המוסד הישראלי ניסה לחדור לשירותי הריגול הצרפתים ולגייס שם סוכנים כפולים, במסגרת המבצע למאבק בתוכנית הנשק הכימי הסורי, כך דווח הלילה (שני) באתר 'לה מונד' הצרפתי. על פי הדיווח, הפעילות התקיימה בשנים 2010-2011 ובמסגרתה שיתפו פעולה ארגוני הביון הצרפתים עם המוסד הישראלי להילחם בפיתוח הנשק הכימי של משטר אסד בסוריה.



העיתון המביא את פרטי המבצע המשותף מספר כי חקירת שירותי בטחון הפנים של צרפת העלתה כי המוסד ניצל את שהותם של רבים מסוכניו בפריז במהלך שהויותיה של האישיות הסורית שהייתה היעד למבצע המשותף ליצירת קשרים שהוגדרו כ"חשודים" עם עמיתיהם הצרפתים. כך, על פי החקירה הפנימית, נראה תחילה אחד הסוכנים הצרפתים "חוגג את השבת" עם ראש משרד המוסד בפריז.



כמו כן, על פי הדיווח הוא נסע אחרי אימון ירי בדובאי לפגוש יחד עם משפחתו את עמיתיו מהמוסד בירושלים. לפי כללי השירותים הצרפתים, מדובר ב"חציית קו אדום". כמו כן העלתה החקירה כי סוכנים צרפתים קבלו סכומי כסף במזומן ומתנות מהישראלים. כתוצאה מכך, נלקח מהם הסיווג הביטחוני והם הועברו לתפקידים פחות יוקרתיים. לאחר שראשי השירותים הצרפתים התלוננו בפני ראשי המוסד בישראל, נתבקשו ראש המשרד בצרפת המזוהה בראשי התיבות של שמו ד.ק. ודיפלומט נוסף בשגרירות ישראל לעזוב את צרפת. השניים היו בקשרים עסקיים עם צרפת וכעת לא יוכלו להיכנס למדינה מכיוון שעומד נגדם צו לחקירה.



"המוסד ניסה לחדור לשירותינו"



לפי הידיעה, הם עזבו את המוסד ועברו לעסקים פרטיים. החקירה הפנימית הועלתה במהלך הליכים משפטיים שנפתחו בשנה שעברה נגד מי שהיה אז ראש שירותי הביטחון הצרפתיים, ברנאר סקוארסיני, שהואשם בציתותים לשיחות במסגרת תפקידו לצרכים פרטיים. הוא טען כי הציתות לאחד מסוכניו נעשה כדי לבדוק אם הוא לא "גויס" על ידי המוסד, חשד שהתברר כלא נכון. "שירות הביטחון הפנימי מסר לי כי חברת ציוד התקרבה מאד לסוכני ביון במהלך מבצע וכי מדובר היה בניסיון של המוסד לחדור לשירותים שלנו", סיפר. השופטים החוקרים בפרשת סקוארסיני הוציאו צווים למשטרת צרפת לחקור את שני אנשי המוסד לשעבר, ובאופן כללי את נושא הקשרים בין המוסד לשירותים הצרפתים.



מבצע "רטפיה" החל ב-2010 ונועד למשוך את אותו סורי שעבד בתוכנית פיתוח הנשק הכימי של משטר אסד לפריז כדי להוציא ממנו מידע. השירותים הישראליים יצרו איתו קשר על פי הדיווח עוד בשנת 2008, זאת לאחר שלדעת הצרפתים ישראל הייתה אחראית ל"תאונה" שאירעה ב-2007 באתר א-ספיר, במהלך הרכבתם של טילים נושאי הגז הרעיל ביותר וי-איקס.



האיש היה גם מקורב לבתו של אחד מראשי המשטר הסורי. לפי הפרופיל הפסיכולוגי שלו הוא הוגדר כ"רומנטי וחולמני" ואנשי הקשר הצליחו לשכנע אותו לבוא לפריז כדי שיוכל לבנות חברת יבוא-יצוא משלו "תוך כדי המשך השירות של ארצו". במסגרת המבצע המשותף, שעליו יודעו לפי הדיווח גם השירותים האמריקנים והגרמנים, הצרפתים הקלו בהשגת אשרה עבורו. בפריז הוא פגש "איש עסקים איטלקי" שהפך לאיש סודו ויצר עבורו את הקשרים המתאימים.



למעשה, רוב בני שיחו - אנשי עסקים, נהגים או מתווכים, היו לאמיתו של דבר אנשי המוסד, כך על פי הדיווח. שירות הביטחון הצרפתי סיפק הגנה לסוכנים הישראלים, שלפחות עשרה מהם, חלקם מומחים לפסיכולוגיה, שהו בצרפת בשמות בדויים. אחרי פגישה ראשונה במלון הפאר ג'ורג' החמישי, דיווח המוסד כי היעד אינו מתיחס לעצמו כאל בוגד ואינו מוסר את המידע בקלות.



ידידי "איש העסקים האיטלקי" הציעו למכור לו חומרים או לקשר אותו עם ספקים. בדרך זו למד המוסד על התכנית הכימית הסורית ועל החברות והיצרנים האירופים והצרפתים ששימשו כסוכני משנה וספקים לתכנית זו, כך לפי הדיווח. האיש התרגל לקבל כסף מזומן ומתנות והחל לספק מידע רחב יותר על מלאי הנשק הכימי של סוריה ועל תכנית לרכישת משאיות לשיגור טילים. הוא נענה להצעות הפסיכולוגים של המוסד להציע לבתו של הבכיר הסורי עזרה בתכניות אישיות שהיו לה. בשנת 2011 האיש התחיל לחשוד לגבי זהותם של בני שיחו, אבל הוא מסובך מדי מכדי לסגת. המידע שנאסף הוביל, בין היתר, להקפאתם על ידי האיחוד האירופי של הפקדונות והרכוש של המרכז הסורי למחקר מדעי שהיה עמוד תווך בתכנית הנשק הכימי של סוריה.