על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מאז תחילת 2014 (ועד אוקטובר 2015) נפגעו בישראל 1138 תינוקות ופעוטות (עד גיל 4) בתאונות דרכים, כשחלקם היו חגורים בכיסא בטיחות וחלקם לא.

ברור שאת הנפגעים שלא היו חגורים אפשר היה למנוע אם הוריהם היו יותר חכמים ופחות עצלנים וחוגרים את ילדיהם בכל נסיעה, אבל זה נושא לכתבה אחרת.

לגבי אלו שכן היו חגורים, האם היה אפשר למנוע חלק גדול מהפגיעות על ידי שיפור כיסאות הבטיחות?
מחקר אמריקאי יצא לבדוק את החלק האנושי בחגירת התינוקות וגילה שהבעיה מתחילה בכלל בהתקנת כיסא הבטיחות ברכב. ולכן המחקר ההוא נעצר, ויצא לדרך מחקר חדש – עד כמה יודעים ההורים לעגן ולאבטח כיסא בטיחות ברכב כמו שצריך. מתברר שלא יודעים.

המחקר בדק כמעט 300 הורים בהתקנת כיסא בטיחות לתינוקות ברכב. המחקר בדק התקנה עם כיוון הנסיעה ונגדו, במושבים קדמיים ואחוריים. את כל תהליך ההתקנה ואחריה בדקו החוקרים ומהנדסי בטיחות.


תורידו את המעיל לפני שאתם חוגרים. צילום: SXC

המחקר גילה ש-91% מההורים עשו לפחות טעות אחת עם פוטנציאל קטלני לתינוק ומעל 95% עשו לפחות טעות אחת "רגילה".מרבית הבעיות היו הידוק של החגורות בצורה לא מספקת, מיקום נמוך מדי לאבזם החזה, וזווית לא נכונה של הכיסא ברכב.

כשמדובר באבטחת הכיסא לרכב, על החגורות שקושרות את הכיסא בטיחות לרכב להיות מהודקות בצורה כזו שלא יהיה ניתן להכניס אצבע. אבזם החזה אמור למנוע מהתינוקות להשחיל ידיים החוצה מהחגורה. האבזם צריך להיות בגובה בתי השחי.
אזהרה חשובה: לפני שחוגרים תינוק/ילד בכיסא בטיחות – תורידו את המעיל. המעיל מציג מצג שווא של נפח, אך במקרה תאונה כל הנפח יוצר בעצם חגורות בטיחות לא מהודקות והתינוק יכול לעוף החוצה ולהיפגע.

פרט לדרישה מהממשלות להגברת החינוך בנושא, החוקרים ביקשו גם מחברות היצור של כיסאות הבטיחות שייצרו כיסאות עם מנגנונים קלים יותר להבנה וקלים יותר לתפעול.

כדי לקבל עוד מידע בנושא עגינה נכונה של כיסא בטיחות, כנסו לאתר של ארגון בטרם, כאן.


אתם יכולים לחפש ביוטיוב סרטונים בעברית בנושא 'התקנת כיסא בטיחות'. תוכלו למצוא סרטון הדרכה בעברית מטעם כמעט כל החברות המיצרות – כאן
מסמך בעברית מטעם ארגון בטרם להורדה – כאן.