החשש היה מפני הטרור החיצוני, האסלאמי, אבל מי שהלם בימי הפתיחה של יורו 2016 היה דווקא הטרור הפנימי, ההיסטורי. זה של החוליגנים, שכנראה קצת נשכח בהכנות הביטחוניות.



הכל החל באווירה מרוממת בליל שישי במשחק הפתיחה. למרות השביתה החלקית בתחבורה הציבורית, רכבות הפרברים עבדו כסדרן לכיוון הסטאד דה פראנס, שהיה קורבן למתקפת טרור בנובמבר שעבר. עברנו במהירות יחסית את שלושת קווי המחסום שציפו ל־80 אלף הצופים: ראשון ויזואלי, ליד התחנה לאיתור חפצים חשודים; שני ב"גדר הביטחון" בגובה שני מטרים וחצי שהוקמה סביב האצטדיון, ושם נערך חיפוש גופני מדוקדק ובדיקת כרטיסים; ולבסוף בכניסה עצמה.



מערך הביטחון כלל כ־2,500 שוטרים וסדרנים, אנשי היחידה ללוחמה בטרור סיירו בשטח, צלפים הועמדו סביב גג האצטדיון ומסוקי משטרה חגו בשמיים, לפני שפינו את מקומם לטייסת חיל האוויר שהותירה שובל בצבעי דגל צרפת. באצטדיון עצמו שררה אווירה עליזה ומשוחררת, ובמהלך המשחק לא הייתה כל מתיחות בין שני מחנות האוהדים הלא שווים בגודלם.



אבל אווירת החג והשכחה נמוגה למחרת. בנמל מארסיי החלו עוד יומיים קודם תקריות בודדות בין אוהדים אנגלים, רוסים וצעירים מקומיים. בשבת הגיעה ההתפוצצות. היו אלה החוליגנים הרוסים, רובם צעירים, שלמרות נחיתותם המספרית התחלקו ליחידות קרב קטנות וממושמעות. הם תקפו את האוהדים הבריטים המבוגרים יותר, חשופי פלג גוף עליון ועוטי דגלים, שעסקו זה שלושה ימים בשתיית בירה אין סופית.



משעות הבוקר נהפך נמל מארסיי, ואחר כך גם הרחובות הסמוכים, לזירת קרב אורבנית שותתת דם. המתפרעים השתמשו בבקבוקים, כיסאות, אלות עץ וברזל, כלים וחלקי ריהוט ואביזרים שעקרו ממקומם. המכות היו אכזריות, ונראה כאילו המתקוטטים מנסים להרוג אלה את אלה ולא רק להתחמם בקטטה בריאה. חוליגן רוסי שניסה לפגוע במקל מטאטא באוהד אנגלי במורד המדרגות ספג שולחן שלם על ראשו והתגלגל למטה.



המשטרה ניסתה לשווא להפריד בין הנצים. "דה פייט איז אובר", קרא ללא הועיל שוטר במבטא צרפתי כבד. המשטרה ירתה גז מדמיע, אבל זה רק דחק את המתקוטטים לרחובות הסמוכים, שם התחדשו הקרבות. בריונים רוסים בעטו באנגלי שהופל ארצה במכת מוט ברזל ואיבד את הכרתו. כוחות הביטחון ביצעו בו החייאה והעבירו אותו לבית חולים. הדיווח האחרון משם הוא כי מצבו ממשיך להיות אנוש. בסך הכל הגיעו 35 פצועים לבתי החולים.



הקטטות נמשכו גם אחרי המשחק, שהסתיים בתיקו 1-1, כשאוהדים רוסים תקפו את האנגלים ביציע, מבלי שהמשטרה מצליחה למנוע את המגע בין המחנות. בשירותי הביטחון הצרפתיים ובמשטרת מארסיי מתעקשים כי ההכנות היו נאותות וש"הכל תחת שליטה". היחידה לפיזור מהומות השתלטה על המתפרעים וכמה מאנשיה נפצעו קל.



אלא שלמרות שעל 3,000 חוליגנים אנגלים מוכרים נאסר להגיע לצרפת ודרכוניהם נלקחו מהם; ש־50 רוסים נעצרו בגבול ולא הורשו להתקדם לתוך צרפת; וש־200 שוטרים מרחבי האיחוד האירופי הגיעו לעבוד יחד עם השוטרים הצרפתים מלווים באנשי המחלקה לזיהוי חשודים – דבר לא עזר.



במקביל התנגשו בניס הלא רחוקה אוהדים פולנים ואירים לפני המשחק בין שתי הקבוצות, ושבעה מהם נעצרו. אמש גם שררה מתיחות רבה לפני המשחק בין קרואטיה לטורקיה באצטדיון פארק דה פרינס, וכ־1,000 שוטרים הוצבו במקום אחרי שהתקבלו איומים ברשתות החברתיות, כולל מצד קבוצות ימין קיצוני בצרפת, לפגוע בטורקים.



במשרד הפנים נדונה הצעה על איסור מכירת אלכוהול בסביבות המגרשים, אבל בעלי העסקים לא מתלהבים להפסיד הכנסה גדולה, למרות האיומים. "הכישלון הוא לא של כוחות הביטחון, אלא של הכדורגל והפסאודו־אוהדים שלו", טען שר הפנים ברנר קזנב, אבל רבים סבורים כי מרוב הכנות למניעת פיגועים, הוזנחו אמצעי המניעה מול סכנת החוליגניזם המוכרת.



ועדת המשמעת של אופ"א פתחה בחקירה נגד התאחדות הכדורגל הרוסית, ואוהדיה הואשמו בהתנהגות גזענית ואלימה. ההתאחדות האירופית אף הזהירה את הרוסים והאנגלים מפני תקריות נוספות, שעלולות להוביל לסנקציות משמעותיות על הנבחרות.