בפעם הראשונה בהיסטוריה נאלצו אמש אוהדי ספורט אמריקנים לצפות במשחק הוקי קרח ללא בירה. ליאור הרגיל על אולימפיאדת החורף ועל זירת הקרב שבה האיבה המסורתית בין אמריקה לרוסיה מעולם לא הסתיימה

השבת שלי היתה רוויה וגדושה באהבות: גשם, ספורט, חמין, גשם ועוד ספורט. חמין מרוקאי בפתח תקוה הגשומה, שהיה מפתיע בקלילותו למרות נתחי בקר שומניים להפליא, מעשה ידיה של אישה נפלאה ובשלנית גדולה - תודה לך סוזן סבג. הסיבוב השלישי כנראה חיסל אותי, אבל תמיד הייתי חזיר.יום הספורט סיפק גם הוא שיאים: זה החל באוסטרליה מפרקת את דרום אפריקה (הראשונה בעולם בקריקט ); זה המשיך במשחקי ראגבי; בשיא עולם חדש, לאחר 21 שנים, בקפיצה במוט של רנו לאבילני; והדובדבן בקצפת בדמות קרב אדירים בהוקי קרח בין ארה"ב למארחת האולימפית ברית המועצות, אופס רוסיה. למרות התפרקות המעצמה הסובייטית נראה כי רוסיה תחת פוטין אימצה שאיפות אימפריאליות דומות, וזה תופס גם לגבי היסטוריית ספורט וניכוס הישגים של ברה"מ לעצמה כדי ליצור המשכיות. אחד המשחקים המכוננים בהיסטוריה של אולימפיאדות החורף היה משחק הוקי קרח בין המארחת ארה"ב, עם שחקני קולג' חובבנים (זו היתה החוקה של הועד האולימפי), לבין הסובייטים הכמעט לא מנוצחים באותה תקופה מכיוון שהיו למעשה מקצוענים. המשחק התרחש בלייק פלאסיד ב-1980, בשיאה של המלחמה הקרה ורגע לפני שג'ימי קרטר עתיד להחרים את אולימיפאדת הקיץ של מוסקבה עקב הפלישה לאפגניסטן. הסובייטים הוליכו כצפוי עד לסיום, אולם לקראת הסוף, ובעידוד קולני של קהל אמריקני פטריוטי, נערי הקולג' עליו ליתרון 4-3 שאותו לא שמטו עד לקץ המשחק. הם המשיכו בניצחון על פינלנד וזכו בזהב, אבל בזכרון הקולקטיבי נצרב המשחק האמריקני-סובייטי שנודע מאז בשם "הנס על הקרח".

קרבות על זירת הקרח (צילום: שאטרסטוק)
קרבות על זירת הקרח (צילום: שאטרסטוק)
קרבות על זירת הקרח (צילום: שאטרסטוק) הוקי קרח הפך מאז לספורט מרתק ברמה הבינלאומית. בליגה האמריקנית יש כסף גדול, היא מרכזת אליה את מיטב שחקני העולם, יש גם כוכבי ספורט רוסים שנכנסו לפנתיאון האלילים, ובכל זאת לבש המשחק אתמול סממנים של איבה מן העבר. פוטין, למשל, הכריז שמבחינתו זו המדליה הנחשקת באמת. המשחק עמד בציפיות ההייפ שנבנה סביבו, הגיע לתיקו 2-2 מרתק והסתיים בניצחון אמריקני בפנדלים 4-3, לאכזבתו של פוטין שנכח באולם. מכיוון שזה רק שלב הבתים שום דבר עוד לא גמור ואולי נקבל קרב נוסף במלחמה הקרה על הקרח. מחוץ לאולם התרחשה תופעה מוזרה ומרתקת לא פחות. מסתבר שכחלק ממדיניות אגרסיבית של פוטין כנגד צריכת האלכוהול של העם הרוסי הותקנו חוקי אלכוהול חדשים ונוקשים כמו צירוף הבירה לקטגורית הכהילים (לרבים מן הרוסים בירה היא משקה קל שאינו דורש גם ברכת לחיים). בנוסף נאסרה צריכת משקאות משכרים בתוך וליד מתקני ספורט. לתדהמת אוהדים ועיתונאי ספורט זרים הם נאלצו לצפות במשחק "על יבש", פיכחים לחלוטין, או כפי שניסח זאת אחד העיתונאים האמריקנים – "אני חושב שזו הפעם הראשונה שבה אמריקני צופה בהוקי קרח סחי". הוקי קרח נחשב מאז ומעולם לספורט של מעמד הצווארון הכחול, או במילים אחרות רד נקס, אבל גם בספורט הקרח המוזר "קרלינג" - שבו מחליקים דיסק גדול תוך כדי טאטוא משטח הקרח לפניו תוך תצוגה כללית של ההיפך מאתלטיות – נשמעו תלונות על כך שמסורת שתיית הבירה המשותפת שלאחר המשחק נמנעה מהם. הדבר המשעשע הוא שגם כאן מצטלבות דרכי יריבות המלחמה הקרה, משום שאולימפיאדת החורף של 2002 נערכה בסולט לייק סיטי, במדינה "היבשה" ביותר בארה"ב, הלא היא מדינת המורמונים יוטה. אלא ששם נעשו ויתורים קלים לאורחים ואפילו הוקם אוהל בירה. אמנם הבירה החזקה ביותר בו היתה של 3.2 אחוז אלכוהול, אבל גם זה משהו.