שולחן העבודה שלי עמוס. ספרים, מחברות, טפסים, כלי כתיבה וניירת לטיפול. בקיצור, בלגן. בעודי מסדרת ומניחה כל דבר במקום, נתקלתי בספרי "מטעמי ישראל", שראה אור ב-87' והכיל 450 מתכונים מ-15 עדות שונות.  



המפגש המחודש עם הספר גרם לי להפסיק לסדר ולארגן את שולחן עבודתי. התחלתי לעלעל בספר והרגשתי כאילו חזרתי בזמן. הוצפתי בזיכרונות. בשנים ההם חקרתי ובדקתי כל מטבח ומטבח, הגעתי לבתים שונים ברחבי הארץ ותיעדתי מתכונים מיוחדים ואהובים, שהיו אבני היסוד לבישול במטבחי עדות ישראל.
 
בעמוד 231 מצאתי שני מתכונים נהדרים להכנת סופגניות מהירות, ללא שמרים. שכחתי את מלאכת הסידור ומבלי לחשוב פעמים נכנסתי למטבח, להכין אותן ולחזור לטעמן הנשכח. אחרי ההכנה והנגיסה הראשונה הבנתי שהן עדיפות על פני כל סופגנייה ממולאת קרם וציפויים מוזרים. אם החלטתם לשדרג את הסופגניות שלכם השנה, כדאי שתבחרו הפעם לגוון במרקם הבצק. 
 

במקרה הזה לא צריך לחשוש שהבצק לא יתפח והסופגנייה לא תצליח. כאן בעיקר חוסכים זמן. להכנת הסופגניות המהירות משלבים בבצק אבקת אפייה וגביע אשל. ניתן לגוון בטעם ובמרקם אם מחליפים את האשל בשמנת או ביוגורט. על אחוזי השומן החליטו בהתאם לטעמכם. המתכון השני בספר היה בעל מרקם אוורירי וקליל שמתקבל מהשימוש בגבינה וביצים. גם כאן ההתפחה מתקבלת מאבקת אפייה.
 
צורתן של סופגניות אלו אינה עגולה ומדויקת היות ומשתמשים בשתי כפות. באחת נוטלים מהבצק, ובשנייה נעזרים על מנת להטיל את הבצק לשמן החם. כשהכנתי אותן השתמשתי בכף גלידה שמאפשרת שליטה נוחה על כמות הבצק והצורה. רצוי למלא רק מחצית מתכולת כף הגלידה, כך מקבלים סופגניות ביס קטנות. בדרך זו אפשר לשלוט על גודל הסופגניות ועל כמות הקלוריות אותה צורכים במהלך החג. אין לכם כף גלידה השתמשו בכפות או כפיות, כך מתקבלות סופגניות בגדלים בינוניים או קטנים.


  למלא רק מחצית מכף הגלידה בבצק. צילום: פסקל רובין - פרץ
הסופגניות הללו נפלאות כמות שהן, אבל אם לאחר הכנתן מלבישים אותן בתוספות פינוק מתוק, או אז שמח יותר. תוכלו למלא אותן בריבה אדומה ולבזוק מעל אבקת סוכר, או לבחור באחד או יותר מבין אפשרויות ההגשה הבאות: 

סוכר. מניחים סוכר בצלחת רחבה ומגלגלים את הסופגניות בעודן חמות.

קינמון. מניחים בצלחת רחבה כוס סוכר, מוסיפים כף וחצי קינמון ומערבבים. מגלגלים את הסופגניות בתערובת בעודן חמות.

סירופ. מבשלים כוס סוכר, שתי כוסות מים ומיץ מחצי לימון עד לקבלת סירופ צמיגי. מתבלים בקינמון, וניל או רום. טובלים את הסופגניות בסירופ ומוציאים לכלי. אפשר לפזר עליהן אגוזים קצוצים. 
 
ציפוי גורמה.  במקרה הזה על הקרמים והציפויים להיות איכותיים ועשירים. בעיקר רצוי שיהיו מבוססים על שוקולד מריר ושמנת, או שוקולד נוטלה, ממרחי חלב, מרציפן או ממרח אגוזים. מניחים את הממרחים בצלוחיות וכל סועד טובל את הסופגנייה בציפוי האהוב עליו. אפשר לשלב פירורי שוקולד, אגוזים וסוכריות צבעוניות.

הפורטל הקולינרי של פסקל

סופגניות צ'יק צק
החומרים:
(ל-16-18 סופגניות קטנות)
1/2 1 כוסות קמח מנופה
1 כפית אבקת אפייה
2 כפות סוכר או אבקת סוכר
1/2 כפית תמצית וניל או 1 שקית סוכר וניל
1 כפית קליפת לימון מגוררת 
1 ביצה גדולה
1 גביע יוגורט (200 מ"ל)
שמן לטיגון 
אופן ההכנה:
שמים את הקמח בקערה, מוסיפים את כל החומרים ומערבבים עד לקבלת תערובת דלילה.
מחממים את השמן לטיגון עמוק, נוטלים מעט מהבלילה באמצעות בכף/ כפית/כף גלידה ויוצקים אל תוך השמן החם. מטגנים משני הצדדים לקבלת גוון חום-זהבהב.
מוציאים את הסופגנייה מהשמן ומניחים על גבי נייר סופג. בוחרים באחד או יותר מאפשרויות ההגשה. 
סופגניות גבינה 
אלו סופגניות מהירות, בעלות מרקם אוורירי וקליל שמתקבל מהשימוש בגבינה וביצים. התפיחה מתקבלת מהשימוש באבקת אפייה. חשוב להיעזר בכף גלידה, שמאפשרת שליטה נוחה בבצק ויוצרת צורה עגולה. אם אין לכם כף גלידה צרו כדורי בצק עגולים בכפות הידיים. אומנם הצורה לא תתקבל עגולה ויפה, אבל זה ממש לא נורא.
החומרים:
(ל-20 סופגניות)
1/2 2 כוסות קמח מנופה
500 גרם גבינה לבנה 5% שומן
4 ביצים
1/3 כוס שמן
1 כפית אבקת אפייה
1 כף קליפת לימון, מגוררת 
1 כף קליפת תפוז, מגוררת
1/4 כפית מלח
1/2 כוס סוכר


עדיף להכין בבית, כך ניתן לשלוט בגודל ובכמות הקלוריות. צילום: פסקל רובין - פרץ




שמן לטיגון עמוק
אופן ההכנה:
מניחים בקערה רחבה את הקמח ומוסיפים את שאר החומרים בהדרגה, תוך כדי לישה, עד לקבלת בצק אחיד. את השלב הזה ניתן לעשות במערבל חשמלי. 
בכפות הידיים צרים מהבצק כדורים בקוטר 5-4 ס"מ. לחילופין ניתן להשתמש בכף גלידה ליצירת כדורים בגודל אחיד. עוטפים את כדורי הבצק במעט קמח.  
מחממים את השמן לטיגון עמוק, מטילים לתוכו את כדורי הבצק ומטגנים עד לקבלת גוון חום זהבהב. מוציאים את הסופגנייה מהשמן ומניחים על גבי נייר סופג. בוחרים באחד או יותר מאפשרויות ההגשה. 
סופגניות  בצ'יק ללא גלוטן
אחרי שהכנתי את שני סוגי הסופגניות שהופיעו בספר, החלטתי להמשיך למתכון שלישי. הפעם הכנתי את הסופגניות בגרסה מתחשבת, נטולת גלוטן, עם חלב סויה ותחליף סוכר. 
החומרים:
(ל-18-20 סופגניות)
1/2 1 כוסות קמח תמי*
1/4 2 כפיות אבקת אפייה
4 כפות תחליף סוכר ("כמוסוכר")
1 כף סילאן ללא סוכר
1 כפית תמצית וניל
1 כף קליפת לימון, מגוררת 
1 ביצה גדולה
1 גביע (125 גרם) מעדן סויה בטעם אפרסק 
150 מ"ל מים או חלב סויה 
שמן לטיגון עמוק
אופן ההכנה:
שמים את הקמח בקערה, מוסיפים את כל החומרים ומערבבים עד לקבלת תערובת דלילה.
מחממים את השמן לטיגון עמוק, נוטלים בכף/ כפית או בכף גלידה מעט מהבלילה ויוצקים אל תוך השמן החם. מטגנים משני הצדדים עד לקבלת גוון חום-זהבהב.
מוציאים ומניחים על גבי נייר סופג. מגלגלים בסוכר או בתערובת סוכר וקינמון. 
*קמח תמי: תחליף קמח ללא גלוטן. מאפשר החלפת הקמח הרגיל ביחס של אחד לאחד. מצוי בכל המרכולים. 

טיפסקל 
לקנות או להכין? אני מעדיפה להכין את הסופגניות, משום שכך מתאפשר לי לשלוט על גודלן ובעיקר על הקלוריות. אפשר ליהנות מסופגניות ביס בלי הרבה ייסורי מצפון.