לכל גיל יש את הבעיות שלו, אבל לכל הגילאים יש מכנה משותף ביום אחד בשנה – פורים. ביום הזה כולם יכולים להיפגע ולהיפצע ולכן משרד הכלכלה, כמו בכל שנה, מוציא הנחיות בטיחות הכוללות זיהוי צעצועים ותחפושות מותרים ואסורים. צעצועים מסוכנים אסורים הם צעצועים שהשימוש בהם עלול לגרום לנזק גופני, לסכן את בריאות הציבור או לגרום להטרדה, בהלה, גירוי ודמע.


דוגמאות לצעצועים מסוכנים כוללות: צעצועים הדומים יותר מדי לנשק אמיתי, חזיזים, טילים, כדורי נפץ, אבקות שריפה, זיקוקי דינור ועוד.

 רשימת כלי נשק אסורה על פי משרד הכלכלה:

-כלי נשק צעצוע הדומים יתר על המידה לנשק אמיתי יכולים להוות סכנה, במיוחד למשתמש, ולא בגלל בעיה בצעצוע, אלא בגלל התגובות אליו, במיוחד בימים אלו.

-קנה נשיפה היורה מחטים וחיצים.

-קשתות וחיצים. אלא אם משתמשים בהם באתרי ספורט מאושרים.

-רוגטקות.

-אקדחי הזנקה למירוץ\זיקוקים, אלא אם משתמשים בהם במועדוני ספורט.

-תרסיסי שלג מסוגים שונים אסורים למכירה לילדים.

-כדורים ואבוקות עשן מכל סוג.

-חזיזים, נפצים, טילים, שרקנים, זיקוקים, כוורות מכל סוג שמתעופפים ואו נייחים, תרסיסי סירחון, תרסיס דמוי צואה, כל חפץ או פריט המכיל אבקת שריפה שחורה או חומר נפץ אחר.

-צעצועים מסוכנים המעבירים שוק זרם חשמלי עלולים להבהיל וכן עלולים לפגוע בבריאות הציבור.

-סמני לייזר מקטגוריה 3 ו-4 . ​

 

צעצועים המותרים על פי משרד הכלכלה:

-קפצונים (פיקות) מנייר או מפלסטיק המתאימים לאקדחים מאושרים כדין הכוללים הוראות אזהרה.

-חזיז "שום" מוטח בקרקע

-זיקוק דינור ליום הולדת עד קוטר בסיס 2.5 ס"מ גובה 18 ס"מ

-זיקוק מוחזק ביד הפולט ניצוצות קוטר 3 מ"מ אורך חומר פעיל 8 ס"מ

-הפעלת זיקוקי דינור מותרת רק לבעלי רישיון שניתן ע"י משרד הכלכלה.

-תרסיסי שלג באירוסולים תקן (742) מיועדים רק לבגירים כאשר יש סימון בהתאם לתקן.

-אקדחי קפצונים שהקנה חסום בפקק צבעוני(אדום) באישור מכון התקינה.

-נונצ'קו (מקלות המחוברים בשרשרת).

-סמני לייזר מקטגוריה 1 ו-2 באישור מכון התקנים כולל סימון מתאים (אזהרה בצבע צהוב)​. 

הפציעות מצעצועים מסוכנים יכולים להיות כוויות בכל הגוף כולל הקרקפת, פציעות קטיעה (בעיקר אצבעות) ועוד. המשרד פרסם דוגמאות לפציעות משנים קודמות. שם תוכלו לראות פגיעות שנגרמו מקפצונים שהתפוצצו בכיס המכנסיים של ילדים, פגיעות בכף יד שנבעו משימוש בחזיזים, פגיעה בעין מתרסיסי שלג לא מאושרים וכוויות שנוצרו משריפה של תחפושות שלא על פי התקן. 

אז איך נשמרים?
1. צעצועים כאלו הנמכרים אצל רוכלים ברחוב מסוכנים ואסורים בשימוש ואחזקה! הצעצועים חייבים בסימון בעברית כולל פרסום גיל המשתמש המותר. סימון האזהרות צריך להיות זהה למצוין בשפה שאינה עברית.
2. רכישת תחפושת
תחפושות ומסכות חייבות בסימון הכולל את פרטי יבואן/יצרן, כתובת מלאה, הוראות שימוש ואזהרות, הוראות כביסה, ואישור על אי דליקות בשפה העברית. השימוש בתחפושת ומסכות העשוים מחומרים דליקים מסוכן.
3. פיקות וקפצונים
רכוש רק כשיש סימון והוראת אזהרה ולהשתמש באקדח צעצועים מתאים, אין לפוצץ באבן או במכשיר שאינו מתאים.
אין להכניס פיקות (קפצונים) לכיס המכנסים, אין לפרק הפיקות מאריזתם המקורית או להשתמש בפיקות בניגוד להוראות השימוש ובניגוד לאזהרה שמופיע על הפיקות. (אין להשתמש בפיקות שאינם מסומנים כדין). קיימת סכנה להתלקחות וכוויות.
4. זיקוקי דינור:
זיקוקים נייחים קטנים יש להפעיל בטווח ביטחון של מטר לפחות מבני אדם ולא במקום סגור. זיקוקי דינור מעופפים ונייחים אסורים לציבור הרחב, ומותרים רק למפעילי זיקוקין מורשים הפועלים על פי הנחיות הבטיחות של המוסד לבטיחות ולגהות.
5. תרסיסי שלג מכל הסוגים: תרסיסי שלג מסוכנים לשימוש. בתרסיס יש חומר כימי שעלול לגרום לפגיעה בקרנית העין. השימוש והחזקה של תרסיסי שלג ודומיהם (ארסוליים) אסורים לילדים.
6. כדורי עשן - מכל הסוגים אסורים לאחזקה ולשימוש ושיווק.
7. אקדחים ורובים - הדומים בצורתם לכלי נשק אמיתי אסורים לציבור הרחב.
8. חץ וקשת - אסור לציבור הרחב (מיועד רק למועדוני ספורט המאושרים ע"י הרשות המקומית).
9. חזיזים ונפצים מכל הסוגים מסוכנים ואסורים על כולם.
10. סימני לייזר  אסורים למכירה לאחזקה ושימוש, פרט לסמני לייזר דרגה 1 או 2  שעליהם יש מדבקה צהובה על הסמן. במידה ואין סימון מדובר בסכנה למשתמש.