יותר משבעה עשורים אחרי השואה ומלחמת העולם השנייה נחשפו ברוסיה יומנים בלתי מוכרים של היינריך הימלר, מפקד האס-אס ואחד מאבות “הפתרון הסופי”, שבהם תיאר באופן מצמרר את שגרת יומו שנעה בין שיחות עם המשפחה ועיסויים לחתימה על צווים להוצאות להורג ובדיקת היעילות של מנועי הדיזל במחנה ההשמדה סוביבור.



היומנים האבודים – שנכתבו בשנת 1938, ערב פרוץ המלחמה, ובשנים 1943 ו־1944, שהיוו אתן שיאן של הלחימה והשואה – התגלו בארכיון של משרד ההגנה הרוסי ליד מוסקבה, שם הוחזקו מאז תפסו אותם חיילי הצבא האדום בשנת 1945. כעת היומנים בבחינה של המכון ההיסטורי הגרמני במוסקבה, ועיקרי הדברים נחשפו ב"בילד" הגרמני.



מהיומנים עולה כיצד הימלר, אחד האישים הכי חשובים בצמרת המשטר הנאצי, תיאר בדקדקנות רבה את סדר יומו, בלי הבחנה בין פעולות אישיות ומשפחתיות לפגישות עם היטלר ומפקדים בכירים באס-אס וקבלת החלטות יומיומיות הקשורות לתוכנית של השמדת העם היהודי. אחד הקטעים הבולטים התרחש ביום אחד בשנת 1944. הימלר ציין כי עשה מסאז’ לפני שפיקח אישית על הוצאה להורג של עשרה שבויים פולנים. באותו יום הימלר גם ביקש להציב במחנה ההשמדה אושוויץ כלבי שמירה חדשים “שמסוגלים לקרוע לגזרים את כולם מלבד המטפלים שלהם”.



"שילוב של אב אוהב ורוצח בדם קר"



ביום אחר בשנת 1943 כתב הימלר כי הוא בחן במו עיניו את “היעילות” של מנועי הדיזל במחנה ההשמדה סוביבור, שם הוצאו להורג 400 בני אדם, כדי להציג למפקד האס-אס את השיטה החדשה. לאחר מכן הוא ציין כיצד חגג בארוחת ערב שערכו לכבודו אנשי היחידה הרצחנית. “הדבר הכי מעניין בעיני הוא השילוב של אב אוהב ורוצח בדם קר”, אמר דמיאן אימוהל, העיתונאי שסייע ל"בילד" לאתר את היומנים.



“הוא היה זהיר מאוד לגבי רעייתו ובתו כמו גם לגבי הרומן שלו עם המזכירה שלו. הוא דאג לפקודים שלו ולחבריו. ואז מופיע אדם של אימה. יום אחד הוא מתחיל בארוחת בוקר ועיסוי מהרופא האישי שלו ומתקשר לרעייתו ובתו בדרום גרמניה, ואחר כך הוא מחליט להרוג עשרה אנשים או לבקר במחנה ריכוז”.


בתוך כך, הצהובון "הסאן" חשף כי כ-25 קצינים לשעבר ביחידת וואפן אס-אס נאצית עדיין חיים כיום בבריטניה, ואף נהנים מפנסיות ממשלתיות. לפי הדיווח, מדובר בקשישים כבני 90 שקיבלו היתר להתגורר בממלכה הבריטית אחרי הכניעה בתום מלחמת העולם השנייה, וכי הם השתייכו לדיוויזיה של גליציה, שכללה בעיקר מגויסים אוקראינים לצד צ’כים והולנדים ושומרים לשעבר במחנות השמדה.