שלושה חודשים לאחר סיום המערכה בצוק איתן, ולאחר שישראל הטילה הרס עצום על רצועת עזה יחל היום (ב') תהליך השיקום של הרצועה בשיתוף משרד הביטחון, הרשות הפלסטינית ובתיווך האו"ם. בעקבות ההבנות וההסכמות בין הצדדים, ולאחר שהוקם מנגון פיקוח על הציוד שיכנס לרצועה, יוכנסו בימים הקרובים חומרי בניין על מנת לשקם 25 אלף בתים.



מדובר בצעד השיקום הראשון שהוסכם בין הצדדים מאז סיום הלחימה בעזה, שהצלחתו מוטלת על כתפיו של המתאם המיוחד של האו"ם לתהליך השלום במזרח התיכון, רוברט סרי. לדבריו, הרשויות הישראליות והפלסטיניות הגיעו להבנה, שמאפשרת את הכנסת חומרי בניין לתוך הרצועה תוך פיקוח הדוק של ישראל שחוששת כי ציוד הבניין, ברזלים ומלט, יגיעו לידי החמאס לצורך שיקום המנהרות. גם נושא התעסוקה צפוי להרגיע את הרוחות בקרב הרחוב העזתי. כמות גדולה של בניה לאורך תקופה ארוכה, שכן הציוד יוכנס בהדרגה, יספק אלפי מקומות עבודה ויספק פרנסה לאזרחים רבים ברצועה. 


הפלסטינים טענו כי עלות שיקום הרצועה נאמד בסכום של ארבעה מיליארד דולר לפחות. לפני כחודשיים התקיימה ועידה בינלאומית לגיוס תרומות לשיקום הרצועה, ובה הובטחו תרומות בסך של 5.4 מיליארד דולרים, אולם הבטחות לחוד ומציאות לחוד: עד היום הכסף לא הועבר. סרי התחייב בפני שני הצדדים כי האו"ם יעמוד מקרוב אחר העברת החומרים והשימוש שיעשה בהם. 

עם תחילת השיחות על שיקום הרצועה אמר שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בראיון למעריב השבוע כי "לא יהיה שיקום עזה בלעדינו. המנגנון שנבנה כחלק מהיוזמה המצרית, זה שאין דבר שנכנס לרצועת עזה שלא דרך מצרים או ישראל. אחד החששות שהיה מול היוזמות האחרות, כמו הקטארית וטורקית, או מעורבות של או"ם, זה שמישהו אחר ישלוט במעברים ואנחנו לא נדע מה נכנס ומה יוצא". 

יעלון הוסיף כי ישראל שולטת במאה אחוז במעברים והמצרים שולטים בצד השני. "בנינו מנגנון מול נציג האו"ם באזור רוברט סרי, שעל פיו, כשרוצים לבנות משהו, מעבירים לנו כתב כמויות, כמה רוצים להעביר ואנחנו מאפשרים להכניס את חומרי הבניה בהתאם להתקדמות".