תגלית בבטן האדמה: צוות מדענים הצליח לזהות באמצעות לוויינים נהר בלתי מוכר של ברזל נוזלי, שזורם במהירות עצומה בתוך ליבת כדור הארץ לאורך מרחק של אלפי קילומטרים בין אלסקה לסיביר. המדענים מבריטניה ומדנמרק השתמשו בשלושת לווייני סווארם (Swarm) של סוכנות החלל האירופית ששוגרו לפני שלוש שנים כדי למדוד עם קרני רנטגן את השינויים בשדות המגנטיים בעומק של 3,000 ק"מ מתחת לקרקע של כדור הארץ, אזור שבו יש מפגש בין הליבה המותכת של כדור הארץ לבין הכיסוי המוצק.



מתוך הממצאים שפורסמו בכתב העת "נייצ'ר גיאוסיינס" עולה כי המדענים הצליחו לאתר נהר של ברזל נוזלי המקיף את הקוטב הצפוני, בין אלסקה לסיביר. הנהר, שהחוקרים השוו לזרם הסילון שנע באטמוספרה, מגיע לרוחב של כ־420 ק"מ, ומאז שנת 2000 הוא שילש את מהירותו, מסיבה שעדיין אינה ידועה וכעת נע בכיוון במערב במהירות של 40 עד 45 ק"מ בשנה.



"זה גילוי מדהים", אמר ראש צוות המחקר, ד"ר פיל לייבמור מאוניברסיטת לידס. "ידענו שהליבה הנוזלית נעה מסביב, אבל התצפיות שלנו לא היו כל כך יעילות עד עכשיו כדי שנראה את הזרם המרשים הזה".



חבר הצוות כריס פיינלי, מהאוניברסיטה הטכנית של דנמרק, הוסיף כי "אנחנו יודעים יותר על השמש מאשר על ליבת כדור הארץ. הגילוי של הזרם הזה הוא צעד מלהיב בהרחבת הידע על הפעילות הפנימית של כוכב הלכת שלנו".