יש לי נכד רזה מאוד, הוא בן 26, גובהו 1.90 מטר והוא שוקל 65 קילו. הוא ערך בדיקות והן יצאו תקינות, ולפי דעתי הבעיה היא שהוא אוכל פחות מידי ארוחות ביום. בעברי הייתי גם רזה כמוהו וכיום אני שוקלת קצת מעל לממוצע. מה אני צריכה לתת לו לאכול כדי ״להשמין״ אותו?
״אין ספק שהמשקל של נכדך הוא אכן נמוך. העובדה שהוא כל כך רזה יכולה לנבוע ממגוון סיבות: יכול להיות שהוא עושה יותר מידי פעילות, אוכל פחות מידי או עובד יותר מידי שעות, ייתכן גם (וסביר להניח) שהוא ירש ממך את הגנים האלו. לדעתי את צריכה להניח לו בנושא, והוא כבר יידע מה לעשות ואיך לטפל בעצמו. את לא זאת שצריכה 'להשמין' אותו, ואני בטוחה שיש לך דברים אחרים וחשובים יותר להתעסק בהם. אם את מודאגת במיוחד תציעי לו לאכול כל יום 100 גרם שקדים, אגוזים, גרעינים וכו', זה מספיק. אם הוא יצרך כל יום אגוזים וגרעינים זה יעזור לו לעלות קצת במשקל. זה הדבר היחידי שהייתי ממליצה שהוא יוסיף לתפריט שלו כי המאכלים האלו הם לפחות בריאים. את לא צריכה לדחוף אותו לעשות פעולות קיצוניות כדי לעלות במשקל, סביר להניח שזה עוד יקרה, רזון בגיל צעיר לא מבטיח רזון בגיל מבוגר, אז הסירי דאגה מליבך״.

מה דעתך על הנקה, תחליפי חלב ואימהות שמסרבות להניק?
 
״נושא ההנקה הוא נושא שהפך להיות שיחת היום ולא ברור למה. אין ספק שחלב אם הוא התזונה הטובה ביותר לתינוק, אבל לא כל דבר שטוב לתינוק טוב באותה מידה גם לאימא שלו. זכותה המלאה של כל אישה לבחור אם להניק או לא, כל אחת וסיבותיה שלה. חוסר הרצון (או היכולת) להניק יכול לנבוע מחששות, חשדות, אי נוחות ורצונות כאלו ואחרים. יש נשים שההנקה קשה וכואבת להן, יש כאלו שלא מצליחות להיניק ויש כאלו שלא רוצות להתאמץ, ושוב, זו זכותן המלאה. ישנן נשים שמחליטות להניק את ילדיהן שנתיים ואף יותר ואני מכבדת ומצדיעה להן, אך בעיניי הצורך להטיף לאחרים לעשות את מה שאת עושה הוא לא מתקבל על הדעת. מדובר בהחלטה אינדיבידואלית ולכל אחת יש את זכות הבחירה על עצמה. מגדילים לעשות אלו שנותנים כדוגמא את בעלי החיים ואומרים שאצל חיות 'אין את השאלה הזאת והן תמיד מניקות את התינוקות שלהן'. כאשר אני שומעת את ההשוואה המקוממת הזאת אני משיבה שההבדל בינינו לבין החיות היא שלהן אין בחירה ולנו יש, והיא מצוינת, מה גם שאם חיה לא מסוגלת להניק התינוק שלה מת. אנחנו, בני האדם, המצאנו דרכים להאכיל את התינוק שלנו בצורה הכי טובה גם אם אין לנו אפשרות להניק אותו. תחליפי מזון לתינוקות נועדו לחקות את חלב האם בצורה האופטימלית ביותר, ותינוק שתזונתו מורכבת מתמ״ל יקבל את כל מה שהוא צריך גם בלי הנקה. נכון שתחליפי החלב לא דומים לחלב אם במאת האחוזים, אבל ילדים שגדלים 'על תמ״ל' גדלים ומתפתחים בצורה מעולה ובלי בעיות. אני מציעה שכולנו נהיה קצת יותר סבלנים למי שרוצה ללכת בדרך שלו, ונפסיק לשפוט אחרים״.
 
אני בת 28, סובלת תמיד מעייפות. אני ישנה 8 שעות כל לילה, עברתי את כל הבדיקות האפשריות וכל הנתונים היו תקינים, אין לי בעיה בבלוטת התריס, וערכי הברזל וה- B12 בגופי אינם נמוכים. אני לוקחת תוספי תזונה של קומפלקס ויטמיני B+C וזה לא עוזר לי. האם יש מאכלים שיכולים לעזור מבחינה אנרגטית?
 
״לפני הכל חשוב לגלות את הסיבה לעייפות הבלתי פוסקת שלך. חוסר שינה ובעיה בבלוטת התריס הן הסיבות העיקריות לכך, אבל לפי דברייך במקרה שלך זאת לא הבעיה. הייתי מציעה שתבדקי שוב אם את לא סובלת ממחסור של B12, הגבול התחתון שנקבע בקופות החולים הוא מאוד נמוך ולכן אם הערכים שלך נמוכים אך עדיין נמצאים בטווח הרמה התקינה יש סבירות מאוד גדולה שיש לך מחסור (אפילו קטן) של הוויטמינים האלו. חשוב גם שתקפידי על שתייה מרובה כי מחסור בנוזלים יכול לגרום לעייפות. ישנם אנשים שחלו במונונוקלאוזיס זיהומי (מחלת הנשיקה) והם אפילו לא ידעו שחלו בה, ישנן בדיקות שיעזרו לך לגלות אם סבלת מהמחלה הזו. אם אכן חלית במחלת הנשיקה זה יכול לגרום לעייפות כרונית וזוהי יכולה להיות הסיבה לעייפות הבלתי מוסברת ממנה את סובלת. יש היום מרפאות שעוסקות במחלה הזאת, כדאי שתלכי לשם ותתייעצי עם מומחה. לדעתי, אם את אוכלת בצורה נורמלית ולא מרזה או משמינה מידי זו לא שאלה של תזונה״.
 
מתוך תוכניתה של אולגה רז, כל יום שישי ב־12:00 ב״רדיו ללא הפסקה״