר עם השלטונות המקומיים ועם חדר המצב במשרד החוץ. שם התקבלו ים של פניות ממשפחות מודאגות, שהלכו והתמעטו במהלך הלילה, אחרי שלאט לאט יצרנו קשר עם כל הישראלים".



לדבריו, "חדר המצב פעל במתכונת חירום כל הלילה וגם אנחנו פעלנו במתכונת דומה. היינו בעיקר בקשר עם הרשויות המקומיות. לקראת ארבע בבוקר הבנו שאין נפגעים ישראלים".



הקונסול כהן אמר כי במקביל אנשיו מטפלים בישראלים שנמצאים בטיסות מעבר, חלקם צריכים סיוע שלנו מול חברות תעופה, כדי שכולם יעלו היום על טיסות לישראל. "עד 20-19 בערב אני מאמין שכולם יעלו על טיסות. שיתוף הפעולה טוב מאד. כל הפניות שלנו נענות בחיוב ובצורה מהירה יחסית. עובדה שלפנות בוקר כבר ידענו שאין נפגעים בין הישראלים. מספיק שהיה ישראלי אחד נפגע היינו כבר במקום אחר".




"היו אלינו המון פניות מצד ישראלים שנמצאים פה", סיפר כהן, "חלקם בשדה התעופה כבר הרבה מאד שעות. היינו צריכים לדאוג להם למזון ולמשקאות, שחברת התעופה תהיה מודעת לנוכחות שלהם". אנשי הקונסוליה היו בקשר פיזי גם עם אנשים שעזבו את נמל התעופה. "אנשינו חברו אליהם למלון שבו הם נמצאים. הדברים נמצאים תחת שליטה, לשמחתנו אין חריגים ואני מקווה שעד הלילה נוכל להגיד שכל החיים חוזרים למסלולם באופן הדרגתי, בתי הקפה, המסעדות – הכל כרגיל. זאת עיר תוססת ושוקקת, שאוהבת שהייה בחוץ, בבתי קפה, במסעדות וכולה ואנשים ממשיכים כרגיל בחייהם. בשבוע הבא יש חג הרמדאן. המדינה נסגרת. אני מאמין שזה ייתן אוויר לנשימה למי שצריך". 

כהן סיפר על האווירה הכללית באיסטנבול: "העיר חוזרת לתפקוד. הטיסות החלו לצאת כסדרן כבר בחמש בבוקר. כרגע יוצאות טיסות כרגיל, כל חמש דקות טיסה באוויר". לדבריו, התחושה היא לא פשוטה. "הטרור שמכה בטורקיה, בין אם כלפי יהודים או אחרים, התחושות כאן לא פשוטות. אבל מצד שני יש תמימות דעים על הצורך להיאבק מאבק נחוש, שיתוף פעולה בינלאומי ברמות הרבה יותר גבוהות ממה שאנחנו רגילים". על הנחיות הביטחון אמר כהן כי הם פועלים במתכונת של אבטחה מוגברת כל הזמן.

הקונסול הכללי התייחס גם להסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה: "אנחנו נמצאים בערך שנה במצב של פתיחת דלתות, עובדים קשה להנחת תשתיות לשיתוף פעולה עתידי רחב בתחומים אזרחיים כמו כלכלה, סחר, אקדמיה, חדשנות. אנחנו עושים את העבודה הזאת במקביל למשא ומתן שהתנהל על ההסכם. גם אנחנו עובדים, גם בישראל וגם באנקרה, על מנת להבטיח שהתשתית של היחסים תהיה רחבה כמה שניתן. אני חושב שאנחנו נמצאים במצב טוב, לשתי המדינות יש את הבשלות לשדרג את היחסים בכל התחומים שציינתי קודם, להעמיק ולהרחיב את כל הקשרים".