הכתבה נכתבה בשיתוף המדבירים נט

אם זיהיתם תלוליות חול קטנות בפינת הבית, הבחנתם בהתפוררות של אחד מחפצי העץ או שהבחנתם בחרקים קטנטנים שנראים כמו נמלה לבנה עם כנפיים, סימן שאתם סובלים ממתקפת טרמיטים.

מיהם הטרמיטים?
טרמיטים נחשבים לאחד ממזיקי העץ הגדולים והמשמעותיים ביותר בישראל ובעולם כולו ואם נתקלתם בהם, עליכם להזמין הדברה נגד טרמיטים ללא דיחוי. למרות הדימיון שלהם לנמלים, הם משתייכים דווקא למשפחת התיקנאים, צבעם חיוור והם חסרי עיניים. הטרמיטים אינם פוגעים כלל בבני אדם, אינם נושכים או עוקצים ואינם מעוררים תגובה אלרגית. הנזק היחידי נגרם בעקבות התפריט התזונתי של הטרמיטים, שכולל כמויות עצומות של עץ - מגזעים טבעיים ועד רהיטים ביתיים כמו המדפים או פינת האוכל, משקופים, דלתות, מסגרות המיטה, דקים ופרקטים וכל חפץ אפשרי מעץ טבעי, מעובד וגם צבוע.  

איך הטרמיטים תוקפים?
כדי להגיע אל חפצי העץ שנמצאים בתוך הבית או החנות שסובלים מהם, הטרמיטים פועלים בדרך מתוחכמת: הם מתמקמים בקן שנמצא מתחת לאדמה, סמוך מאוד ליסודות המבנה. משם הם יעלו מעלה עד לפריט העץ, אותו הם יאכלו מהחוץ אל הפנים. האכילה של החפצים והרהיטים מבפנים, גורמת עד מהרה לחולשה ולקריסה מוחלטת. פעמים רבות אנשים שמזמינים הדברה נגד טרמיטים במשקוף הבית מתבקשים על ידי המדביר לנסות לגעת במשקוף עצמו. אם היד נכנסת פנימה, אל תוך העץ ממש, יהיה ברור ללא צל של ספק שמדובר במתקפה שצריך לעצור בהקדם האפשרי. 

האם תרסיס חרקים ביתי יעזור?
מאחר ונזקי הטרמיטים מתרחשים במהירות של כמה שעות עד מספר ימים, חשוב לטפל בהם בהקדם האפשרי. הטרמיטים אינם מתרגשים מהקיי300 הביתי שלכם או מחומרים כימיים כמו אקונומיקה וכל עוד הם נמצאים בתוך הרהיט ובקן שמתחת לאדמה, הם מסוגלים להתחבא מפני כל תרסיס שתנסו להפנות נגדם. לכן הפתרון היחידי הוא להזמין מדביר שמספק מגוון שירותי הדברה, מה שמעיד על ניסיונו העשיר בהתמודדות עם התפרצויות טרמיטים. 

הדרך הכמעט יחידה לסלק טרמיטים היא לפעול נגדם באמצעות פתיונות ג'ל רעילים. פיתיונות אלו מושכים את החרקים ומביאים לשיבוש המערכות הפנימיות שלהם. כאשר הטרמיטים יאכילו בפיתיון שכזה את המלכה, הם יביאו למותה והקן יפורק ויתפזר מיד. 

איך מדבירים טרמיטים?
על פי חוקי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, רק מדביר מוסמך רשאי להשתמש בפיתיון מורעל להדברת טרמיטים, כאשר טרמיטים שהתגלו במשקוף או בדלת נחשבים לבעיה קטנה בהרבה מאשר מתקפת טרמיטים על רהיטים. אם הטרמיטים נמצאים במשקופים, המדביר יפזר על החלק החיצוני של המשקוף את הפיתיון, מה שיאלץ את הטרמיטים לצאת החוצה. בשלב זה, יהיה ניתן להדביר אותם באמצעים כימיים או אקולוגיים, בהתאם לחומרת ההתפרצות ומאפייני המקום עצמו. אם מדובר במתקפה של דברי עץ אחרים, יהיה צורך לקדוח את הרצפה במטרה לחשוף את הקן ולתקוף אותו ישירות. 

הדברה נגד טרמיטים מבוססת כיום על שיטות מוכחות שאינן פוגעות בבריאות האדם ומסלקות את הטרמיטים עד האחרון. כל שנותר לכם לעשות הוא לזהות בזמן את המתקפה ולחייג למדביר שיטפל בהם בהצלחה. 

הכתבה נכתבה בשיתוף המדבירים נט