משפחות נרצחי פיגוע ההתאבדות בקו 37 בחיפה בשנת 2003 פנו לשר הפנים גלעד ארדן בבקשה לשלול את אזרחותו של מוניר רג'בי, שנדון ל־ 20 שנות מאסר בגין סיוע למחבל שביצע את המעשה. בפיגוע, שחמאס נטל אחריות לביצועו, נרצחו 17 ישראלים. רג'בי יסיים בקרוב לרצות שני שלישים ממאסרו והוא עשוי להשתחרר.


"לך הסמכות לשלול את מעמדו האזרחי ובכך להילחם בטרור. אנו דוחקים בך לפעול", כתבו המשפחות לארדן. רג’בי, בן למשפחה מחברון שעברה למזרח ירושלים, גר ועבד בחיפה 15 שנה לפני הפיגוע. הוא הכיר היטב את העיר, את מסלולי האוטובוסים, את החיים בה וסיפק מידע חיוני למתכננים.

בחודשים שקדמו לפיגוע, נהג לצאת בימי שישי לתפילות בהר הבית ולהיפגש עם אחיו ואחרים, שהיו חברים בחוליית טרור של חמאס בחברון והיו מעורבים בתכנון הפיגוע. הוא סיפק להם מידע רב על המיקום המתאים לביצוע הפיגוע בחיפה.


״בידיו היה למנוע״

לאחר הפיגוע נעצר רג'בי בחיפה, ובנוסף התברר כי אחיו נהג במכונית שהסיעה את המחבל מירושלים לחיפה. במהלך הנסיעה שוחחו האחים בטלפון, ורג'בי קיבל אישור לכך שהמחבל בדרכו לפיגוע. "בידיו היה למנוע את הפיגוע ולהציל את יקירנו שנרצחו, לו רק רצה", כתבו המשפחות לארדן. לאחרונה הודיע ארדן על ביטול תושבות הקבע של מחמוד נאדי, שהסיע את המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע בדולפינריום ב־ 2001 .

"מכיוון שאנו חושבים שמעשיו של רג’בי חמורים הרבה יותר, אנו פונים אליך בדרישה לשלול את תושבותו/אזרחותו, ויפה שעה קודם", כתבו. "בן בליעל זה, אחראי לרציחתם של 17 ישראלים, תשעה מתוכם תלמידי בית ספר בגיל 13 ־ 18 , שהיו בדרכם מבתי הספר על ציר הכרמל, לביתם לאחר יום לימודים".

המשפחות טוענות כי רג’בי הורשע בין בסיוע לאויב במלחמה, ולכן ניתן לשלול את אזרחותו על פי תיקון לחוק. “מחבל זה מתקרב לשני שליש של מאסרו, ועלול חלילה להשתחרר ב־ 2016 ”, כתבו. “על מדינת ישראל לשלול באופן מיידי את אזרחותו ואת זכויותיו כאזרח ישראלי. צעד זה יוסיף להרתעה ולהגנה על תושבי המדינה מפני מי שחיים בתוכנו, וחורשים את רעתנו”.

“בטרור נלחמים במעשים״

רון קרמן, שאיבד בפיגוע את בתו טל ז”ל, אמר אתמול: “השר ענה כי הוא פועל מול הגורמים הרלוונטיים לבחון את ביטול התושבות/אזרחות למחבלים ולמסייעים להם. חובתה של הממשלה לעשות זאת. בטרור נלחמים במעשים ולא במילים”.

קרמן זועם על החלטת בית הדין של האיחוד האירופי, להוציא את חמאס מרשימת ארגוני הטרור.  “אני לא מצליח להבין את הטירוף הזה”, אמר, “זה מוכיח כמה אנחנו בודדים כמדינה במלחמה מול הטרור. אם חמאס הוא לא ארגון טרור, אז מה הוא? כמה עוד תקיפות בסידני וחטופים בבריסל הם צריכים בשביל להבין עם איזה קיצוניים אנחנו חיים בינינו, לא רק כאן אלא גם אצלם?

“ההחלטה הזו היא כמו יריקה בפרצוף שלנו, כמדינה, וכמשפחות שכולות שנאלצות לחיות יום־יום עם האובדן. חמאס לקח מאיתנו את היקר מכל. רגע לפני שהממשלה הזו יוצאת יש לה ולשר ארדן הזדמנות לנצל את סמכותה על פי חוק, ולשלול אזרחות לטרוריסט שחי בינינו”.

יש להזכיר כי ארדן החליט לאחרונה על ביטול היתר השהייה בישראל של נדיה אבו ג׳מיל, אשתו של המחבל שביצע את הפיגוע בבית הכנסת בהר נוף לפני כחודש, שבו נרצחו ארבעה מתפללים ושוטר. אבו ג׳מיל שהתה בישראל מכוח הליך של ״איחוד משפחות״ עם המחבל שחוסל בפיגוע. היא תיאלץ לעזוב, וישללו ממנה כל הזכויות הסוציאליות.

כמו כן, השר ביטל לאחרונה גם את תושבות הקבע של מחמוד נאדי, שהסיע את המחבל המתאבד שביצע את הפיגוע בדולפינריום בשנת 200