אנחנו לא באמת צריכים סקר כדי לגלות לנו את מה שאנחנו כבר יודעים, הילדים משאירים לנו אבק בכל העולם הדיגיטלי.

ולמרות שאנחנו לא צריכים את הסקר שיגיד לנו את זה, הנתונים בכל זאת מדאיגים. הנתון המסכם של הסקר הוא ש-48% מההורים מאמינים שהילדים יודעים הרבה יותר מהם בדיגיטל, בעוד 73% מהילדים אומרים אותו דבר.
הסקר בוצע על ידי ארגון בריטי שמטרתו חינוך והקניית כלים להתמודדות עם הסכנות הדיגיטליות לילדים (
www.internetmatters.org). הוא בוצע בקרב 1001 הורים ו-3052 ילדיהם בני 7 – 17 באנגליה בראיונות פנים אל פנים, סקרים אנונימיים ודרך האינטרנט.

בממוצע, הילדים נמצאים שעה יותר מהוריהם מול פעילות דיגיטלית כלשהי (לא צפייה פסיבית בטלוויזיה). בנות יבלו בממוצע שעה יותר מבנים באפליקציות בסלולארי, כששתי האפליקציות המובילות בקרב הילדים הן סנאפצ'אט ואינסטאגרם, שם ההורים נמצאים בממוצע חצי מהזמן (אם בכלל) בו נמצאים הילדים באפליקציות האלה.
הילדים נמצאים בממוצע בארבע סוגי חשבונות חברתיים שונים, כש-21% מהילדים משתמשים בפלטפורמות חברתיות שעלולות להיות מסוכנות להם.


איפה הן גולשות? צילום: INGIMAGE

חשוב לדעת
הורים צריכים לדעת ששליש מקרב הילדים מסתירים מהוריהם את האתרים בהם הם מבקרים. שליש משוחח עם אנשים זרים לחלוטין באינטרנט, למרות שמעל 50% מההורים אמרו לילדים שמותר לדבר עם אנשים רק אם פגשו אותם במציאות.
אחד מכל חמישה ילדים דיווח שמסר פרטים אישיים כמו טלפון וכתובת לאנשים זרים, למרות שמעל 70% מההורים אמרו לילדים לא לעשות את זה ואחד מכל חמישה משנה את הגדרות האבטחה שההורים הגדירו במחשב או בדפדפן לקלות יותר. 29% מההורים מתחברים לילדיהם ברשתות החברתיות כדי לדעת מה קורה שם. 21% מהילדים חוסמים או 'מאנפרנדים' את הוריהם ברשתות החברתיות.

מנכ"לית הארגון אמרה שהמחקר הזה מגלה את גודל הפער בין מה שההורים יודעים לבין מה שהילדים עושים והסכנות האורבות להם. יותר ממחצית מההורים לא מודעים כלל לאפליקציות ותוכנות שיכולות להגן על הגלישה ועל הילדים, ויותר מטריד הוא ששליש מההורים כן מודעים, אך לא עושים כלום בנושא.

נתון אחד משמח הוא שרק אחד מתוך עשרה ילדים יודע לעקוף את ההגנות שהורים התקינו. מה שמעציב הוא, שהנתון הזה ישתנה לרעה בשנים הקרובות כשעולם הדיגיטל יהפוך להיות חלק גדול אף יותר מחיי הילדים.