ראייה היא אחת מהחושים הכי חשובים לנו. מבוגרים שראו טוב כל חייהם יכולים לזהות שמתחילה אצלם בעיה והם מתחילים לראות פחות טוב. לעומת זאת ילדים לא תמיד יתלוננו או יזהו בעיה, במיוחד אם מדובר בבעיה שהילדים נולדו איתה. ואם הם כן יזהו בעיה, הם לא תמיד יבינו איך להסביר אותה למבוגרים.

אצל ילדים קטנים קשה לזהות שיש בעיה. מזל שיש טלוויזיה (לא באמת) שעוזרת לנו להבין שיש לילדים בעיית ראיה כשהם מתקרבים עוד ועוד למסך. ילדים אחרים יודעים שיש בעיה אבל מתביישים לספר עליה כי אז יאלצו להרכיב משקפיים ואז מה יגידו המקובלים בגן או בכיתה! גילוי מוקדם של בעיית ראיה אצל ילדים ופעוטות, יכול למנוע החמרה במצב. אם מפספסים את הבעיה בזמן היא יכולה להוביל לבעיות חמורות יותר שלא ניתנות לטיפול בגיל מאוחר יותר. למשל במצב של עין עצלה בגילאים 7 או 8 כבר לא ניתן לטפל ולעיתים גם משקפיים לא תמיד עוזרות.

יש הורים שלא אוהבים את מרכזי טיפת חלב לכן בוחרים שלא להגיע. לפעמים, עם כל האנטי שיש, כדאי להגיע כדי לפחות לזהות ניצוץ של בעיה. חשוב לזהות ולטפל בבעיות בכל תחום בהקדם האפשרי. אז אילו סימנים יכולים להעיד שיש בעיית ראייה? אם אתם רואים שהילים ממצמצים יחסית הרבה בעיניים, יתכן ומדובר בבעיית ראייה. מצמוץ מוגבר עשוי להעיד רק על יובש בעיניים, אבל מה אכפת לכם לבדוק אצל רופא עיניים מוסמך? תארו לכם שזה יותר מזה.

אם, כמו שכתבנו, הילדים מתקרבים מאד אל מסך הטלוויזיה, טאבלט או מחשב זה שווה בירור. אם הילד משחק הרבה עם המשקפיים של החברים שלו ומנסה להרכיב על עצמו, זה שווה בירור. מורות יודעות את זה, אבל גם אתם צריכים לדעת, שאם הילד יושב רחוק מהלוח ונראה מנותק ומרחף, יתכן והוא לא רואה את הלוח ולכן מתנתק מהשיעור. לא לרוץ לרטלין. קודם תעשו בדיקות עיניים.

בגיל בית ספר, כשהילד צריך להתרכז בקריאה ויש לו בעיית ראייה, יתכן ויופיעו אצלו כאבי ראש, סחרחורות ואפילו בחילות. נכון, זה לא בטוח בעיות ראייה, אבל כדאי לבדוק אצל רופא עיניים. כשהילדים גדולים יותר ושולטים יותר בגופם, הם יוכלו להסביר את עצמם ואת הבעיות שלהם. למשל על טשטוש בראייה, קושי בראייה או אפילו ראייה כפולה. כל אחד מהסימנים האלה יכול להצביע על בעיית ראיה בעוצמה כלשהי שבה חשוב לטפל בהקדם. 

אם מתגלים סימנים או אפילו רמזים לבעיות ראייה בטיפת חלב, גן או בית הספר, חייבים לבדוק אצל רופא עיניים מוסמך. ישנם רופאי עיניים המתמחים בראייה אצל ילדים וכך גם המרפאה שלהם נראית; בובות, משחקים וצעצועים כדי להשקיט את הילד בבדיקות. הרי הכלים של רופא העיניים לא נראים חביבים במיוחד. ישנם בדיקות שמצריכות מהילד להישאר יציב ללא תזוזה. ההורים חייבים לשדר רוגע כדי שהילדים יהיו רגועים.

בחירת המשקפיים


משקפיים לילדים זה לא כמו משקפיים למבוגרים. אם מדובר בפעוטות הקפידו לברר על ציפוי המשקפיים והחומרים ממנו עשויים כי המשקפיים ימצאו את עצמם מהר מאוד בפה של התינוקות. 
ההתאמה לראש גם מאוד חשובה, כדי שהמשקפיים יהיו חלק אינטגרלי מהראש ולא יציקו לילדים. אתם מכירים את הילדים שלכם, אז אם הם פעלתניים מאוד, חפשו משקפיים שלא נשברות בקלות מחומרים גמישים ועדשות פלסטיק. כך הם יוכלו להמשיך להשתולל בלי דאגה.

חפשו משקפיים הכי טובות שתמצאו (כי זה הילדים שלכם ומדובר עיניים ולא סתם פלסטר) אבל עם אותם עדשות, תזמינו כבר זוג נוסף זול יותר – שישב בבית למקרה והזוג העיקרי ישבר. אחרי שבחרתם, תישארו קצת בחנות עם הילדים והמשקפיים לראות שאכן המשקפיים מתאימות ושלא מזהים לחץ על האף, אוזניים או אפילו על העיניים. תנו לילדכם את הטוב ביותר ואל תתפתו למתנות חינם.

יערית דוד, אופטומטריסטית מוסמכת, B.Sc מטעם אוני' בר אילן, עובדת ברשת אופטיקה הלפרין