אני אימא לשלושה ילדים, תאומות בנות שלוש ועוד ילד קטן כבן שנתיים ואני צריכה ממך טיפים בנושא של ארגון וסדר. הבית נראה תמיד כמו אחרי סופת הוריקן ואני לא מוצאת מקום פנוי לשים בו את הרגל שלי מרוב הבלגן ובעלי ואני מוצאים את עצמנו רק מסדרים ומנקים ואין לנו רגע אחד של פנאי ומנוחה. איך אני גורמת לילדים לסדר אחריהם?

ילדים בגיל שלוש לא מסדרים כי בא להם, הם בדרך כלל מסדרים רק אם יוצא להם מזה משהו. ילדים הם יצורים מאוד אגואיסטים ואגוצנטריים, הם דואגים לעצמם ובכל מה שקורה סביבם הם תמיד חושבים איך זה משפיע עליהם ומה המשמעות של זה עליהם.
ס
דר הוא ערך וערך הוא דבר מופשט. אם סדר נמצא אצלך בעדיפות עליונה את צריכה להקנות את הערך הזה גם לילדים שלך.

את צריכה לייצר מצב שבו אם הם לא מסדרים אחריהם זה יעלה להם במשהו, כלומר, יהיה לזה מחיר. למשל, את יכולה לומר להם שאת עייפה אחרי יום העבודה ובגלל שהבית מבולגן אין לך כוח לספר להם סיפור לפני השינה. כך את מייצרת מצב שבו הם מבינים שאם הם רוצים שאימא תספר להם סיפור, כדאי שהם יסדרו קודם את כל הצעצועים.

מצד שני, אם אתם אומרים שאין לכם מקום לזוז בבית, כנראה שאתם נותנים להם יותר מדי צעצועים בבת אחת. לכן, תחליטו שמוציאים רק חלק מהם ולא את הכול בבת אחת, כך תוכלי לשלוט על הבלגן שנוצר.

אם הילדים רוצים לשחק בפאזל או בלוגו, שהם משחקים שיש בהם המון חלקים קטנים, תסכימי ברצון, אבל תבהירי להם שקודם לכן צריך לסדר את שאר הצעצועים המפוזרים על הרצפה. תגידי להם שאת לא עושה זאת לבד, אלא רק ביחד איתם. אם הילדים לא מוכנים לסדר ביחד איתך תפסיקי לעשות זאת בעצמך ולכי לחדר השני. את לא משתמשת במילה 'עזרה'. את משתמשת במילה 'ביחד'.

אז הבנות ינדנו לך ויגידו – 'אימא, אימא, רוצות פאזל', את אומרת להן שוב – 'בשמחה, אבל רק אם אתן אוספות ביחד איתי את הצעצועים שמפוזרים'. כלומר, לא הכול צריך להיות בהישג ידם ולהקפיד לא להוציא משחק חדש כל עוד לא אוספים את הקודם. רק כך הבנות יבינו שקודם צריך לסדר את מה שמפוזר אם רוצים לשחק במשחק חדש.


ערכה: אפרת קורמן
מתוך תוכניתה של מיכל דליות, כל יום שישי ב- 10:00 ב'רדיו ללא הפסקה'