ברחוב צדדי בלב נהריה שוכן בית מגורים בן שלוש קומות. לבית יש חצר פרטית מטופחת ומזמינה, ובה פינה ממוזאיקה עם ספסל ודמות אישה, שיצרו דיירות הבית. זהו בית רעות. בית מגורים כשאר הבתים אולם עם הבדל אחד קטן ומשמעותי. בבית הזה שוהות נערות במצוקה. כשהן מגיעות עכשיו "הביתה" ממתינים להן ניחוחות של בישולים ושולחן ערוך שמכינה אם הבית. בקומת המטבח יש גם פינת סלון וטלוויזיה, וציורים צבעוניים מעשי ידיהן מעטרים את קירות הבית.



אחרי הארוחה יצאו הנערות למרפסת העץ, שם יחליפו חוויות ביניהן. בין היתר יכולות הנערות לעבוד בפינת המחשבים החדשה, בחדר היצירה הצבעוני, בחדר לסדנאות כישורי חיים ובחדרי השיחות למפגשים אישיים - משרד המשמש את כל צוות הבית ומהווה חמ"ל בימים כתיקונם. במרפסת העליונה יש עוד פינת ישיבה לצד מכונת כביסה ומייבש לשימוש הנערות, המתגוררות לבדן.



לפני כשמונה שנים החליטו בעיריית נהריה להקים בית עבור נערות במצבי סיכון שונים. בית רעות מעניק שירות המוכר במשרד הרווחה וזוכה להכרה ולהערכה מגופים שונים, והוא משמש בית חם עבור נערות בנות 13־25. בשנה הראשונה הגיעו אליו עשר נערות בלבד והשנה יש שם כבר 80, המסווגות בארבע קבוצות גיל שונות, והן זוכות בין היתר לארוחות חמות במקום, לסדנת כישורי חיים, לסדנאות העשרה, לימי כיף ולטיולים.



הבית החם נותן מענה לשעות הפנאי ומסגרת להעשרה, ומעניק טיפול על פי תוכנית מובנית, הכוללת שיעורים פרטיים, מגוון חוגים וסדנאות כישורי חיים, "במטרה לשקם את הנערות ולסייע להן לחזור לאורח חיים נורמטיבי".



כל תרומה, קטנה כגדולה, היא צעד נוסף בדרך להתקדמות של דיירות המבנה. לאחרונה התבשרה הנהלת הבית על כך שהקרן לידידות, בראשות הרב יחיאל אקשטיין, תרמה לטובת הפעילות השוטפת במקום מענק על סך 50 אלף דולר, נוסף לפעמים קודמות שבהן העניקה הקרן בשנים 2006־2015 סכום כולל של יותר מ־266 אלף דולר.



"את התודה קוטף הבית כאשר אנו מגשימות את עצמנו"


כל אחת מהדיירות בבית זוכה למסגרת חמה ותומכת, ועל מתן הכלים וכישורי החיים מופקד צוות הבית, שמסייע לנערות להתמודד עם הקשיים בחייהן. המטרות הניצבות בפניהן מתחילות בתפקוד לימודי, השלמת 12 שנ"ל או בגרות מלאה, גיוס לצבא או לשירות לאומי וכלות בלימודים גבוהים. כל אחת בהתאם ליכולותיה. כדי שיוכלו לעשות את כל אלה הצוות בבית מעניק לדיירות את כל העזרה שהן זקוקות לה - ארוחה חמה, כביסות, שיעורי עזר ועוד. המאפיינים העיקריים של נערות שמגיעות לבית רעות שונים ואף כוללים חשיפה לאלימות מילולית, פיזית או מינית, פגיעות עצמיות, מחשבות אובדניות, הריונות, קשיי תפקוד עקב גירושים של הורים, מוות או נטישה של הורה, שוטטות, שימוש מזדמן בסמים ואלכוהול ועוד.



"נערה יכולה להגיע עם אחד הסימפטומים או יותר ולכל אחת מהן נבנות מטרות טיפוליות על פי יכולותיה", מסבירה מנהלת היחידה לטיפול בנוער במחלקת הרווחה בעיריית נהריה, עו"ס ענת גנץ. "אנו שמים דגש על יצירת קשר ואמון עם הנערה תוך גישה בגובה העיניים ובניית דרך משותפת כשצורכי הנערה במרכז. השליטה מוחזרת אליה והיא זו שמחליטה על ההתקדמות בהתאם לאלטרנטיבות שפורס בפניה הצוות המטפל".



הבנות, כאשר הן מתבקשות לספר על החיים בבית רעות, לא מקמצות במחמאות: "זכינו לקבל בבית את הדחיפה לעשות צעדים אמיצים לקראת חיים בריאים ומאושרים", הן מספרות ומדגישות, "קיבלנו ידיים אוהבות, מחבקות, מייעצות ותומכות. את התודה וההערכה העמוקה קוטף הצוות המסור של הבית כאשר אנחנו מגשימות את עצמנו, הופכות לנשים חזקות, תורמות ובוחרות להתגייס לצבא ולשירות לאומי או ממשיכות לימודים גבוהים. אנחנו יודעות שהצלחנו ליישם את מה שהבית הכי חם בעולם העניק לנו".