זיו לנצ'נר על הדרינק ההזוי ביותר של חג המולד שאתם ממש לא חייבים לאהוב, אבל אם כבר החלטתם לנסות – אל תשתו אותו בתול...

ליקר הביצים Eggnog (אגנוג), המרענן הרשמי של חג המולד בארצות-הברית ובקנדה, נולד בכלל באירופה, כנראה במזרח אנגליה. האגדה מספרת שמתישהו במהלך המאה ה-18 התחילו לשתות שם חלב חם מעורבב בביצים ובשרי, או ברנדי, או יין מדירה מחוזק.

בעברית, אגב, קוראים לו חלמונה, אבל בינינו - אין שום סיבה של ממש להשתמש בשם העברי שלו...
בעברית, אגב, קוראים לו חלמונה, אבל בינינו - אין שום סיבה של ממש להשתמש בשם העברי שלו...
בעברית, אגב, קוראים לדבר הזה "חלמונה", אבל בינינו - אין שום סיבה של ממש להשתמש בשם העברי שלו... בתחילת ימיו היה האגנוג משקה של אצילים, כי רק להם היה כסף להתארגן על מרכיביו. הוא הוגש בכוסות עץ שכונו נוגין (noggin) וככל הנראה בשל המראה הגוגל-מוגל הביצתי שלו הוא זכה לשם אגנוג. בעברית, אגב, קוראים לו חלמונה, על שום החלמון שהנו אחד ממרכיביו, אבל בינינו - אין שום סיבה של ממש להשתמש בשם העברי שלו. ההיסטוריה של האגנוג מלאה קטעים, כמו האגדה על כך שבאנגליה הוויקטוריאנית נהגו הורים ואומנות להשקות בו ילדים כדי שיירדמו טיק טק. בארצות-הברית, אליה נדד במאה ה-18, התחוללה מהומת אגנוג נודעת בדצמבר 1826, כשוויסקי הוברח למחנה של האקדמיה הצבאית כדי להכין ממנו את השיקוי המסורתי לאירועי החג. לא פחות מעשרים צוערים עלו למשפט על הסיפור הזה. ואיך הגיע וויסקי לאגנוג? בתחילת הדרך האמריקאית, בגלל מיסוי גבוה על יינות וברנדי, שימש רום מהקאריביים בסיס אלכוהולי לעניין. אחר-כך, כשזרימת הרום לארצות-הברית נחלשה בתקופת מלחמת האזרחים, תפס הוויסקי האמריקאי, ובעיקר הברבן, את מקומו של הרום. בגדול, יש בו חלב, שמנת, סוכר וביצים. מתבלים אותו באגוז מוסקט ומוסיפים לו טעם לחיים בצורת רום, ברנדי, או וויסקי. אפשר כמובן גם לשתות אותו בתול, כלומר ללא אלכוהול, אבל זה יהיה די מטומטם. האגנוג, שמוגש חם או קר, יכול להיות מיושן עד שנה, מה שמשפר את טעמו וגם מכסח חיידקים בעייתיים שיכולים לגור בביצים חיות. אפשר להוסיף אותו למאכלים ולמשקאות (קפה או תה, למשל) ובמרקם פודינגי הוא יכול לשמש טעם בסיס לגלידה. לאגנוג יש מעמד מיתולוגי בכל הקשור לחג המולד (הוא חזק בצפון-אמריקה מחג ההודיה ועד ערב השנה החדשה) ואין מצב שלא ייקח חלק מרכזי בתפאורת הארוחות של חג המולד. אגב, ככה הוא גם מיוצג בתרבות. הסופרת הבריטית סטלה גיבונס תיארה אותו כמלאך הגיהינום בנובלה "Cold Comfort Farm" והאמריקאים חגגו עליו במיליון סרטים וסדרות טלוויזיה, ביניהם: דפיקת הראש הראשונה בחייו של ג'ייק הארפר, האחיין של צ'רלי ב"שני גברים וחצי". הכל אגנוג.  
גק-דניאלס-בקבוק-363x1024
גק-דניאלס-בקבוק-363x1024
אגנוג
  מה צריכים? כוס וחצי סוכר 4 כוסות חלב 250 מ"ל שמנת מתוקה 10 חלמונים (זה הצהוב, כן) חצי כוס וויסקי ג'ק דניאלס מעט קינמון / אגוז מוסקט טחון קורט מלח    
אגנוג - אווירה א - צילום מאתר אינטרנט חינמי
אגנוג - אווירה א - צילום מאתר אינטרנט חינמי
מה עושים?
מערבבים את החלב, הסוכר והמלח ומחממים על אש קטנה תוך בחישה מתמדת עד להמסת הסוכר בלבד (לא מרתיחים, אחרת ברגע שנוסיף את הנוזל לחלמונים נקבל חביתה). טורפים בסיר קטן את החלמונים ומוסיפים את החלב בזרם דק תוך כדי בחישה רצופה. מבשלים על אש קטנה תוך כדי בחישה עד להסמכה ונזהרים שלא ייחרך(!). מסננים מיד לתוך קערה, מוסיפים את הוויסקי / ברנדי ובוחשים היטב, מוסיפים את השמנת המתוקה ומאחדים. יוצקים את הנוזל החם לכוסות, בוזקים מעט קינמון / אגוז מוסקט ומגישים.