רק לפני שנה ישבתי בסלון ביתו של רועי גורדנה. דיברנו אז על שאיפות וחלומות וגורדנה ציין שהמטרה הגדולה שלו היא לאו דווקא להגיע לקבוצה בחו"ל, אלא ללבוש את מדיה של נבחרת ישראל. חלפה שנה ולאחר קיץ בו המגעים עם בני יהודה לא התקדמו לכדי חתימה, מצא את עצמו השחקן כליגיונר לאחר שחתם בסלאבן בלופו הקרואטית.



"אני מצפה ליותר מספרים כמו שחקני נבחרת דוגמת איינבינדר, נאתכו ואחרים. אם אהיה ברמת ההובלה של הקבוצה כמו שהם הובילו אהיה מרוצה", אמר אז גורדנה וקיים: שבעה שערי ליגה, אותו שער אותו שער בסנט פטרסבורג ובעיקר עונה בה הוא העלה הילוך. "העונה הזאת התחילה מדהים. הפתיחה הייתה מעבר למה שחלמתי, עד שלצערי הגיעה הפציעה והניתוח שעברתי שעצרו אותי (פציעת בקע שהשביתה אותו למספר חודשים). גם כשחזרתי, הצלחתי לחזור לעניינים והעפלנו לפלייאוף העליון. אני מסכם את העונה הזאת כמוצלחת. להוציא את ב"ש בחלק בו הייתי מנודה, אני חושב שתמיד הייתי שחקן שהשפיע ותרם לקבוצה. לא הייתי איזה שחקן משלים. לא היה לי שינוי משמעותי ברמה האישית".



העונה הטובה הביאה את גורדנה לקבל את ההצעה באמצעות סוכניו אדם קידן וגלעד קצב: "כשהסוכנים שלי התקשרו אליי ואמרו לי שיש לי הצעה מעניינת בקרואטיה, בהתחלה לא התלהבתי ואמרתי שנחכה אולי לבני יהודה. אז החל כל המעצר של ברק אברמוב ובקרואטיה הראו נכונות והסכימו לכל הדרישות שביקשתי. ראיתי שהם כ"כ רציניים ורוצים אז אמרתי שאולי בגיל 28, זו ההזדמנות שלי. זה לא שהייתי בלי קבוצה, תקוע.



סיימתי את החוזה בבני יהודה והיו הצעות מהארץ, אבל לפעמים דברים לוקחים קצת יותר זמן. זה לא שנתקעתי והייתי בבית. מתוך בחירה רציתי להסתדר עם בני יהודה או להגיע לקבוצה גדולה. הקבוצה בקרואטיה לחצה וזה הסתדר איתם. יש כאן המון סקאוטים שבאים למשחקים ובגיל שלי נשארה רק עוד הזדמנות אחת. הכדורגל הוא לא לכל החיים. זו ההזדמנות האחרונה שלי למעבר גדול ואני מקווה שזה יקרה בתקופה הקרובה".



עם מי התייעצת לפני שהגעת?


"האמת ששוחחתי עם ג'ובאני רוסו, שסיפר לי על העיירה, הקבוצה והליגה. הוא נתן לי את החותמת כי עוד לפני זה החלטתי להגיע. אני נמצא בעיירה קטנה, עם אנשים חמים וטובים. זו עיירה בגודל של שכונה, המחייה מאוד זולה ביחס לישראל. החיים פה באמת נוחים, אני גר קרוב למגרש האימונים".



גם עם החיזוק הישראלי, קבוצתו של גורדנה, טרם ניצחה ולאחר ארבעה מחזורים מאזנה עומד על שלוש תוצאות תיקו והפסד אחד, כשבשבת היא תפגוש את היידוק ספליט הגדולה, עוד קבוצה שפתחה בצורה מדשדשת. גורדנה צפוי לפתוח בהרכב: "ההתחלה לא הייתה פשוטה ובמחזורים האחרונים היה קשה קצת פיזית. החום פה, בניגוד למה שחושבים הוא כמו בישראל, רק ההבדל הוא שפה משחקים גם בשעות חמות כמו חמש אחר הצהריים. בשני המשחקים האחרונים היה לי טוב יותר ואפילו כבשתי. ממשחק למשחק אני מרגיש יותר טוב ומתחבר יותר".



כבשת בשבוע שעבר שער עם הראש. נראה לי שאפילו אתה הופתעת.


"למען האמת מדי פעם, גם בישראל, בפעמים הבודדות שאני לא המגביה, אני מנסה לגנוב לפינה הקרובה ואומר שאולי ייפול לי הכדור. הפעם היינו קרובים לסיום המשחק והייתה לי הרגשה ממש חזקה אז נתתי למישהו אחר להרים ויצא מושלם".



מה רמת הליגה שם לעומת הליגה בישראל? ראינו מה קרה להפועל ב"ש מול דינמו זאגרב


"הכדורגל הקרואטי והישראלי מאוד דומים. יש 3-4 מועדונים חזקים עם תקציבים גדולים וכל שאר הקבוצות יכולות לנצח ביום נתון כל אחת. זה מאוד שווה ערך לכדורגל הישראלי, אבל חלון המעבר הוא גדול יותר ויש אופציות למכירות באירופה בסכומי כסף גדולים. יש פה קצב מאוד גבוה, במיוחד באימוני טרום העונה. הרמה של הליגה? שוות ערך לישראל, אבל פה באמת מקפידים על הקצב, דוחפים אותך לקצה.



כשנערך המשחק של ב"ש מול דינמו זאגרב הייתי בטוח שב"ש תתמודד איתם טוב. אמרו לי פה שהכדורגל הקרואטי הרבה יותר טוב מהישראלי ואני חושב שלא. אני חושב שגם הקרואטים הופתעו מהתוצאה ולא ציפו ל-0:5. זו תוצאה לא הגיונית במוקדמות ליגת האלופות. גם ב"ש יודעת שהיא צריכה למחוק את המשחק הזה, כי הוא היה יוצא דופן ולא מעיד על שום דבר".



אם אתה צריך להשוות את הקבוצה שלך לקבוצה בישראל, את מי היא מזכירה?


"לא יודע אם הייתי משווה אותה למישהי, אבל היא הייתה עושה פלייאוף עליון בליגה הישראלית".



כשהגיע למועדון, ועוד במהלך הבירורים שערך טרם הגעתו, גילה גורדנה, כי מי ששיחק במועדון ואף הותיר חותם הוא בויאן ורוצ'ינה, אותו אחד, שחלק איתו את חדר ההלבשה בעונת הדאבל הבלתי נשכחת של הפועל תל אביב תחת אלי גוטמן בעונת 2009-2010: "הוא די מפורסם פה ומוכר פה. מאז ששיחקנו יחד בהפועל לא יצא לי לראות אותו. אולי הוא יבוא לבקר".



בני יהודה ויתרה עליך מהר?


"זה לא עניין של ויתרו. כל המעצר גרם לבעיות ועד היום רואים את זה. אני לא רוצה שייצא מצב שאדבר רע על בני יהודה כי היה לי טוב שם ויש במועדון אנשים חמים. היו דברים שלא התקדמו וראיתי שאני מתעכב יותר מדי. אני אוהב את הכדורגל הישראלי ואנשים קצת מזלזלים ביכולות של הכדורגל הישראלי. נכון שאנחנו לא משיגים את התוצאות שרוצים אבל יש לנו נטייה לזלזל בכל דבר, ובכל קבוצה שמשחקת מולנו באירופה. לא מאסתי בכדורגל הישראלי, פשוט ראיתי פה אפשרות קידום ושחקנים שנמכרים מהליגה הזאת בהרבה כסף".



היו הרבה ביקורות על ההתנהלות שלהם בקיץ. אתה חלק מאותה התנהלות שגויה.


"אפשר להגיד שבתקשורת נהיה סוג של אנטי עליהם בעקבות מה שקרה עם ברק. זה ממש לא מייצג את היום-יום והאנשים שם. היחסים שיש לי עם יוסי אבוקסיס אלו יחסים מדהימים ודיברתי איתו לפני שעזבתי. לפעמים התקשורת מייצגת אנטי מסוים ואנשים הולכים אחרי זה, אבל זה לא המקרה של בני יהודה. חבל שזה מצטייר. האופי שלנו כבני אדם זה לשפוט בן אדם לכל החיים בגלל דבר אחד וברק הוא זה שמשך את האש כי הוא הבעלים. אני לא סנגור שלו, אבל אני חושב שלא נכון לצייר את האנטי הזה כלפי בני יהודה".



יוסי אבוקסיס, אותו מאמן שאתה מעריך, בחר להישאר בבני יהודה בחוזה ארוך טווח ולא להתעקש על הנבחרת. איך אתה רואה את זה?


"אני חושב שיוסי קיבל החלטה נכונה כי אנשים בנבחרת התמהמהו עם זה. היו דיבורים על קלינגר ויוסי, אבל יוסי שלם עם עצמו עכשיו. העונה הקרובה של בני יהודה? אפילו הוא אמר שכרגע הם לא קבוצה לפלייאוף העליון ושמדברים על חיזוק. אני מקווה שימצאו את החיזוק הנכון אבל גם אם לא, יוסי הוא מאמן שהופך קבוצות לקשות. אין לי ספק שגם השנה זה יהיה ככה, גם אם הם לא יהיו בפלייאוף העליון".



הרגשת מוערך בכדורגל הישראלי?


"בכל מועדון שהייתי בו הרגשתי מוערך. פחות מעניין אותי מה שאומרים עליי בתקשורת. מי שמכיר אותי אישית יודע שפחות מעניינת אותי התקשורת והקהל אלא חדר ההלבשה והמאמן שלי, מה שהם חושבים ויודעים עלי. אני לא הבן אדם שהכי אוהב תקשורת ולא היית קורא כתבות עלי. בחדר ההלבשה ברוך השם הייתי אהוב וזה ברמת העיקרון יותר חשוב לי ממה שיגידו בחוץ. מי שלא מכיר אותך תמיד ישפוט אותך לכאן או לכאן. זה האופי שלנו כבני אדם. אם זה שלא התערבבתי פגע בי? את זה אני משאיר לתקשורת ולאנשים בחוץ. אף פעם לא חיפשתי פרסום ותקשורת וזה פחות מדבר אלי".



ניסו לייצר לך תדמית של בעייתי. זה השפיע?


"אנשים תופסים צד לפי מהלך או מעשה מסוים, לא שאני חושב שעשיתי משהו כזה. אם יש סטיגמה כזאת ואני לא יודע עליה, זה פחות רלוונטי עבורי כי אני לא חושב שאני מייצר אנטגוניזם. אני דווקא מרגיש מוערך ובבני יהודה אפילו הייתי קפטן".



כליגיונר יסתכלו עלייך אחרת בנושא הנבחרת?


"זה עוד משהו שאני לא אוהב, ששחקנים יוצאים לחו"ל ומתחילים לדבר אם מגיע להם או לא. אמרתי לך גם בשנה שעברה בראיון שלנו, החלום הכי גדול שלי היה תמיד להיות בנבחרת ולייצג את המדינה. יש לי עדיין חלום שזה יקרה וגם אם לא, אהיה האוהד הכי גדול של הנבחרת. מהקבוצה שלי הייתה לריינג'רס הסקוטית ב-2.5 מיליון פאונד, אז אי אפשר לפסול שום דבר. קודם שתגיע הצעה ושזאת תהיה הבעיה שלי".



כששחקן ישראלי יוצא לחו"ל, מתחילים לספור את הדקות עד שהוא יחזור


"אני בן 28 והגעתי לשנה קריטית, כמו זאת שהייתה. אני חושב שעשיתי סוג של התקדמות ואם מכאן אצליח לעשות התקדמות נוספת, זה יהיה מצוין. יש לי חלום להתקדם כאן. המכירה האחרונה מהקבוצה שלי הייתה לריינג'רס הסקוטית ב-2.5 מיליון פאונד, אז אי אפשר לפסול שום דבר. קודם שתגיע הצעה ושזאת תהיה הבעיה שלי".