המתיחות הביטחונית לצד מצוקת העוני הקשה בגדה מביאה את הפלסטינים להמציא כל פעם מחדש דרכים יצירתיות להיכנס לישראל. בדרך כלל מדובר בניסיון כניסה לטובת עבודה, אולם בגדוד תעוז, לוקחים בחשבון שכל ניסיון הסתננות מתחיל בהבנה שמדובר באירוע פח"ע ולא באירוע פלילי.


מסתננים מנסים לחדור לישראל

לפלסטינים שמנסים את מזלם ממתינים במעבר, מחכים לוחמים של המשטרה הצבאית. בניגוד למיתוס שאליו מורגלים המ"צדיקים, החבר'ה האלה מאומנים בדיוק כמו גדוד חי"ר, ואחראים לאחד המעברים המורכבים שיש באזור השרון. זה המעבר היחיד בישראל שמופעל על ידי חבורת לוחמים מאותו הגדוד, ולא שוטרים צבאיים שמקבלים חיפוי מבצעי מגדוד אחר.



"בכל יום יש כאן ניסיונות הסתננות" מספרת רס"ן שיר אפרים, מפקדת פלוגת כתר רגע אחרי שמנעה עוד חדירה של פלסטיני לתוך שטח ישראל "את כל הסיפורים כבר שמענו, אין ספור דרכים יצירתיות ראינו, ומבחינתנו כל רכב שמגיע הוא קודם כל בגדר חשוד כשלצד זה אנחנו עושים הכל כדי לשמור על מרקם חיים תקין, כי בכל זאת לא כל מי שעובר פה בוא מבריח או מחבל". 


סא"ל יובל יאמין מספר כי האתגר הפיקודי לשמור על ערנות לא פשוט בכלל "אני כמפקד, התפקיד שלי זה לדאוג שהלוחמים פה לא ירדו במתח המבצעי. כל חייל שעולה למשימה בגדוד עובר תדריך מפורט כולל למידה של אירועים אחרונים. ניסה פה עכשיו להסתנן משהו, במשמרת הבאה לא יכנסו לפני שילמדו את המקרה האחרון".

רס"ן שיר: "יש סימנים מאוד ברורים. קודם כל ויזואלית, רכב שנראה לא מאוזן על הכביש, סחורה חשודה, כמות לא ברורה של אשפה, התנהגות של הנהג ויושבי הרכב. אתה רואה שהוא לא רגוע. ויש גם סמנים נסתרים שהם בעיקר מודיעיניים. מה שנקרה מידע קונקרטי" 
הלוחמים במעבר מספרים על אינספור דרכים יצירתיות של מבריחי מסתננים להיכנס לשטח ישראל. בחלק מהמקרים, הם מצליחים לבנות בתוך הרכבים סליקים, מקומות מסתור בתוך תא הכפפות שמפורק ועובר תהליך שאדם מבוגר יכול להיכנס אליו, פלסטינים ששוכבים על גיר המשאית ומוסתרים ברצפה מיוחדת שנבנית כדי להסתירו, יש כאלה שפשוט מתחבאים בתוך ערימות של זבל, ויש כאלה שמנסים את מזלם ופשוט לוחצים על הגז מתוך הבנה שהלוחמים לא יסכנו את חייהם ויתנו להם לעבור.

"ברגע שמשהו מנסה לפרוץ, אנחנו לא פותחים מיד באש, לא צריך את זה גם. יש כפתור קטן שכשלוחצים עליו הדרך הופכת לבלתי אפשרית. גם יורדים מחסומים, וגם עולים מן הכביש דוקרנים שפשוט מפנצ'רים את הצמיגים. אם הם מתעקשים להמשיך אז נעצור אותם כמה מטרים מהמעבר ואם הם מסכנים חיים יש נוהל פתיחה באש בשביל זה" מסבירה מ"פ המעבר רס"ן שיר. 

סא"ל יאמין: תשמע הם חיים במצוקה כלכלית ובישראל הם כוח עבודה זול. הם מסתננים לכאן, עובדים שבוע או יותר ואחר כך חוזרים הביתה עם 1000 שקל בכיס ובשבילם זה הרבה כסף. יש כאן תעשייה לא קטנה של סוחרים. מתווכים, מסיעים, מלינים, קבלני עבודה. במאסות של מאות עובדים זה הרבה כסף. אבל זה גם מסוכן. כי מבחינתי אחד שמצליח לעבוד בשביל עבודה יכול מחר לנסות לעבור בשביל לפגע".
במעבר הזה ברור לכולם דבר אחד. מי שמגיע לכאן כדי לחדור לישראל, המשמעות היא שהוא חלף על פני השב"כ, חלף על פני צה"ל והגיע למעבר האחרון. מכאן הדרך לנתניה או לכביש 6 היא קצרה, ויכולה להפוך להיות קטלנית.