טורקיה הכניסה היום (חמישי) תשעה טנקים נוספים לשטח צפון סוריה, במסגרת מבצע צבאי נגד ארגון הטרור דאעש ומניעה מהמיליציה הכורדית להשיג שליטה טריטוריאלית, כך אמרו עדי ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס. גורם רשמי בטורקיה אמר כי כרגע נמצאים למעלה מ-20 טנקים טורקיים בשטח סוריה וכי כלים נוספים יועברו בהתאם לצורך. "אנחנו זקוקים למכשור שיסייע בפתיחת הדרכים, בימים הקרובים ככל הנראה נזדקק לכלים נוספים. יש לנו גם נגמ"שים שיכולים לשמש אותנו בצד הסורי. יכול להיות שנעשה בהם שימוש", אמר הגורם הרשמי.



"המורדים הסורים המגובים על ידי טורקיה השתלטו היום על העיירה הסורית ג'ראבלוס שהיתה בשליטת המדינה האסלאמית", כך אמר היום שר ההגנה הטורקי, פיקרי איסיק. בראיון לטלוויזיה הטורקית הוסיף שר ההגנה הטורקי כי הכוחות "מטהרים" את העיירה האסטרטגית שנשלטת על ידי דאעש.



בתוך כך הבהיר השר איסיק כי טורקיה מעוניינת לבצע מהלך הכולל כדי להבטיח פינוי של המיליציה הכורדית ודחיקתה ממזרח לנהר הפרת בתוך שבוע. שר ההגנה הדגיש עוד כי לא היו נפגעים בקרב הכוחות הטורקים, עם זאת שני מורדים סורים נהרגו.



במלחמת האזרחים הסורית רבת־התהפוכות, שנמשכת כבר חמש שנים וחצי, נרשמה אתמול התפתחות דרמטית כאשר כוחות צבא טורקיים חדרו לראשונה לשטח סוריה, במסגרת מבצע צבאי נגד דאעש והמורדים הכורדים. זאת בתגובה לשרשרת הפיגועים בטורקיה בתקופה האחרונה.



לאחר לילה של תקיפות אוויריות והפגזות ארטילריה מסיביות כנגד מעוזי דאעש והמורדים הכורדים בצפון סוריה, נכנסו בשעות הבוקר טנקים טורקיים וכוחות קרקע לשטחה של סוריה.



נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר בנאום באנקרה כי מבצע "מגן הפרת" שהחל אתמול בבוקר נועד לפגוע באנשי דאעש ובמורדים הכורדים, שביצעו לאחרונה פיגועים רבים בטורקיה. "בשעה 4:00 לפנות בוקר החלו פעולות בצפון סוריה כנגד ארגוני טרור שאיימו באופן קבוע על ארצנו, כמו דאעש והמורדים הכורדים", אמר.



ארדואן מצדיק את המבצע. צילום: רויטרס
ארדואן מצדיק את המבצע. צילום: רויטרס



סוכנות הידיעות אנדולו ציטטה גורמי ממשל באנקרה שהוסיפו כי "המבצע הצבאי בא בתגובה למתקפות טרור על אדמת טורקיה ולירי ארטילרי של אנשי דאעש מתוך סוריה לעבר מטרות בטורקיה. הפעולה עולה בקנה אחד עם זכותה של טורקיה להגנה עצמית, כפי שנקבע באמנות הבינלאומיות".



התקיפות האוויריות שביצע חיל האוויר הטורקי בשמי סוריה היו הראשונות מאז נובמבר, אז הפילו הטורקים מטוס קרב רוסי וגרמו למשבר דיפלומטי חריף בין שתי המדינות.



"טורקיה תובס כמו דאעש"


התקשורת הטורקית דיווחה גם כי לצד הכוחות הטורקיים נכנסה לסוריה גם קבוצת מורדים סורים שאמורים לשחרר את העיירה ג'ראבלוס, שבשליטת דאעש. "אנו נתקדם עד לשחרור מלא של ג'ראבלוס מהטרוריסטים", אמר אבו איברהים, אחד מראשי המורדים הסורים.



גם שר הפנים הטורקי אפקן עלא הצדיק את הפעולה הצבאית ואמר: "מדובר בזכותה הלגיטימית ביותר של טורקיה. אנו לא יכולים לעמוד ולצפות מהצד באיום המתגבר מצד דאע"ש. המבצע הצבאי יימשך עד שיסולק האיום האחרון מטורקיה".



מנהיג המיליציה הצבאית של המורדים הכורדים בסוריה, סאלח מוסלם, הזהיר אתמול כי "טורקיה נכנסה כעת לביצה הסורית, והיא תובס כמו דאעש".



אתמול, זמן קצר לאחר תחילת המבצע הצבאי הטורקי על אדמת סוריה, הגיע סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לביקור בטורקיה. גורם בפמליית ביידן אמר: "ארה"ב רוצה לסייע לטורקיה לסלק את אנשי דאע"ש מגבולותיה. אנו מספקים לטורקים כיסוי אווירי לפעילות הקרקעית שלהם, ואנו בתיאום מלא איתם. המבצע הטורקי נועד גם ליצור אזור חיץ מפני אפשרות של הכורדים לנוע לצפון סוריה".



ביקורו של ביידן נערך בצל המתיחות בין טורקיה וארה"ב, לאחר שאנקרה האשימה את הממשל האמריקאי במעורבות בניסיון ההפיכה הכושל בחודש שעבר. כלי תקשורת המזוהים עם הממשל באנקרה העבירו ביקורת על "גרירת הרגליים" של ארה"ב בבקשת ההסגרה של פטהוללה גולן, שאנקרה טוענת שעמד מאחורי ניסיון ההפיכה. "הממשלה הטורקית ו־79 מיליון טורקים מצפים לצעדים קונקרטיים מצד ארה"ב. ביידן יתבקש לנהוג כבן־ברית של טורקיה".