עכשיו כשילדינו נמצאים בזמן הזה של בגרויות, מגנים, מועד א' או מועד ב', כולנו מקווים שלפחות לתקופת הבחינות, ימצאו איזה ליקוי אצל הילד כדי שיקבל עוד זמן או קצת עזרה. הרי מה לא נעשה כדי שהילדים שלנו יצליחו, נכון? אז בדיוק עבור המצב הזה משרד החינוך מכין מאמרים שלמים בתחומים הללו, ואספנו עבורכם את הנקודות החשובות כדי שתדעו למה לצפות.

 

תלמידי כיתות י', י"א

 

לידיעתכם, על פי הספרות המדעית, אחוז התלמידים עם לקות הלמידה בגילאים אלו נע בין 5%-15%. ההגבלה של 10% קיימת רק בנוגע להקראת שאלון הבחינה והכתבת תשובות לבוחן. ובמבחני אנגלית מדובר בהקלה של התעלמות משגיאות כתיב בשאלונים G,F  ב-5 יחידות לימוד בלבד. כלומר לכל שאר ההקלות אין הגבלה. בנוסף לא מתייחסים למספר ההקלות, אלא למספר התלמידים, כלומר גם אם לתלמיד יש 3 הקלות, הוא עדיין ייספר כתלמיד אחד. אגב, לגבי ההתעלמות משגיאות כתיב באנגלית, ההקלה מחושבת בנפרד מהקראה והכתבה. מדובר ב- 10% מלומדי 5 יחידות בשכבה.

אם הילדים שלכם לא נכללים ב-10% של ההקלות, תוכלו לצאת לאחד משני התהליכים הבאים;
אם בית הספר לא מסכים איתכם, תוכלו לערער על ההחלטה בוועדה המחוזית. אם בית הספר מסכים איתכם, תוכלו, יחד עם בית הספר, לפנות למפקח הכולל של ביה"ס ולבקש הגשת בקשה לוועדה המחוזית להתאמות. אם המפקח מאשר, ביה"ס פונה עם האישור לוועדת התאמות מחוזית שתדון בבקשה. בכל מקרה בית הספר והמפקח יודעים את התהליכים ותוכלו להתייעץ איתם. כדי להגיש לועדה את הערעור לא צריך אבחון פסיכודידקטי אלא מספיק אבחון דידקטי. אפשר לצרף דוגמאות מבחנים, עדויות מורים ואת שאר המסמכים שצריך להגיש לוועדה המחוזית ברמה 3. עליכם לדאוג לכך שלא הוגשו בקשות נפרדות עבור אותו תלמיד. לכל תלמיד מותרת הגשת בקשה אחת בלבד לוועדה המחוזית, אז נצלו את הבקשה הזו למה שצריך. עם כל הרצון של בית הספר לעזור לתלמידיו, הוא לא יכול להגיש עודף בקשות מעבר למקובל על פי הספרות המקצועית וזאת כדי לא ליצור עומס על הודעות ועל בית הספר.

תלמיד שזקוק לבחינה בעלפה צריך לבנות לו תיק. בוחנים את התלמיד עם התאמות ברמה 1,2. אם אלה לא עזרו, רק אז יש לבחון אותו בחינה בעל פה. אם עיקר הקושי הוא גרפומוטורי, אז קודם כל מנסים לבחון אותו עם ההקלה של שעתוק. אם התלמיד עצמו לא מבין את כתב ידו, אז עוברים למצב של הכתבה לבוחן ניטרלי. אם אתם מבקשים מבחן שבעל פה, בכל מקרה עליכם לפתור את הסוגיה הזו לפני עונת המבחנים.

 

תלמידי י"ב

 

בשכבת י"ב ההקלות של הקראה, הכתבה והתעלמות משגיאות כתיב (עברית או אנגלית) חוזרים לאחריות ואישור ביה"ס. ומדובר בכל יחידות הלימוד וללא מגבלת אחוזים. כשמבקשים התאמות אלו באנגלית, מספיק שתגישו אבחון דידקטי, אך הוא חייב לכלול מבדק אנגלית. אם ישנה התאמה כפולה באנגלית (השמעת שאלון והקלטת התשובות), נדרש אישור הוועדה מחוזית. במבחנים תחת הקטגוריה של רבי מלל, בית הספר רשאי להרחיב התאמה ברמה 3 שאושרה על ידי הוועדה המחוזית לכל רבי המלל. בית הספר צריך להגיש לועדה בקשה להרחבת התאמה ברב מלל אחד או התאמה זמנית לרב מלל גורף. את הבקשה בית הספר צריך להגיש על גבי נספח 16, ללא מסמכים מגבים נוספים.
לגבי שאר המקצועות אין אפשרות לבית הספר להרחיב התאמה בעצמו או להפוך זמני לקבוע. במידת הצורך יש להגיש בקשה לוועדה המחוזית. 

למידע נוסף, גשו לאתר מדרד החינוך העוסק בתחום זה -כאן.