שקר החוץ של איראן, מוחמד זריף, התייחס היום (שני) לאפשרות שארצות הברית תצא מהסכם הגרעין עם ארצו. בציוץ בטוויטר כתב זריף כי "אין תוכנית ב' להסכם, זה הכל או כלום". לדברי השר האיראני, מנהיגי אירופה צריכים לעודד את הנשיא דונלד טראמפ לא רק להישאר בהסכם, אלא, מה שיותר חשוב, להתחיל ליישם את החלק שלו בעסקה ביושר". 



הציוץ של זריף בא בהמשך לדברים שאמר אתמול על ההסכם בראיון לרשת CBS, לפיהם, "פרישה של טראמפ מההסכם תוביל לבידוד ארה"ב בקהילה הבינלאומית. הסיבה שהנשיא האמריקאי לא נסוג מהעסקה ב-15 החודשים האחרונים, על אף שלא אהב אותה, היא העובדה שכולם יעצו לממשל שנסיגה ממנו תראה לקהילה הבינלאומית כאינדיקציה לכך שארצות הברית אינה שותפה מהימנה. לכן, מבחינת הנוכחות האמריקאית בקהילה הבינלאומית, התגובה לא תהיה נעימה לארצות הברית". 



עוד אמר זריף כי "לאיראן יש אופציות רבות במקרה כזה וגם הן אפשרויות שאינן נעימות. אם יתחילו להקטין את היתרונות של העסקה עבור איראן אז אין לנו שום סיבה להישאר בעסקה. לא מקובל עלינו הסכם חד צדדי. האפשרויות כוללות חידוש במהירות הרבה יותר גדולה של הפעילות הגרעינית שלנו. אפשרויות אלה מוכנות ליישום, ונעשה את ההחלטה הנדרשת כאשר נראה לנכון".



בתוך כך, החזית בינלאומית נגד פרישה אמריקאית מתרחבת. רוסיה וסין סיכמו לנסות ולבלום כל ניסיון אמריקאי לחבל בהסכם הגרעין עם איראן. על פי סוכנות הידיעות טאס, שרי החוץ של שתי המדינות, סרגיי לברוב ו-וואנג יי, נועדו  היום בבייג'ינג וסכמו על הגישה המשותפת. "אנחנו נגד שינוי ההסכם, לדעתנו זה לא מועיל לצמצם לאפס את שנות העבודה הבינלאומית שנעשו בשיחות בין שש המעצמות לאיראן", צוטט לברוב כאומר. השר הרוסי הוסיף כי "אנחנו נפריע לניסיונות לחבל בהסכם שקיבל את אישור מועצת הביטחון של האו"ם". 



הסיכום הרוסי-סיני מגיע כשלושה שבועות בלבד לפני המועד בו אמור הנשיא טראמפ להחליט אם ארצות הברית יוצאת מהסכם הגרעין, כשכל הצדדים החתומים עליו מנסים לשכנע אותו להישאר בו. אתמול אמר נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הנמצא בארצות הברית וייפגש היום עם טראמפ, כי אין לו "תוכנית ב' במקום הסכם הגרעין עם איראן". עוד אמר כי "ארה"ב צריכה להמשיך עם העסקה כל עוד אין אפשרות טובה יותר". היום שוחח מקרון עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ועל פי הקרמלין השניים הסכימו כי יש להמשיך בהסכם. 



גם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, מתנגדת לביטול ההסכם. "יש לנו חילוקי דעות באשר לדרך שבה ניתן לעצור אותה", אמרה הקנצלרית בראיון לחדשות עשר. "נתניהו בדעה שהסכם הגרעין לא מספק את הביטחון שהוא היה רוצה עבור ישראל. אני חושבת שההסכם הזה עדיף על כלום גם אם הוא לא מושלם. נקפיד שההסכם יכובד אבל הוא לא מטפל בכל הבעיות. אנחנו מודאגים מתוכנית הטילים הבליסטיים האיראנית, לכן אנחנו מנהלים שיחות עם צרפת, בריטניה וארה"ב על איך להתקדם בנושא הזה".