כאשר צפיתי בחלחלה בראש הממשלה המדווח לעם כי פיטר שניים משריו הבכירים והותיר את המשרדים החיוניים - אוצר, משפטים, בריאות וחינוך - בידי רוחות רפאים, נזכרתי בסיפור ששמעתי מפיו של שר בכיר לפני שנים רבות. ראיינתי את כבוד השר (שנפטר זה מכבר) ושאלתי אותו על התנהלות הממשלה של אז. הוא דימה את מצבה למטוס השט בגובה של אלפי רגל מעל האוקיינוס כשהטייס והנווט יוצאים מתא הטייס, פונים לנוסעים ואומרים להם: אנחנו לא יכולים יותר.




אנחנו לא משתלטים על כל המכשירים המורכבים בתא הטייס. אין לנו ברירה. או שמישהו מקרב הנוסעים שמתמצא ייחלץ לעזרה או שננטוש את המטוס ונצנח. ואתם? השם ירחם עליכם. ראש הממשלה נתניהו כבר מהדק את רצועות המצנח, ואנחנו העם בציון נחזה עוד מעט בטלטלה אדירה, וייתכן כי נצלול לתהומות בלי שנוכל להיחלץ. מה זו ההפקרות הזו? אינך מרוצה משריך? אדוני הקברניט, תחכה עד לנחיתה בנמל היעד, כלומר בבחירות בעוד שנתיים, ואז תבחר צוות חדש או שהצוות החדש לא יבחר בך.




מה יהיה מעתה על תוכניות האוצר? על הרפורמה במערכת הבריאות? כיצד מפקירים מדינה ומיליוני אזרחים? מי ינהל מרגע זה ואילך את המשרדים החיוניים הללו? אלוהים חנן את נתניהו ביכולת דיבור מדהימה. אבל אין בה ברטוריקה המושלמת הזו כדי להשיב על השאלה: מדוע? הרי חיכוכים וויכוחים היו ויהיו בכל ממשלה. מי יטיס את המטוס המקרטע והמיטלטל ברוח סערה? בחודשים הקרובים עד ליום הבחירות אנחנו עלולים להתרסק. כולנו נשלם את המחיר. הגיעה העת לצאת לרחובות, לשאת דגלים ולקרוא תיגר על הניהול הכושל והמפחיד של האומה שמכל עבר קמים עליה להכחידה.




הרי נתניהו עצמו מספר לנו בקול נכאים, השכם והערב, על איראן המאיימת, על אירופה המפנה לנו עורף, על ארה"ב המתנכרת, ומההוא עושה על מנת לשנס מותניים, לאזור כוחות ולנהל מאבק אמיץ ועקבי?הוא מפטר את מיטב המוחות בממשלתו. אצטט את אמי, מנוחתה עדן, שהייתה שואלת ברגעים כאלה במבטא יידי: מדוע זה מגיע לנו? כלומר, מדוע מטיל עלינו המנהיג את העונש הנורא הזה של לילות נטולי שינה עמוסים לעייפה בחלומות בלהה? נדמה כי אפילו תפילה זכה ליושב במרומים, גם לאלה המאמינים, לא תציל אותנו מהסיוט הנורא הזה. הרי בחירות חדשות יציירו ללא ספק תמונה דומה. מנדט אחד או יותר ינוע מצד אחד למשנהו, אבל הרי ליד ההגה ישבו שוב אותם נווטים. ואולי זה הרגע שבו יצוץ לפתע מנהיג חדש שקולו צלול ורם? בן־גוריון, או בגין ואולי אף רבין? כנראה מדובר בחלום באספמיה. אללי!